På en jordbruks fastighet ingår oftast alla byggnader i verksamheten men du får inte göra avdrag för renovering i bostaden som man fick göra tidigare. Det finns inget som säger att inte bilen ingår i verksamheten ett större jordbruk har säkert bilar som ingår i verksamheten medans en mindre verksamhet tar ut mil ersättning från företaget när dom använder privatbilen i tjänsten. Det är eller i alla fall var ok att köpa en åk klippare på jordbruket och dra av kostnaden som vilket annat redskap som helst.
 
Jag tycker man gott kan ha bygglov för alla byggnader, även jordbruk etc. Frågan är bara vilken nivå som ska krävas
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
engs
Det blir lite konstiga gränsdragningar, man behöver bygglov för att t.ex. flytta ett fönster, men kan göra en attefallsutbyggnad utan sådant.

Hela grejen med attefalls och tidigare friggeboden känns ju som ett sätt att gå runt byråkratin man är medveten om är för krånglig. Vore bättre om man tog ett omtag kring hela processen istället för att addera nya kategorier byggnader och särskilda reglar för dessa.

Skrev om allt som reglerar det från grunden med utgångspunkt att förenkla samt minskad godtycket om vad en enskild handläggare / kommun kan besluta om. Utgångspunkten borde vara att man ska kunna lämna in ett bygglov och i princip vara säker på att det ska gå igenom utan att vara orolig för godtycke så länge det följer reglerna.

Lite som skattereformen på tidigt 90-tal fast för hela bygglovsprocessen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulric och 6 till
  • Laddar…
Men bygglovslagstiftningen ÄR inte så himla krånglig för de flesta "normala" byggen. Nästan alla jag vet som har haft problem med att få bygglov, har antingen legat på/över gränsen för vad detaljplanen tillåter, eller haft ett hus med speciella restriktioner som "hårt kulturskyddat" osv.

Den enda jag känner som råkat ut för just "flytta fönster" problem var faktiskt lite komiskt.

De hade ett kedjehus, det fanns en liten fönsterglugg till en klädkammare, lika på alla hus. De flesta i kedjan hade omvandlat klädkammaren till extra sovrum/gästrum.

Vår kompis ville göra likadant, och då precis som övriga grannar ville de då sätta in ett lite större fönster. Deras hus var det enda som inte var ändrat. De visste att grannarna oftast hade hoppat över det där med bygglov. Men maken i den här familjen kommer inte från Sverige, och vill vara lite extra mån om att följa alla regler och bestämmelser. Så de sökte bygglov, som nekades eftersom det var ett kedjehus, och därmed skall alla fönster vara lika....
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att gamla detaljplaner med olika begrepp och krav ställer till det ganska mycket. Skulle gärna se en standardiserad "låda" man får bygga inom som gäller för hela Sverige. Storleken får väl bero på olika "täthetsklasser" som delas in i ett antal nivåer.
 
Hej Hempularen,

men du säger det ju själv. BN tycker inte fönstret kan bytas mot ett större, men alla som bor där tycker så.

Byggnadsnämnden behövs dom?
 
  • Gilla
andyv och 2 till
  • Laddar…
Normalt igår ett bostadshus, och som du helt riktigt säger så kan inga renoveringar /förbättringar dras av i verksamheten, utan först vid en försäljning.
Mer tveksam till att om även bilen tillhör företaget, typ leasing tänker jag på, så är det en privat förmån som du har och då måste samma regler gälla som om det är en privat bil.
Jag gissar nu men tycker det finns en logik, även om jag inte förstår den grundläggande logiken, att byggnadsnämnden har med detta att göra.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Ja bn behövs, men jag tycker inte dom ska gå efter smak och vad dom själva tycker utan gå efter vad det står i lag och detaljplaner.
 
En bil som används i företaget är ingen förmån så funkar det på ett jordbruk och andra företag men används den privat så är det naturligtvis en förmån.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Hej Polos,

Om man jobbar efter detaljplaner från 1924, då det inte ansågs att hyreslägenheter behövs, då behövs det ett annat system för utveckling av byggnation och bostäder i Sverige. Vi kan inte göra annat än att reformera systemet, lätta på regler och minska byråkratin. Ta bort detaljstyrning och låt folk göra det dom vill med sina hus, skapa en rådgivande funktion istället.
 
  • Gilla
Andreas Klingberg och 4 till
  • Laddar…
Hej Lars,

BN består av fritidspolitiker som du varit med och valt. De jobbar i nämnden på sin fritid och sammanträder normalt 10 ggr per år.

Det du beskriver är inte byggnadsnämnden utan kommunala tjänstemän, oklart i vilken tillhörighet på din beskrivning.

Vore intressant att veta tjänstemännens motivering till ditt avslag då det du beskriver är osannolikt.

Om du ser på detta forumet är många frågor i stil med "Grannens buske slår rotskott på min gräsmatta, vart ska jag anmäla grannen för detta brott?" En anledning till att BN och byggnadslagar behövs, för att försöka förhindra att grannar slår ihjäl varandra över en Tujabuske. En annan är att byggnader som uppgörs ska vara säkra och inte skada någon.

