7 367 läst · 59 svar
7k läst
59 svar
Var hittar man lämplig glidduk till "Bench Cookies"
Originalen är ju gjorda av plast, så jag tror inte att materialet i själva pucken är avgörande. Det är nog desto viktigare att hitta rätt gummi -det ska ju vara greppigt utan att dra till sig damm och skräp, eller greppa trots dammet. Enligt inlägg på TalkFestool ska ju originalet greppa trots att dom är täckta av spån.
Jag är med på en sambeställning. Då är vi 4 Stockholmare. Några fler?
Jag är med på en sambeställning. Då är vi 4 Stockholmare. Några fler?
Har nu sågat till MDF istället och suttit och limmat ett tag. Åsikterna kring vilket lim (om något) som funkar på gummit är minst sagt delade. Jag har nu limmat ihop 8 puckar med; kontaktlim, PL400, PL200, cellplastlim, epoxylim, plastic paddings ultra montage samt sikaflex 295 UV. Får se imorgon om där är något av dem som funkar. Och naturligtvis om, gummi i sig är tillräckligt bra.Daniel_N skrev:Hittade hockeypuckar för 9kr/st. Med duk+lite lim så blir materialkostnaden ca 230kr för 12 puckar...så särskilt mkt billigare blir det ju inte....jag var mest så sugen på att testa. Får jag inte tillräcklig friktion i detta så blir det en beställning från rockler. Då är givetvis alla skåningar välkomna att hoppa på.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"

Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
149 kr inkl moms
Läs mer
I går blev det ingen testning av vilket lim som funkade på grund av grogg och rockband ready. Men tittade på det idag. PL200 var klart bäst, Sikaflex 295UV var 2:a och de andra var rätt kass. PL400 utgick tyvärr från testet eftersom själva "pucken" råkade glida iväg mellan gummibitarna och hamna på snedde utan att jag upptäckte detta.Daniel_N skrev:Har nu sågat till MDF istället och suttit och limmat ett tag. Åsikterna kring vilket lim (om något) som funkar på gummit är minst sagt delade. Jag har nu limmat ihop 8 puckar med; kontaktlim, PL400, PL200, cellplastlim, epoxylim, plastic paddings ultra montage samt sikaflex 295 UV. Får se imorgon om där är något av dem som funkar. Och naturligtvis om, gummi i sig är tillräckligt bra.
Har idag limmat ett antal puckar med pl200, imorgon ska jag testa hur puckarna funkar i praktiken. Är inte helt 100 på att jag har fått tag på rätt gummi. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur bra "sug" man kan förvänta sig att rocklers varianter har.
Jag återkommer i ärendet
Puckarna gav verkligen ett bra grepp! Att köra med slipmaskin funkar toppen, har ännu inte provat att fräsa kanter, men jag tror att det kommer att gå bra. Sen vet jag i och för sig inte hur bra de tåler damm, kan tänka mig att de fort tappar fästet...men det gäller väl helt enkelt att se till att ha damm och spånfritt.
Är det någon som har handlat från rockler? Recensioner önskas!
Är det någon som har handlat från rockler? Recensioner önskas!
Nimajneb skrev:Daniel_N skrev:
Jag tror inte att det är ett skrivbordsförslag (tror var det ja...).... Dels så är gummiytorna inte exponerade för luften under tiden man arbetar (de ligger mot MFTn+materialet man bearbetar) och dels så kör jag med rotex med dammsugare....
Jag misstänker att den bästa rengöringen för det spån/damm som ändå kommer landa på gummit är mjukt borste+dammsugare...men jag ska höra med Ferms vad de rekommenderar.
Är det så att gummit bara har tillräcklig friktion när det är rent så tror jag inte att det är något jätteproblem, tror att det kommer att funka fint att dels hålla damm bort, dels rengöra ofta....men vi får väl se.
Har nu testat mina hemmagjorda puckar lite, och de har funkat utmärkt.
Jag tillverkade en ny MFT-skiva från 19mm MDF. Borrade hål, fräste upp dessa till rätt storlek, slipade lite lätt med abranet (handslip) och fräste sen kanterna i 45 grader. Allt när MDF:en (ganska tung - 19x588x724mm) låg på 4 puckar, utan att flytta sig det minsta. Väldigt skönt att bara köra på utan att flytta tvingar - även om det såklart bara är ett lyxproblem som puckarna har löst. Hur bra puckarna funkar till mindre/lättare bitar vet jag dock inte, även om jag tror att det kommer att funka utmärkt.
Jag tillverkade en ny MFT-skiva från 19mm MDF. Borrade hål, fräste upp dessa till rätt storlek, slipade lite lätt med abranet (handslip) och fräste sen kanterna i 45 grader. Allt när MDF:en (ganska tung - 19x588x724mm) låg på 4 puckar, utan att flytta sig det minsta. Väldigt skönt att bara köra på utan att flytta tvingar - även om det såklart bara är ett lyxproblem som puckarna har löst. Hur bra puckarna funkar till mindre/lättare bitar vet jag dock inte, även om jag tror att det kommer att funka utmärkt.
En tanke bara, finns det någon anledning till att orginal kakorna är runda?
Jag ser bara nackdelar med detta, iaf om man ska göra egna både beträffande tillverkningstid och materialspill.
19mm MDF, limma dit gummit på båda sidorna, lägg i press, slica upp 8cm remsor med cirkelsåg med skena, kapa upp bitarna i 8x8cm kvadrater med cirkeln eller kap/gersågen.
skulle inte gummikanterna bli perfekta i mikroskop, so what.
dom 200 klossar som blir över är väl bara att kränga här eller på tradera.
Jag ser bara nackdelar med detta, iaf om man ska göra egna både beträffande tillverkningstid och materialspill.
19mm MDF, limma dit gummit på båda sidorna, lägg i press, slica upp 8cm remsor med cirkelsåg med skena, kapa upp bitarna i 8x8cm kvadrater med cirkeln eller kap/gersågen.
skulle inte gummikanterna bli perfekta i mikroskop, so what.
dom 200 klossar som blir över är väl bara att kränga här eller på tradera.
Jag tror att fyrkantiga skulle funka bra. Den enda fördelen med runda som jag ser det på rak arm är att det inte blir några hörn där gummit gärna vill släppa. Sen tror jag att 10mm MDF räcker länge.