13 681 läst · 81 svar
14k läst
81 svar
Varför behövs bygglov?
Det är lite ironiskt att i stort sett varenda tråd med frågeställning i stil med "behövs bygglov" (det finns *ganska* många...) är mer eller mindre utmärkta exempel på just varför bygglov behövs.
Du kan ta bort resonemanget om hyreslägenheter, för det går INTE att i en detaljplan reglera ägarformen på boendet. En kommun kan alltså inte skriva in "endast hyresrätter" i ett område i detaljplanen, hur gärna de än skulle vilja.Lars_52 skrev:
Det stora problemet är att dom inte ska blanda i sin egna smak, utan allt ska vara efter vad det står i papperna.Lars_52 skrev:Hej cyb,
Den arkitekt jag mötte var ingen fritidspolitiker, endast en maktfullkomlig tjänsteman. Om vi behöver klyva ord, BN för mej är det man vänder sig för bygglov, fritidspolitikerna behövs definitivt inte alls, utan att vara en rättshaverist har jag mött dom i skattenämnden och i Göteborgs stadsdelsnämnd för skolan, vid ett par tillfällen under 30 års tid, det är inte begåvningsreserven man möter.
Det klart det behövs regler för saker och ting men det växer strax ut till detaljstyrning och makt fullkomlighet, låt mej ge ett exempel till, jag skulle borra för bergvärme, först så skulle man ha Bioetanol som frostskydd, inte för läckage och förgiftning av grundvatten utan för att det var miljövänligt, sämre värmecapacitivitet än traditionella glykoler och trots allt en bristvara, så dom liter jag köpte tvingade någon annan att köpa icke miljövänlig etanol.. Resultat mindre effektivt energianläggning.
Borrhålet skulle vinklas 2 grader skrev jag, men fick ett brev att det skulle vara 1,826 grader, Har dom sett en borrigg??? och vet hur det funkar. No big deal, borraren sparkade till på borriggen oh sa att nu är 1,82.... grader.
Det sitter en gäng amatörer och styr och ställer, komfortnivån är hög och man följer de direktiv amatörpolitiker skapar och så dessutom vill man bestämma lite själv.
Nu bor jag på landet, utanför planområden och byråkrater, känns bra men ville bara dela med mej av erfarenheter och kanske få någon att lyfta på ögonbrynen och fundera på om BN är rätt väg att utveckla ett samhälle.
En ideologisk fråga är: behöver vi alla dessa småpåvar
Tyvärr så kan man få avslag om man har otur med handläggarens smak och tycke och så får det inte vara.
Sen kan många detaljplaner behövas komma in i 2000 talet.
Nu ser ju inte ett vanligt jordbruk ut som vanliga företag bonden bor på gården som ingår i företaget han nyttjar logen även för privata grejer han behöver förvara dvs skillnaden mellan företag och fritid flyter ihop och det är ju inte så konstigt eftersom det inte var allt för länge sen man fick dra av för tex ett köks byte i fastigheten tror det var drygt 20 år sen.Majjijann skrev:I stora drag funkar det så här. Plan- och bygglagen reglerar lovplikt och så vidare. Lagen innehåller en möjlighet att utan bygglov uppföra en komplementbyggnad i omedelbar närhet till bostadshuset, utanför detaljplan. Sedan finns en hel del preciseringar, i ett antal fall krävs det dock bygglov trots det. Men om man vill utnyttja lovbefrielsen behöver man alltså veta att det man bygger är just en komplementbyggnad. Det finns inte särskilt mycket vägledning i sammanhanget, mer än att en komplementbyggnad ska vara underordnad huvudbyggnaden. Just för att få något att gå efter har många kommuner valt att gå efter exempelvis max 50 kvadratmeter och max 50 % av huvudbyggnaden. En komplementbyggnad kan vara ett garage och där får du ha bilen.
En maskinhall kan vara lovbefriad. Detta förutsatt att du har en jordbruksfastighet och maskinhallen krävs för jord- eller skogsbrukets behov. Om du vill bygga en maskinhall på din villatomt eller om du vill bygga en maskinhall på din jordbruksfastighet för att starta bilverkstad är maskinhallen inte lovbefriad. Lovbefrielsen gäller alltså endast för en maskinhall du behöver för jord- eller skogsbruket, då säger det sig självt att det är traktor och liknande jordbruksredskap som får finnas i maskinhallen och inte din privata personbil som du bara åker med till ica och barnens dagis. Om du har en bil som används i jordbruksverksamheten,för att köra runt till kohagarna, transportera skogsplantor eller liknande, för jord- eller skogsbrukets behov får du ställa den i maskinhallen. Lovbefrielsen för ekonomibyggnader för jord- och skogsbrukets behov tillkom en gång för att underlätta för landets bönder.
