Mikael_L
Binesh skrev:
Aha... Måste sluta tänka så långsökt!
Hmm, det var kanske jag som skrev långsökt ... :confused:
Bra att vi fick reda ut det, så inga andra går och väntar på spännande nyheter som inte kommer. :)

För mig är den stora pärsen att bestämma mig för vad jag ska köpa.
En GCM8, en Metabo, en deWalt, en billig kinamaskin eller ...
När jag väl kommit till beslut tycker jag att priset inte spelar så jättestor roll.
Missförstå mig rätt. Den stora avvägningen av prisnivå har redan skett då jag valde mellan de olika maskinerna, och om någon sen har den för 300:- mindre i närliggande stad så åker jag inte dit för det. Inte heller väntar jag och väntar jag på en kampanj.
OK, behöver man inte verktyget är det ju bara att vänta.

Men CCpucher sätter å andra fingret exakt på pudelns kärna. Man behöver prylen bara litegrann. Ska man då vänta eller inte?
När man sen till sist köper maskinen börjar man ångra sig att man inte gjorde det tidigare och även fått småsakerna gjorda med det fina (och dyra) verktyget. :surprised: :D

Jag köpte en GCM 8S + GTA 3700 på Skene Järn för 4249 kr för ett par månader sedan.
Det var ett erbjudande som jag är osäker på om de har kvar.

Är kanonnöjd med sågen och bordet!

Efter Mikael_Ls kloka ord är alltså frågan inte om eller hur eller var eller när utan snarare, hur lite behöver jag sågen... :p
Det blir inte grant att reda ut det här inte.. :)

För min del så ser jag snarare det såhär - "Jag behöver alla verktygen." Sen är det bara att passa på och fynda vid olika reor/blocket/tradera osv. Funkar hittills rätt bra, fast det börjar bli lite trångt med plats för prylar...

CCPusher skrev:
Efter Mikael_Ls kloka ord är alltså frågan inte om eller hur eller var eller när utan snarare, hur lite behöver jag sågen... :p
Det blir inte grant att reda ut det här inte.. :)
Tvekade själv länge och valde mellan att titta i billigaste segmentet för att lösa mina basbehov och att gå upp i pris och köpa en riktigt bra maskin ur det för mig lite dyrare segmentet.

Efter en del surfande, frågor på forumet och läsning av diverse trådar föll valet till slut på GCM8 för 3295:- (kampanj på Woody Huddinge). Det sved lite i själva betalningsögonblicket, men efter det kan jag bara säga att jag är helnöjd. Ett par snitt och sedan var i alla fall jag fast. Den funkar perfekt och är säkert lite för bra för mina egentliga behov - men den är rolig att använda och jag tänkte att om jag bara ska köpa en såg i livet är det väl lika bra att slå till på en som är bra.

Köp !

Rookien skrev:
Tvekade själv länge och valde mellan att titta i billigaste segmentet för att lösa mina basbehov och att gå upp i pris och köpa en riktigt bra maskin ur det för mig lite dyrare segmentet.

Efter en del surfande, frågor på forumet och läsning av diverse trådar föll valet till slut på GCM8 för 3295:- (kampanj på Woody Huddinge). Det sved lite i själva betalningsögonblicket, men efter det kan jag bara säga att jag är helnöjd. Ett par snitt och sedan var i alla fall jag fast. Den funkar perfekt och är säkert lite för bra för mina egentliga behov - men den är rolig att använda och jag tänkte att om jag bara ska köpa en såg i livet är det väl lika bra att slå till på en som är bra.

Köp !
Håller helt med!

Blocket-annonsen lite längre upp i tråden (http://www.blocket.se/kronoberg/Proffssag_Bosch_Professional_GCM_8S_22292908.htm?ca=13&w=3) förefaller dock inte så himla lockande i och med att DUAB-husets ordinarie pris ligger på 3695 inkl frakt (http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=3635). Det beror ju i och för sig på om man kan hitta ett billigt begagnat GTA 3700-bord - om man nu tycker sig "behöva" ett sådant. Jag har precis köpt GCM 8 S + GTA 3700 fraktfritt från Lindarn i Kungsbacka för 4995. Innan dess försökta jag övertala mig att "klara mig" med det mindre och enklare bordet GTA 2600, som bl a K-Rauta har/hade ihop med sågen för 4495. Det kändes inte okej, så jag beslöt att inte behöva ångra mig pga dumsnålhet. Om man kan lägga 5000 på såg+bord så känns nämnda kombinationen från Bosch mycket vettigt!!!

jeppeknaster skrev:
Är inte det här ett väldigt bra pris? Iofs en gcm 10 men ändå. Från England.

[länk]
Vill du verkligen ha en GCM 10?Ingen slidefunktion på den...

aha, jag såg lite fel.

GCM 10 S är det isf. Största nackdelen med den (förutom att den såklart kostar mer) är att den väger 6 kg extra. (För) tunga verktyg har en tendens att inte användas..

Nackdelen med GCM 8S är att den bara klarar 42mm vid 45 graders snedsågning. Mycket virke som används i bärande konstruktion av t.ex altaner är i allmänhet 45mm. tex 45*195. Skall man då kapa i 45 grader är det inget skoj...

Som tur var har flera ägare av GCM8S verifierat att det faktiskt går utmärkt att köra 45mm reglar vid 45-graders snedsågning. Därmed blir sågen mer användbar.

Jag är nybliven ägare av en GCM 8 S så jag vet också att den klarar 45 mm på höjden vid 45 graders snedsågning, men innan jag köpte så läste jag om den här i forumet.

Tack kära forumdeltagare för denna information som gav mig legitimitet att köpa denna trevliga pryl!

Jag funderar också på att köpa en GCM 8 S. men jag bygger mycket med "bondsågat" virke dvs 50 mm istället för 45. klarar den även av att "45:a" en sådan? någon som vet?

xCxJx skrev:
Jag funderar också på att köpa en GCM 8 S. men jag bygger mycket med "bondsågat" virke dvs 50 mm istället för 45. klarar den även av att "45:a" en sådan? någon som vet?
Blir nog lite tight...men någon kanske har testat.:confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.