S Styrman_jansson skrev:
Va?? jag tyckte det var ypperligt behagligt att dra 1,5ton husvagn med 260hk 400Nm i min Saab 9-5 bensinare. Gick väldigt avslappnat och fint.

Likaså gick det utmärkt att dra ett bilsläp med 2+ ton med en Dodge Ram 5.7 Hemi ;)

De flesta dieselar har ju ett uruselt kort register till skillnad från bensinare.

Nej diesel kör man för att spara pengar. Inget annat.
Ja, för 1,5-2ton är ju en fruktansvärt tung belastning😄.
 
A AG A skrev:
Ja, för 1,5-2ton är ju en fruktansvärt tung belastning😄.
Man får ju ställa det i relation till fordonet som drar.

Vridmoment vid lågt varv är vridmoment vid lågt varv oavsett bränsle.

Skillnaden är att bensin ger ett större register än diesel.
 
Redigerat:
Anledningen till att man kör diesel är att det är billigare i drift. Inte att det är bättre. En ottomotor fungerar också bra i en buss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Problemet med bussarna nu och bensindrift är den lilla tanken, så även om gastankarna nu blir ofarliga så blir räckvidden för begränsad, vissa körningar fungerar men merparten är inte genomförbara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Anledningen till att man kör diesel är att det är billigare i drift. Inte att det är bättre. En ottomotor fungerar också bra i en buss.
Tja, det kan man ju säga. Alla orsaker jag nämnde gör ju att det blir billigare i drift.
 
D Daniel 109 skrev:
Anledningen till att man kör diesel är att det är billigare i drift. Inte att det är bättre. En ottomotor fungerar också bra i en buss.
Precis. Tänk skolbussar i USA med t.ex. Cheva L18 motorer. Tror nog 10+L Bensin V8 med 1000hk och 1100Nm går utmärkt att dra lite vikt med ;)
 
A AG A skrev:
Tja, det kan man ju säga. Alla orsaker jag nämnde gör ju att det blir billigare i drift.
Nej, det är primärt den högre verkningsgraden på låglast som är orsaken. Den nämnde du inte alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är primärt den högre verkningsgraden på låglast som är orsaken. Den nämnde du inte alls.
Jag nämnde verkningsgraden. Men jag förstår verkligen inte vart du vill komma? Du måste väl ändå inse att det finns finns mer än en liten ekonomiskn fördel med diesel. Eller varför tror du att alla lasbilar, bussar, traktorer, entreprenadmaskiner och fartyg drivs av diesel, och inte bensin. Vore det enbart den ekonomiska vinningen av bränslet. Så skulle ju en mängd maskiner ändå drivas av bensin, om det lämpat sig bättre.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
RoTe
A AndersS skrev:
Problemet med bussarna nu och bensindrift är den lilla tanken, så även om gastankarna nu blir ofarliga så blir räckvidden för begränsad, vissa körningar fungerar men merparten är inte genomförbara.
får väl ha med lite jeepdunkar
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd
A AndersS skrev:
Problemet med bussarna nu och bensindrift är den lilla tanken, så även om gastankarna nu blir ofarliga så blir räckvidden för begränsad, vissa körningar fungerar men merparten är inte genomförbara.
Konverteringsfirman får väl återmontera original tank, ca 90 liter
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
ullet ullet skrev:
Jag tror att tankarna har blivit skadade (t ex sänkts ner mot en trottoarkant eller liknande) och fått försvagningar i kompositen som inte varit synliga. Därför har det inte upptäckts vid besiktning, men gjort att tanken inte klarat samma tryck som tidigare.
Låter högst sannolikt. Lite märkligt dock att det inte uppmärksammats vid kontrollbesiktning.
 
A AG A skrev:
Jag nämnde verkningsgraden. Men jag förstår verkligen inte vart du vill komma? Du måste väl ändå inse att det finns finns mer än en liten ekonomiskn fördel med diesel. Eller varför tror du att alla lasbilar, bussar, traktorer, entreprenadmaskiner och fartyg drivs av diesel, och inte bensin. Vore det enbart den ekonomiska vinningen av bränslet. Så skulle ju en mängd maskiner ändå drivas av bensin, om det lämpat sig bättre.
Det är till 90-95% den ekonomiska vinning som gör att diesel används i så stor omfattning. Om bensinen skulle kosta 1kr/l hur många tror du skulle fortsätta köra på diesel då?
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter högst sannolikt. Lite märkligt dock att det inte uppmärksammats vid kontrollbesiktning.
Verkar som det inte funnits problem tidigare med ståltankarna, men som nu byts till komposit utifrån något viktproblem, såg någon notering om det.
 
C
A AndersS skrev:
Verkar som det inte funnits problem tidigare med ståltankarna, men som nu byts till komposit utifrån något viktproblem, såg någon notering om det.
Ja, jag läste att de valt komposit istället för normalt stål pga krav på maxlast i upphandlingarna. Men uppfattade inte att man tidigare kört fordonen med ståltankar. VW hade ju omfattande problem med rostande ståltankar med explosioner som följd. Vilket i princip ledde till kravet på årlig kontrollbesiktning. Men till syvende och sist handlar det enligt min mening om hur oskyddat tankarna sitter. Det är det som leder till livsfarliga incidenter oavsett om det är stål eller komposit.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Finns ju bättre placeringar av gastankar.
Grön biogasbuss med gastank på taket vid busshållplats, ICA Väst-skylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.