21 730 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Det är militären som punkterar tankarnaF Fnularen skrev:inga detaljer i nyheterna om problemet mer än att insatsstyrkan ska skjuta sönder gasbussarnas tankar. Man kan undra var är leverantören o deras ansvar att reparera/byta ut???
Tidigare rullade txibilar i göteborg med gasdrift, taxichaffisarna var lyriska o inga explosioner där.
- det här luktar klassisk icensättning för att visa att gasbussar inte är framtiden o att skattebetalarna ska stå för nya batteribussar.
5 hål i varje tank, och det tar sin tid ,ca 2 timmar per buss
Det var inte snarare ett hål per tank (5st) i varje bil? Mer än ett hål per tank är meningslöst.
Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.J jonko skrev:2010 hade jag första parkett när en gasbil exploderade vid tankning. Både bil och dom personer som befann sig i närheten var riktigt illa där an men som ett mirakel överlevde alla.
I det fallet var det pga ett användarmisstag, bilägaren (som fick dom allvarligaste skadorna) hade importerat en motorgaskonverterad (gasol) bil men hittade ingenstans att tanka så säljaren i Italien skickade en adapter som passade mot våra munstycken för biogas och det klarar inte motorgastankarna.
Med det sagt så förstår jag att man tillämpar försiktighetsprincipen och punkterar tankarna kontrollerat.
I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.
Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
Förstår du verkligen inte vad problemet är? Bussen som försökte köra in i Klaratunneln hade inga passagerare. Föraren som var ensam ombord blev allvarligt skadad. Hur tror du utgången hade blivit om bussen hade haft passagerare?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Är du säker på att LNG(Liquid Natural Gas) ligger på 200bar?P Paxman skrev:Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.
I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.
Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Det är ett ypperligt resonemang. Om diesel hade så många fler fördelar än ekonomisk skulle man naturligtvis fortsätta köra det även om bensin var avsevärt billigare. Så tror jag inte är fallet. Skulle bensin visa sig långvarigt billigare skulle fler och fler gå över till det. D.v.s. det är pengarna som styr.A AG A skrev:
Är fullt medveten om det, jobbade på gasmackar i ~10 år och höll bla utbildningar för lokala räddningstjänsten och stöttade polisens tekniker i utredningen efter olyckan jag bevittnade.P Paxman skrev:Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.
I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.
Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
Poängen är att när det smäller blir konsekvenserna stora och därför är försiktighetsprincipen rimlig även om det ”bara” är 20 bar kvar i tankarna.