MultiMan
A AG A skrev:
Diesel har många fördelar när det gäller tyngre fordon. Bland annat betydligt högre flampunkt på bränslet. Vilket gör det säkrare när man har stora bränsletankar. Dieseln har högre verkningsgrad, vilket har ekonomiska fördelar. Dieseln är även mer robust, samt behöver inte varvas lika hårt som en ottomotor, vilket ger längre livslängd.
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning. Sist men inte minst är ju diesel betydligt billigare än exempelvis bensin. Diesel kan dessutom köras på andra oljor, om så krävs.
Var ser du att diesel är betydligt billigare än bensin? Skiljer väl typ en krona. Lite billigare för närvarande tills några andra politiker hittar på något nytt.

Jag håller med dig i det övriga, men det gör jag med inlägget före också.

Men bussarnas explosion verkar inte ha påverkats av varken bensin eller diesel utan av gas😉

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Det känns ju lite överdrivet att skjuta bilarna.
Nej inte överdrivet, ren säkerhetsåtgärd eftersom de de som exploderat har stått parkerade utan någon i närheten och man kan inte riskera personskador, därför är bussarna inom avspärrat område

Nu var det tydligen inte det man skulle göra heller.

A AG A skrev:
Diesel har många fördelar när det gäller tyngre fordon. Bland annat betydligt högre flampunkt på bränslet. Vilket gör det säkrare när man har stora bränsletankar. Dieseln har högre verkningsgrad, vilket har ekonomiska fördelar. Dieseln är även mer robust, samt behöver inte varvas lika hårt som en ottomotor, vilket ger längre livslängd.
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning. Sist men inte minst är ju diesel betydligt billigare än exempelvis bensin. Diesel kan dessutom köras på andra oljor, om så krävs.
Om jag inte har helt fel så antänds utsprutande(tex läckande bränsleledning) diesel lättare än utsprutande bensin.

A AndersS skrev:
Men bussarnas explosion verkar inte ha påverkats av varken bensin eller diesel utan av gas😉
Vet du om det är hela bussen som har exploderat eller bara tankarna(en tank)?

ullet
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Bensin🤔

Brukar man inte använda dieselmotor och diesel till bussar.
Orkar bensinmotor driva en stor buss?

Edit: var tydligen en minibuss 😂
Gasmotorer brukar vara ottomotorer som även går att köra på bensin. Det blir inget bra om man häller diesel i dem. Detta gäller även gasdrivna fullstora bussar eller lastbilar. De har ottomotorer.

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
G
Vem ska ta notan?

• Gilla
SueCia och 1 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Vem ska ta notan?
skattebetalarna så klart

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Var ser du att diesel är betydligt billigare än bensin? Skiljer väl typ en krona. Lite billigare för närvarande tills några andra politiker hittar på något nytt.

Jag håller med dig i det övriga, men det gör jag med inlägget före också.
Det pris som du och jag betalar vid pumpen, är i första hand baserat på skatter och avgifter. Grundpriset per fat är något helt annat.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
0:25 in i det här inslaget finns lite bilder:
[länk]
Ser ut som att det "bara" är en tank som exploderat.
Men sedan har det blivit mera eller mindre skador på bussen och även lokalen där den senaste tanken exploderat. Vid tillfälle två var det en hel del skador inne i bussen.

M maxmsm skrev:
Om jag inte har helt fel så antänds utsprutande(tex läckande bränsleledning) diesel lättare än utsprutande bensin.
Det är inte något jag känner till. Däremot är det inte omöjligt att det finns särskilda situationer då diesel är värre, eller farligare. Dock är diesel betydligt mindre farligt i de absolut flesta situationerna.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
...
En ottomotor är inte heller särskilt trevlig att köra med tung belastning....
Va?? jag tyckte det var ypperligt behagligt att dra 1,5ton husvagn med 260hk 400Nm i min Saab 9-5 bensinare. Gick väldigt avslappnat och fint.

Likaså gick det utmärkt att dra ett bilsläp med 2+ ton med en Dodge Ram 5.7 Hemi ;)

De flesta dieselar har ju ett uruselt kort register till skillnad från bensinare.

Nej diesel kör man för att spara pengar. Inget annat.

• Gilla
ErikAdolfsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.