21 731 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
Ja, för 1,5-2ton är ju en fruktansvärt tung belastning😄.S Styrman_jansson skrev:Va?? jag tyckte det var ypperligt behagligt att dra 1,5ton husvagn med 260hk 400Nm i min Saab 9-5 bensinare. Gick väldigt avslappnat och fint.
Likaså gick det utmärkt att dra ett bilsläp med 2+ ton med en Dodge Ram 5.7 Hemi
De flesta dieselar har ju ett uruselt kort register till skillnad från bensinare.
Nej diesel kör man för att spara pengar. Inget annat.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Anledningen till att man kör diesel är att det är billigare i drift. Inte att det är bättre. En ottomotor fungerar också bra i en buss.
Problemet med bussarna nu och bensindrift är den lilla tanken, så även om gastankarna nu blir ofarliga så blir räckvidden för begränsad, vissa körningar fungerar men merparten är inte genomförbara.
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Jag nämnde verkningsgraden. Men jag förstår verkligen inte vart du vill komma? Du måste väl ändå inse att det finns finns mer än en liten ekonomiskn fördel med diesel. Eller varför tror du att alla lasbilar, bussar, traktorer, entreprenadmaskiner och fartyg drivs av diesel, och inte bensin. Vore det enbart den ekonomiska vinningen av bränslet. Så skulle ju en mängd maskiner ändå drivas av bensin, om det lämpat sig bättre.D Daniel 109 skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Låter högst sannolikt. Lite märkligt dock att det inte uppmärksammats vid kontrollbesiktning.ullet skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Det är till 90-95% den ekonomiska vinning som gör att diesel används i så stor omfattning. Om bensinen skulle kosta 1kr/l hur många tror du skulle fortsätta köra på diesel då?A AG A skrev:Jag nämnde verkningsgraden. Men jag förstår verkligen inte vart du vill komma? Du måste väl ändå inse att det finns finns mer än en liten ekonomiskn fördel med diesel. Eller varför tror du att alla lasbilar, bussar, traktorer, entreprenadmaskiner och fartyg drivs av diesel, och inte bensin. Vore det enbart den ekonomiska vinningen av bränslet. Så skulle ju en mängd maskiner ändå drivas av bensin, om det lämpat sig bättre.
Ja, jag läste att de valt komposit istället för normalt stål pga krav på maxlast i upphandlingarna. Men uppfattade inte att man tidigare kört fordonen med ståltankar. VW hade ju omfattande problem med rostande ståltankar med explosioner som följd. Vilket i princip ledde till kravet på årlig kontrollbesiktning. Men till syvende och sist handlar det enligt min mening om hur oskyddat tankarna sitter. Det är det som leder till livsfarliga incidenter oavsett om det är stål eller komposit.A AndersS skrev: