21 732 läst · 199 svar
22k läst
199 svar
Varför exploderar gasbussarna i Kalmar
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 613 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 613 inlägg
Var ser du att diesel är betydligt billigare än bensin? Skiljer väl typ en krona. Lite billigare för närvarande tills några andra politiker hittar på något nytt.A AG A skrev:Diesel har många fördelar när det gäller tyngre fordon. Bland annat betydligt högre flampunkt på bränslet. Vilket gör det säkrare när man har stora bränsletankar. Dieseln har högre verkningsgrad, vilket har ekonomiska fördelar. Dieseln är även mer robust, samt behöver inte varvas lika hårt som en ottomotor, vilket ger längre livslängd.
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning. Sist men inte minst är ju diesel betydligt billigare än exempelvis bensin. Diesel kan dessutom köras på andra oljor, om så krävs.
Jag håller med dig i det övriga, men det gör jag med inlägget före också.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 372 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 372 inlägg
Nu var det tydligen inte det man skulle göra heller.
Om jag inte har helt fel så antänds utsprutande(tex läckande bränsleledning) diesel lättare än utsprutande bensin.A AG A skrev:Diesel har många fördelar när det gäller tyngre fordon. Bland annat betydligt högre flampunkt på bränslet. Vilket gör det säkrare när man har stora bränsletankar. Dieseln har högre verkningsgrad, vilket har ekonomiska fördelar. Dieseln är även mer robust, samt behöver inte varvas lika hårt som en ottomotor, vilket ger längre livslängd.
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning. Sist men inte minst är ju diesel betydligt billigare än exempelvis bensin. Diesel kan dessutom köras på andra oljor, om så krävs.
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 525 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 525 inlägg
0:25 in i det här inslaget finns lite bilder:M maxmsm skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...1XGCWwOS6HqLl6EV0IQUu8A0xIkg-Esu5I1MpBjZKp4yt
Ser ut som att det "bara" är en tank som exploderat.
Gasmotorer brukar vara ottomotorer som även går att köra på bensin. Det blir inget bra om man häller diesel i dem. Detta gäller även gasdrivna fullstora bussar eller lastbilar. De har ottomotorer.kisumisu skrev:
Det pris som du och jag betalar vid pumpen, är i första hand baserat på skatter och avgifter. Grundpriset per fat är något helt annat.MultiMan skrev:
Det är inte något jag känner till. Däremot är det inte omöjligt att det finns särskilda situationer då diesel är värre, eller farligare. Dock är diesel betydligt mindre farligt i de absolut flesta situationerna.M maxmsm skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 255 inlägg
Va?? jag tyckte det var ypperligt behagligt att dra 1,5ton husvagn med 260hk 400Nm i min Saab 9-5 bensinare. Gick väldigt avslappnat och fint.A AG A skrev:
Likaså gick det utmärkt att dra ett bilsläp med 2+ ton med en Dodge Ram 5.7 Hemi
De flesta dieselar har ju ett uruselt kort register till skillnad från bensinare.
Nej diesel kör man för att spara pengar. Inget annat.