Byggnadslagarn som alla svenska lagar behövs gås igenom och utvärderas för mycket är inaktuellt (medeltida), verkningslösa och på olika sätt onödiga hinder.

Sedan är det en ideologisk fråga, jag som borgare vill att du ska kunna göra vad du vill på den mark du äger, så länge du inte orsakar skada. Detta går nog inte få till i ett sossetänkande land där så många röstar för ökad detaljstyrning.
 
  • Gilla
andyv och 1 till
  • Laddar…
Hej cyb,

Den arkitekt jag mötte var ingen fritidspolitiker, endast en maktfullkomlig tjänsteman. Om vi behöver klyva ord, BN för mej är det man vänder sig för bygglov, fritidspolitikerna behövs definitivt inte alls, utan att vara en rättshaverist har jag mött dom i skattenämnden och i Göteborgs stadsdelsnämnd för skolan, vid ett par tillfällen under 30 års tid, det är inte begåvningsreserven man möter.

Det klart det behövs regler för saker och ting men det växer strax ut till detaljstyrning och makt fullkomlighet, låt mej ge ett exempel till, jag skulle borra för bergvärme, först så skulle man ha Bioetanol som frostskydd, inte för läckage och förgiftning av grundvatten utan för att det var miljövänligt, sämre värmecapacitivitet än traditionella glykoler och trots allt en bristvara, så dom liter jag köpte tvingade någon annan att köpa icke miljövänlig etanol.. Resultat mindre effektivt energianläggning.
Borrhålet skulle vinklas 2 grader skrev jag, men fick ett brev att det skulle vara 1,826 grader, Har dom sett en borrigg??? och vet hur det funkar. No big deal, borraren sparkade till på borriggen oh sa att nu är 1,82.... grader.

Det sitter en gäng amatörer och styr och ställer, komfortnivån är hög och man följer de direktiv amatörpolitiker skapar och så dessutom vill man bestämma lite själv.

Nu bor jag på landet, utanför planområden och byråkrater, känns bra men ville bara dela med mej av erfarenheter och kanske få någon att lyfta på ögonbrynen och fundera på om BN är rätt väg att utveckla ett samhälle.

En ideologisk fråga är: behöver vi alla dessa småpåvar
 
  • Gilla
andyv och 4 till
  • Laddar…
Hej

Att man inte får ha en bil i en maskinhall är bara ett krav från försäkringsbolagen. Det är för stor brandrisk, och normalt om man har jordbruk, väldigt stora värden som kan försvinna om det skulle börja brinna. Oftast är det också dammigt så börjar det brinna är det svårt att få stopp på branden. Gå in på http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/ så kan man hitta en serie skrifter som säger hur man ska göra för att undvika brand.

Passar också på att kommentera de som tycker att det är viktigt att följa regler i en demokrati. En av demokratins grundpelare är "Likhet inför lagen"...

/J
 
Klart du kan dra monsen om du sätter dubbelgips i en del av maskinhallen. Detta då det även är ett krav för att få svetsa utan regler om heta arbeten. Om du sen ställer din bil i verkstan bryr sig bog ingen om.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
I stora drag funkar det så här. Plan- och bygglagen reglerar lovplikt och så vidare. Lagen innehåller en möjlighet att utan bygglov uppföra en komplementbyggnad i omedelbar närhet till bostadshuset, utanför detaljplan. Sedan finns en hel del preciseringar, i ett antal fall krävs det dock bygglov trots det. Men om man vill utnyttja lovbefrielsen behöver man alltså veta att det man bygger är just en komplementbyggnad. Det finns inte särskilt mycket vägledning i sammanhanget, mer än att en komplementbyggnad ska vara underordnad huvudbyggnaden. Just för att få något att gå efter har många kommuner valt att gå efter exempelvis max 50 kvadratmeter och max 50 % av huvudbyggnaden. En komplementbyggnad kan vara ett garage och där får du ha bilen.

En maskinhall kan vara lovbefriad. Detta förutsatt att du har en jordbruksfastighet och maskinhallen krävs för jord- eller skogsbrukets behov. Om du vill bygga en maskinhall på din villatomt eller om du vill bygga en maskinhall på din jordbruksfastighet för att starta bilverkstad är maskinhallen inte lovbefriad. Lovbefrielsen gäller alltså endast för en maskinhall du behöver för jord- eller skogsbruket, då säger det sig självt att det är traktor och liknande jordbruksredskap som får finnas i maskinhallen och inte din privata personbil som du bara åker med till ica och barnens dagis. Om du har en bil som används i jordbruksverksamheten,för att köra runt till kohagarna, transportera skogsplantor eller liknande, för jord- eller skogsbrukets behov får du ställa den i maskinhallen. Lovbefrielsen för ekonomibyggnader för jord- och skogsbrukets behov tillkom en gång för att underlätta för landets bönder.

Solklart?

Givetvis förefaller reglerna krångliga när man bara läser valda delar. Om man tar reda på hur reglerna ser ut i sin helhet och varför de har kommit till är det ofta ganska logiskt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.