hsd
F Fnularen skrev:
inga detaljer i nyheterna om problemet mer än att insatsstyrkan ska skjuta sönder gasbussarnas tankar. Man kan undra var är leverantören o deras ansvar att reparera/byta ut???
Tidigare rullade txibilar i göteborg med gasdrift, taxichaffisarna var lyriska o inga explosioner där.
- det här luktar klassisk icensättning för att visa att gasbussar inte är framtiden o att skattebetalarna ska stå för nya batteribussar.
Det är militären som punkterar tankarna
5 hål i varje tank, och det tar sin tid ,ca 2 timmar per buss
 
Det var inte snarare ett hål per tank (5st) i varje bil? Mer än ett hål per tank är meningslöst.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
2010 hade jag första parkett när en gasbil exploderade vid tankning. Både bil och dom personer som befann sig i närheten var riktigt illa där an men som ett mirakel överlevde alla.
I det fallet var det pga ett användarmisstag, bilägaren (som fick dom allvarligaste skadorna) hade importerat en motorgaskonverterad (gasol) bil men hittade ingenstans att tanka så säljaren i Italien skickade en adapter som passade mot våra munstycken för biogas och det klarar inte motorgastankarna.

Med det sagt så förstår jag att man tillämpar försiktighetsprincipen och punkterar tankarna kontrollerat.
Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.

I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.

Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
 
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Bra med en teknisk analys av varför saker går fel men det förminskar inte problemet oavsett orsaken till skadorna.
 
T TommyC skrev:
Bra med en teknisk analys av varför saker går fel men det förminskar inte problemet oavsett orsaken till skadorna.
Vad menar du är problemet?
 
Förstår du verkligen inte vad problemet är? Bussen som försökte köra in i Klaratunneln hade inga passagerare. Föraren som var ensam ombord blev allvarligt skadad. Hur tror du utgången hade blivit om bussen hade haft passagerare?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Det var inte snarare ett hål per tank (5st) i varje bil? Mer än ett hål per tank är meningslöst.
5 hål per tank
Det var även en direkt sändning i p4 idag (2 tiden)
 
hsd hsd skrev:
5 hål per tank
Det var även en direkt sändning i p4 idag (2 tiden)
Vid en tidigare sändning idag pratade de om 5 sprängningar per bil.
Skulle inte lägga allt för stor vikt vid vad som sägs i en viss nyhetssändning.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Fulltankad har den 200 bar, "tom" har den kanske 20 bar
Varför då? Tom för mig blir en gastank utan övertryck, alltså runt 1 bar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det känns ju lite överdrivet att skjuta bilarna.
Se det som nödslakt. 😲
 
  • Gilla
Hjnilsson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter högst sannolikt. Lite märkligt dock att det inte uppmärksammats vid kontrollbesiktning.
Dom är väl så nya att dom inte besiktigat ännu?
 
A AG A skrev:
Eller varför tror du att alla lasbilar, bussar, traktorer, entreprenadmaskiner och fartyg drivs av diesel, och inte bensin.
Helt av ekonomiska skäl. Gick det att uppnå högre lönsamhet med bensin skulle man naturligtvis använda bensin.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.

I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.

Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
Är du säker på att LNG(Liquid Natural Gas) ligger på 200bar?
 
A AG A skrev:
Vad var det för en dum liknelse. Dieseln kostar ju för fasiken inte en krona. Utan någon/några få kronor mindre.
Det är ett ypperligt resonemang. Om diesel hade så många fler fördelar än ekonomisk skulle man naturligtvis fortsätta köra det även om bensin var avsevärt billigare. Så tror jag inte är fallet. Skulle bensin visa sig långvarigt billigare skulle fler och fler gå över till det. D.v.s. det är pengarna som styr.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Bilar avsedda för LNG/BNG har ett tryck på runt 200 BAR i tankarna. Bilar avsedda för gasol har en tiondel av det trycket (20 BAR). De två explosionsolyckor som hänt i Sverige med gaspersonbilar har båda varit rent mekaniska, dvs pumpstationen tryckte in över 200 BAR i tankar klassade för 20 BAR. Det handlade alltså inte om att gasen exploderade utan att tankarna brast av överbelastning.

I båda fallen handlade det inte bara om handhavandefel utan ren manipulation av utrustning.

Bussen i filmklippet ovan hamnade i samma situation. Användaren utsatte fordonet för ett våld det inte var konstruerat för, så inte heller i detta fallet berodde explosionen på gasen utan mekanisk påverkan...även om gasen antändes sekundärt, troligen på grund av elektrisk ljusbåge på grund av avslitna elkablar.
Är fullt medveten om det, jobbade på gasmackar i ~10 år och höll bla utbildningar för lokala räddningstjänsten och stöttade polisens tekniker i utredningen efter olyckan jag bevittnade.

Poängen är att när det smäller blir konsekvenserna stora och därför är försiktighetsprincipen rimlig även om det ”bara” är 20 bar kvar i tankarna.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.