Solklart?
Givetvis förefaller reglerna krångliga när man bara läser valda delar. Om man tar reda på hur reglerna ser ut i sin helhet och varför de har kommit till är det ofta ganska logiskt.
Moderator
· Stockholm
· 52 378 inlägg
Jodå det fanns "byggnadsnämnd" även förr i tiden. Vet inte om den fanns ända från 14 - 1500 talet, men på 16 - 1700 talet fanns det en myndighet som övervakade byggnadsfrågor i Stockholm. Har ingen aning om hur regelverket såg ut, men jag misstänker att det var minst lika mycket tyckande och godtycke då.
Tror knappast att de detaljstyrde färger på dörrar, utseenden på fönster och liknande. Deras funktion lär ha varit med avseende på brandskydd och möjligen försvaret av staden. Olämpligt att bygga hus som gör att fienden kan klättra över stadsmuren på det stället. Brandskydd är väl en av få legitima orsaker idag vad jag kan se. Men att hålla på att lägga sig i färgsättning och liknande är bara löjligt om det inte handlar om t.ex. kulturmärkta hus.hempularen skrev:Jodå det fanns "byggnadsnämnd" även förr i tiden. Vet inte om den fanns ända från 14 - 1500 talet, men på 16 - 1700 talet fanns det en myndighet som övervakade byggnadsfrågor i Stockholm. Har ingen aning om hur regelverket såg ut, men jag misstänker att det var minst lika mycket tyckande och godtycke då.
Moderator
· Stockholm
· 52 378 inlägg
men hur vanligt är det att bygglovsmyndigheten lägger sig i färgval utom i speciella miljöer?
Titeln på den här tråden är: Varför behövs bygglov?
jag uppfattar att de flesta är överens om att någon form av bygglovsregler behöver vi ha, ingen vill att radhusgrannen skall kunna bygga ett 25 våningars hotell i trädgården, som extraknäck, eller ett aluminium smältverk i villaområdet.
Och om vi accepterar att det måste finnas någon typ av reglering, så kommer det alltid att finnas byggen som tangerar gränserna för den accepterade regelnivån. Och det kommer alltid att finnas projekt som stupar på någon "onödig byråkrat".
Om vi dristar oss till att anta att de flesta av oss accepterar att det skall finnas begränsningar av färgval på byggnader i kulturskyddade miljöer, då är ju lite av frågan hur ett sådant regelverk skall vara konstruerat så att det faktiskt bara "drabbar" dessa känsligare miljöer, och det kommer också alltid att finnas ett gränsdragningsproblem, exakt var skall man sluta ställa krav på utförandestil. Är det OK med en kompakt grå betongkloss vägg i vägg med 1500 tals hus i gamla stan?
Titeln på den här tråden är: Varför behövs bygglov?
jag uppfattar att de flesta är överens om att någon form av bygglovsregler behöver vi ha, ingen vill att radhusgrannen skall kunna bygga ett 25 våningars hotell i trädgården, som extraknäck, eller ett aluminium smältverk i villaområdet.
Och om vi accepterar att det måste finnas någon typ av reglering, så kommer det alltid att finnas byggen som tangerar gränserna för den accepterade regelnivån. Och det kommer alltid att finnas projekt som stupar på någon "onödig byråkrat".
Om vi dristar oss till att anta att de flesta av oss accepterar att det skall finnas begränsningar av färgval på byggnader i kulturskyddade miljöer, då är ju lite av frågan hur ett sådant regelverk skall vara konstruerat så att det faktiskt bara "drabbar" dessa känsligare miljöer, och det kommer också alltid att finnas ett gränsdragningsproblem, exakt var skall man sluta ställa krav på utförandestil. Är det OK med en kompakt grå betongkloss vägg i vägg med 1500 tals hus i gamla stan?
Jag misstänker att det var mycket prestige på den tiden, man ville bygga bättre, snyggare och finare än grannen. Men det fanns väl restriktioner åtminstone på byggnadshöjder redan då! Man fick ju inte bygga högre än kyrkan, det vore en stor synd!lbgu skrev:
Så är det väl ofta idag också. Många gör saker för att imponera på andra. Tror knappast att hysterin med golfbaneklippta gräsmattor handlar så mycket om att man själv vill ha det så, utan ofta är det för att grannen har det så och man vill inte verka sämre.b8q skrev:
Du har tyvärr tappat tråden Lars.Lars_52 skrev:Det är en skattefråga, en maskinhall tillhör jordbruket men ett garage tillhör privatbostaden. Så enkelt är det, en traktor tillhör jordbruket så den är OK. Men lustigt att byggnadsnämnden har detta uppdrag att ligga och spana om jag kör in bilen i maskinhallen.
