7 367 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Var hittar man lämplig glidduk till "Bench Cookies"
för typ 25 år sedan så använde jag mig av en sådan "skumgummiduk" typ 500x400x5mm som användes för att lägga under torkstället för disken för att låsa fast en skrivbordsskiva till en hurts (kunde eller ville inte fästa med skruv) Funkade hur bra som helst och var hur billigt som helst.
Vet inte om sådant finns längre då alla har diskmaskin.
Vet inte om sådant finns längre då alla har diskmaskin.
Inspirerad av tråden så gick jag in på Ferms Agenturer/tools i helsingborg idag och bad om en bit av deras "friktionigaste" gummiduk (de har ett enormt sortiment av gummiduk). Fick en ca 2,5mm tjock svart gummiduk som jag tror beskrevs som dammtätningsduk.
Testade att lägga en bit mellan mft-skivan (dvs en mdf-skiva) och en bit stavlimmad ek - det blev väldigt bra fäste. Har inte haft möjlighet att slipa med slipmaskin och ser hur materialet ligger fast då, men jag tror att det kommar ett funka fint, i alla fall för slipning ovanifrån (och det är där jag ser nyttan med en sådan duk eller "puckar").
Men så funderar jag på om jag borde skära till duken och limma fast på hockeypuckar eller något. Vad är poängen med att använda puckar istället för att bara kasta ut en bit duk och lägga materialet på den?
Testade att lägga en bit mellan mft-skivan (dvs en mdf-skiva) och en bit stavlimmad ek - det blev väldigt bra fäste. Har inte haft möjlighet att slipa med slipmaskin och ser hur materialet ligger fast då, men jag tror att det kommar ett funka fint, i alla fall för slipning ovanifrån (och det är där jag ser nyttan med en sådan duk eller "puckar").
Men så funderar jag på om jag borde skära till duken och limma fast på hockeypuckar eller något. Vad är poängen med att använda puckar istället för att bara kasta ut en bit duk och lägga materialet på den?
Jo, där kan det vara fint med lite yta....men jag tror jag är för mesig för att fräsa med bara friktion från klossar eller duk som håller fast materialet. Däremot tror jag på lösningen som ett mycket billigare alternativ till festools MFT-SP (spännarmarna som håller fast tex en skiva på mft-bordet "från sidan" så att man kan slipa hela ovansidan utan att flytta tvingar etc).Jan-L skrev:
Men det kommer kanske att kännas bättre att använda fräsen med puckar när man har vant sig lite.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 942 inlägg
Reklamvideo funkar ALLTID, funkar det inte så gör man en ny tagning.
Protte
Protte
Ahhh...nu har jag sett videon, missade den. Ser ju ut som det funkar....men det gör det i och för sig ofta på reklamvideor....
Men sen är det ju några positiva reviews också, bland annat av Asa Christiana som brukar skriva i Fine Woodworking.
Ska sticka ner till stadioum imorgon och köpa lite puckar och sen limma lite - ska bli intressant att se hur det går.
Nystartad tråd på FOG:en http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=7370.msg74426;topicseen#msg74426
Men sen är det ju några positiva reviews också, bland annat av Asa Christiana som brukar skriva i Fine Woodworking.
Ska sticka ner till stadioum imorgon och köpa lite puckar och sen limma lite - ska bli intressant att se hur det går.
Nystartad tråd på FOG:en http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=7370.msg74426;topicseen#msg74426
Redigerat:
Nu är jag nog inte rätt person att uttala mig om sportartiklar, men hockeypuckar är väl inte så billiga?
Det var ju runt 100:- för fyra stycken och en hockeypuck kostar väl en 20:- / st.
Lägg sen till antiglidduk som kostar?
Också eget arbete... (dyrast
)
"Daniel_N"
Jag bor också i Skåne och är intresserad av originalpuckarna!
Blir vi ett par som delar på frakten, bara...
// Daniel S.
Det var ju runt 100:- för fyra stycken och en hockeypuck kostar väl en 20:- / st.
Lägg sen till antiglidduk som kostar?
Också eget arbete... (dyrast
"Daniel_N"
Jag bor också i Skåne och är intresserad av originalpuckarna!
Blir vi ett par som delar på frakten, bara...
// Daniel S.
Hittade hockeypuckar för 9kr/st. Med duk+lite lim så blir materialkostnaden ca 230kr för 12 puckar...så särskilt mkt billigare blir det ju inte....jag var mest så sugen på att testa. Får jag inte tillräcklig friktion i detta så blir det en beställning från rockler. Då är givetvis alla skåningar välkomna att hoppa på.
Som sagt - sport är INTE min starka sida! 
Det är frun i huset som glor på allt på TV som har med bollar, stavar osv att göra...
Jag snickrar och målar hellre!
Väntar på rapport om funktion!
Sen får jag se om jag behöver leta upp en sportaffär jag också - kan bli en ny erfarenhet...
Men vad tänkte du limma med???
Det är frun i huset som glor på allt på TV som har med bollar, stavar osv att göra...
Jag snickrar och målar hellre!
Väntar på rapport om funktion!
Sen får jag se om jag behöver leta upp en sportaffär jag också - kan bli en ny erfarenhet...
Men vad tänkte du limma med???
kjag tror att gummit har 2 fördelar.
1. enkelt att tvätta av hela klossen, vare sig den ska ner i vatten eller lacknafta.
2. jag inbillar mig att gummit har en funktion i att absorbera resonans i syfte att inte pucken ska glida iväg. (gummiduken i sig gör nog det största jobbet)
1. enkelt att tvätta av hela klossen, vare sig den ska ner i vatten eller lacknafta.
2. jag inbillar mig att gummit har en funktion i att absorbera resonans i syfte att inte pucken ska glida iväg. (gummiduken i sig gör nog det största jobbet)
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Dagens verktygsinköp!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Släpfråga, totalvikt och axeltryck
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon