18 767 läst · 156 svar
19k läst
156 svar
Var hitta GCM 8s billigast?
Jag mätte vid något tillfälle och jag har för mig att diverse delar (bla fästet till klingskyddet) slår i materialet någonstans runt 47-48 mm när man vinklat sågen 45 grader.xCxJx skrev:
Nu går ju klingan några mm genom virket så det är fullt möjligt att det skulle funka att kapa 50 mm om man står ut med att klingskyddet glider på materialet man sågar. Men jag har inte testat och jag skulle inte vilja kalla det optimalt... Dessutom finns det en risk att klingan inte skär av den allra sista lilla biten längst ner in mot anhållet då det inte är några stora marginaler i den ledden.
Ahh. då är det ju bara att börja väga för och nackdelar mellan GCM 8 S & GCM 10 SD. Priset gör inte så stor skillnad då det är en maskin för lång tid framåt. När har man nytta av att sned kapa 50 mm? kommer ihåg att jag har gjort det ett par gånger när vi bygger sommarstugan men kommer inte ihåg till vad. kanske överlever man att ta fogsvanen och ta de mm som blir kvar efter GMC 8 S dom gångerna. Någon som testat sågbordet GTA 2500 W??
Vet inte om priser fortfarande är aktuella här men, köpte för 2 veckor sen 8s på Hornbach för 2395. Där fanns även ett universalbord som passade ypperligt till Boschen, 495kr.
Mycket nöjd var jag när allt satt ihopskruvat och funkar hur bra som helst
Mycket nöjd var jag när allt satt ihopskruvat och funkar hur bra som helst
Skulle tro det var en Grön PCM som du köpte. En bra hobbysåg till ett kanonpris.Danne031 skrev:
Enligt spec klarar Gröna grövre material än den blå ? hur kommer det sig ?
Grön har 200w lägre effekt.
Nån som hårdkört båda ?
Läser ofta att blåa lovordas och att gröna är skit.
Men är det verkligen skit?
Bättre än rusta/öb/ mm mm mm ?
Grön har 200w lägre effekt.
Nån som hårdkört båda ?
Läser ofta att blåa lovordas och att gröna är skit.
Men är det verkligen skit?
Bättre än rusta/öb/ mm mm mm ?
Den blå tar mer än vad specen anger.
Den gröna brukar kunna kosta närmare 3000:-
Den blå brukar man kunna hitta från 3000:- och uppåt
Valet är solklart.
http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html
Den gröna brukar kunna kosta närmare 3000:-
Den blå brukar man kunna hitta från 3000:- och uppåt
Valet är solklart.
http://www.byggahus.se/forum/608289-post69.html
Redigerat:
Nä den gröna PCM8S är inte alls skit, men då man ofta har kunnat finna blå GCM8S på olika driver för mindre än 1000:- extra så blir det småsvårt att motivera den gröna.johanzz skrev:
PCM8S ligger väl mittemellan Rusta/ÖB och den blå, på ett ungefär.
Jo jag läser i alla trådar att den ligger snäppet under den blå men VAD ?
Jag har läst om krånglande laser, som för andra inte alls är krånglande.
Läser om lager som slitits ut och andra som inte har några problem alls.
Förklara nogrannare vad som motiverar att köpa gcm8 istället för pcm8.
200w högre effekt i blå och lite generösare vinkalr enligt spec.
Dessutom tar den gröna också mer än sin spec.
Klingan skiljer 210 mot 216.
Men vad skiljer kvalitetsmässigt ?
Jag har läst om krånglande laser, som för andra inte alls är krånglande.
Läser om lager som slitits ut och andra som inte har några problem alls.
Förklara nogrannare vad som motiverar att köpa gcm8 istället för pcm8.
200w högre effekt i blå och lite generösare vinkalr enligt spec.
Dessutom tar den gröna också mer än sin spec.
Klingan skiljer 210 mot 216.
Men vad skiljer kvalitetsmässigt ?
Du skriver ju själv vad som skiljer dem åt i ditt inlägg, kvalite.
Dvs att lasern IBLAND hamnar fel eller slutar fungerar, att geringsvinklarna IBLAND inte blir exakt som inställningen visar och att lagrena IBLAND slits ut.
Det är det som är kvalite, bättre matrialval, mer marginaler och bättre precision. Det går inte att peka på något fel på den gröna, men den har sämre precision och kvalite än den blå.
Sedan vilken som är mest prisvärd beror väl mycket på hur man värderar skillnaderna och hur försiktig man är med pengarna
Dvs att lasern IBLAND hamnar fel eller slutar fungerar, att geringsvinklarna IBLAND inte blir exakt som inställningen visar och att lagrena IBLAND slits ut.
Det är det som är kvalite, bättre matrialval, mer marginaler och bättre precision. Det går inte att peka på något fel på den gröna, men den har sämre precision och kvalite än den blå.
Sedan vilken som är mest prisvärd beror väl mycket på hur man värderar skillnaderna och hur försiktig man är med pengarna
Det verkar medfölja betydligt mer tillbehör till den gröna så i slutändan blir den blå betydligt dyrare.(enligt borsch hemsida).
Å andra sidan har den blå starkare motor.
Enligt spec så klarar grön större material.
Någon sa att blå klarar mer än sin spec, men det gör väl grön oxo ?
Blå är lättare men har då mer plastdetaljer istället.
På grön verkar man kunna välja grepp medans den blå har bara ett grepp.
Kan i ärlighetens namn säga att om jag inte känt till produkterna så skulle jag tro att den gröna var den dyrare o proffsigare genom att enbart betrakta dem okulärt.
Kanske man får en annan uppfattning när man hårdkör båda sida vid sida.
Någon som verkligen kört båda hårt och kan säga att det är stor skillnad mellan dem ?
Är verkligen grön glappig i vinklarna då min "HomeWork" inköpt på coop verkligen sågar 45 grader om jag ställer den på det och har aldrig haft problem med dess gradskiva.
Å andra sidan har den blå starkare motor.
Enligt spec så klarar grön större material.
Någon sa att blå klarar mer än sin spec, men det gör väl grön oxo ?
Blå är lättare men har då mer plastdetaljer istället.
På grön verkar man kunna välja grepp medans den blå har bara ett grepp.
Kan i ärlighetens namn säga att om jag inte känt till produkterna så skulle jag tro att den gröna var den dyrare o proffsigare genom att enbart betrakta dem okulärt.
Kanske man får en annan uppfattning när man hårdkör båda sida vid sida.
Någon som verkligen kört båda hårt och kan säga att det är stor skillnad mellan dem ?
Är verkligen grön glappig i vinklarna då min "HomeWork" inköpt på coop verkligen sågar 45 grader om jag ställer den på det och har aldrig haft problem med dess gradskiva.