Men sen kan man ju fundera på varför ett garage bara får vara 50m2 eller 50% av bostadsytan när en maskinhall kan vara hur stor som helst, om jag nu parkerar bilen i maskinhallen och dom kommer på mej, måste jag riva "garaget" eftersom min "maskinhall" är 53m2. Jag menar att man skapar regler som är korkade och bara begränsar människors liv. Om jag vill bygga ett garage, jag kanske har ett bil intresse, en hobby, då får det bara vara 50m2 utanför detaljplanerat område, eller mindre om huset är mindre, var är logiken. Jo, jag startar ett bolag som heter Bil Intresse på jordbruksfastigheten, hyr maskinhallen för 1 kr/år så kanske det är ok med 53m2 (vet inte men gissar lite nu). Korkade regler,
BN behövs dom??
Jag är med dig om att tjänstemän som ägnar sig åt allmänt tyckande som dessutom spretar mot kollegornas tyckande är fel.
Sen spårar du ur när du börjar mässa om massa krångliga lagar och regler och försöker sen lasta "BN" för detta.
T.ex regler kring jordbruksfastigheter och maskinhallar sa de ju själva att de inte är "BN" som reglerar. Tjänstemannen du pratade med satt förmodligen på kunskap kring vad som gäller kring maskinhallar och kände att han ville informera om detta när du ställde frågan. Därefter finns det inte ens på kartan att BN skulle sitta och spionera på hur du använder din maskinhall. Sluta blanda äpplen och päron nu.
Det har nämnts tidigare i tråden, men det finns faktiskt en vits att skilja på kommunens byggnadsnämnd (BN) och kommunens bygglovsenhet.
I en nämnd (t.ex. BN) sitter enbart politiker, oftast rena fritidspolitiker som har ett annat jobb på dagarna. Det kan vara lärarinnor, banktjänstemän eller frisörer, som regel saknar de helt utbildning inom plan- och bygglagstiftning. Nämnden träffas väl som mest 10 gånger på ett år. Väldigt få bygglovsärenden avgörs i BN, det skulle man aldrig hinna med, utan de allra flesta ärenden sköts på delegation av bygglovsenheten.
På bygglovsenheten sitter anställda kommunala tjänstemän, som ska vara rätt utbildade inom t.ex. plan- och bygglagen och boverkets bestämmelser. Det är de som fattar nästan alla bygglovsbeslut.
Ett problem tycker jag är att många av dessa tjänstemän har synpunkter utöver sitt mandat. De ska ju egentligen bara fatta beslut utifrån vad detaljplan och lagstiftning medger, inte komma med eget tyckande. Men det är väl folk som hemskt gärna själva skulle ha velat vara arkitekter, eller har spelat för mycket SimCity...
I en nämnd (t.ex. BN) sitter enbart politiker, oftast rena fritidspolitiker som har ett annat jobb på dagarna. Det kan vara lärarinnor, banktjänstemän eller frisörer, som regel saknar de helt utbildning inom plan- och bygglagstiftning. Nämnden träffas väl som mest 10 gånger på ett år. Väldigt få bygglovsärenden avgörs i BN, det skulle man aldrig hinna med, utan de allra flesta ärenden sköts på delegation av bygglovsenheten.
På bygglovsenheten sitter anställda kommunala tjänstemän, som ska vara rätt utbildade inom t.ex. plan- och bygglagen och boverkets bestämmelser. Det är de som fattar nästan alla bygglovsbeslut.
Ett problem tycker jag är att många av dessa tjänstemän har synpunkter utöver sitt mandat. De ska ju egentligen bara fatta beslut utifrån vad detaljplan och lagstiftning medger, inte komma med eget tyckande. Men det är väl folk som hemskt gärna själva skulle ha velat vara arkitekter, eller har spelat för mycket SimCity...
Problemet är att lagen är ganska kortfattat och den måste därför tolkas av tjänstemännen. I tolkningen uppstår det då olikheter.b8q skrev:Ett problem tycker jag är att många av dessa tjänstemän har synpunkter utöver sitt mandat. De ska ju egentligen bara fatta beslut utifrån vad detaljplan och lagstiftning medger, inte komma med eget tyckande. Men det är väl folk som hemskt gärna själva skulle ha velat vara arkitekter, eller har spelat för mycket SimCity...