S smurfen72 skrev:
Det är helt omöjligt att få jämn värme i hela vånings planet men endast 1 värme källa per plan rum längs bort blir kallare och tex toa och sovrum dit dörrarna ofta är stängda blir kallare det finns en anledning att man med vatten buret system sätter radiatorer eller drar golvvärme i hela huset just för att få jämn värme. Jag påstår inte att luft pump är dåligt men det går liksom inte ens att jämföra med ett vatten buret system som är tyst och ger jämn värme överallt där man vill ha värmen. 6500 kwh är inte allt för mycket för uppvärmning men vi ligger runt 5000 kwh på 4 pers då måste bergvärme vara bättre om jag räknar på samma sätt som du jämför.
Är det på graden samma temp överallt? Nej. Självklart inte. Placeras llvp strategiskt så får man faktiskt till det ganska bra. Vidare är öppen planlösning så som man bygger numer, och det spelar llvp rakt i händerna. Mina hus är från 40 och 50 talen, och därmed inte öppen planlösning och inte optimala för llvp, men det funkar hur bra som helst.

Det beror ju på; hur många kvm? Var i landet? Andra saker som påverkar situationen?
Om det är hyfsat jämförbart så är det riktigt bra med 5000 kWh.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jamen ge upp. Ha LITE tilltro till att andra människor än du själv faktiskt kan lite saker. Eller menar du att du anser att 6500 kWh är mycket för uppvärmning under ett år?
Eftersom vi i princip har identiska siffror, menar jag.
Jag tycker det är mycket. Gör av med 5000 kwh år på värme,kyla och har 30 gr i poolen maj-sept. Och förvärmd tilluft. Bergvärme är ju det som är bäst.
 
Vi värmer 116 m2 till drygt 21 grader sen har vi källare på 76 m2 och där varierar tempen en del ca hälften är nog full värme resten lite kallare. Vi brukade förbruka mindre än 5000 kwh till värme samt vv för jag eldade en del men ca 5000 hamnar vi nog på helt utan eldning. Har naturligtvis separat elmätare till vp så jag har koll på vad den drar allt annat blir ju gissning. Huset ligger i södra Norrlands kusten
 
R RoBo skrev:
Jag tycker det är mycket. Gör av med 5000 kwh år på värme,kyla och har 30 gr i poolen maj-sept. Och förvärmd tilluft. Bergvärme är ju det som är bäst.
Ja, det är bra siffror. Men hur mycket kostar dina system för värme och kyla att köpa och installera? Ja, mina system kostar ca 2 kkr mer per år i drift. Hur många år måste jag köra dem för att komma upp i investeringskostnaden för dina? 25? 50?
 
Är det värt 2,000:- om året för att slippa dånande utedelar och fläktar inne med ojämn värme..

Ja nått så in i hel... Om du frågar mig.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Är det värt 2,000:- om året för att slippa dånande utedelar och fläktar inne med ojämn värme..

Ja nått så in i hel... Om du frågar mig.
Och jag sparar hellre de 100 kkr till någonting annat. Dock anser jag att TS skall få en liiiite mer nyanserad bild av alternativen än endast "bvp/lvvp är det enda som gäller".

Vidare så är det inte riktigt så stor skillnad i värmespridningen som du verkar tro, och en fläkt låter absolut...men dånar? Absolut INTE. Utomhusdelen låter noll när man är utomhus...eftersom det är på vintern den jobbar. Dessutom hörs de knappt om de är installerade korrekt. Inomhus hörs de inte alls.
Det är mycket fördomar och urban stories som florerar i detta. Var lite mer öppen för att det kanske inte är som du tror det är, och att allting du hört/tagit till dig kanske inte är riktigt sant.
Den bvp jag har i min närhet låter mer inomhus än vad mina pumpar gör. Ett svagt brummande.

Jag vill inte provocera, men de flesta av oss känner att det man har och har investerat i är det bästa. Om jag hade investerat 150 kkr eller mer I en sak och den funktionen sedan kan ersättas av en annan sak för 1/3 av kostnaden, så hade jag också blivit besviken/irriterad och försökt hitta fel och brister. Det är så de flesta människor fungerar.
 
Men hur får du värmen till toa och sovrum med stängda dörrar det brukar vara ett problem om man inte kör med raddar där ? Om jag lagt 150000 kr på nått som går ersätta fullt ut med nånting för 50000 kr skulle jag må riktigt dåligt. Jag tror du slog huvet på spiken i de sista meningarna fast tvärtom du blundar för komfortsänkningen det ger och ser bara fördelarna.
 
S smurfen72 skrev:
Vi värmer 116 m2 till drygt 21 grader sen har vi källare på 76 m2 och där varierar tempen en del ca hälften är nog full värme resten lite kallare. Vi brukade förbruka mindre än 5000 kwh till värme samt vv för jag eldade en del men ca 5000 hamnar vi nog på helt utan eldning. Har naturligtvis separat elmätare till vp så jag har koll på vad den drar allt annat blir ju gissning. Huset ligger i södra Norrlands kusten
Det låter som riktigt bra siffror. Ni har ju flera grader kallar årsmedeltemperatur än vad vi har. Kan ni ens ha luftvärmebaserade lösningar?
Jag ligger på ca 20-23 grader ovan jord. Källaren ligger på 23-17 pga många rum. Värmeflyttare planeras.
Jag har kamin som jag eldar i ibland när jag orkar och har ved från trädgårdsrensningen. Jag köper ingen ved.
 
Luft vatten vp blir allt mer populära här även om jag har svårt att förstå varför med tanke på priset luft luft har varit poppis många i direkt els hus.
 
S smurfen72 skrev:
Men hur får du värmen till toa och sovrum med stängda dörrar det brukar vara ett problem om man inte kör med raddar där ? Om jag lagt 150000 kr på nått som går ersätta fullt ut med nånting för 50000 kr skulle jag må riktigt dåligt. Jag tror du slog huvet på spiken i de sista meningarna fast tvärtom du blundar för komfortsänkningen det ger och ser bara fördelarna.
Badrumsdörrar skall stå på glänt när badrummet inte används. Råd från min far som var byggnadssnickare.
Vi har inga barn, alltså inga stängda sovrumsdörrar.

Jag är väl medveten om nackdelarna, men en bvp kostar minst 150 kkr UTAN kylmöjlighet. Är inte kylmöjlighet komfort? Klart det är. Skall du ha kylsystem också, så räcker inte 100 kkr i skillnad.
Så egentligen om vi ENDAST jämför bvp med llvp...vem är det då som har komfortsänkning OCH 100 kkr dyrare investering?
Lägg till kylmöjlighet så har du 50 kkr (jag kan inte kostnaderna för kylbatteri och annat som behövs)?
 
S smurfen72 skrev:
Luft vatten vp blir allt mer populära här även om jag har svårt att förstå varför med tanke på priset luft luft har varit poppis många i direkt els hus.
Men luftvärme funkar alltså i så pass kalla klimat ändå? Det trodde jag inte.
 
MultiMan
Jag har skaffat LLVP för första gången (FH35). Bortsett från allt annat ni pratar om så är det mest fantastiska för mig luftreningen/joniseringen (någon högspänningshistoria hos FH35) och att man kan avfukta luften. Bara den biten är värt hela investeringen även om värmekostnaden skulle vara oförändrad. Klimatet inomhus är verkligen mycket bättre.

Hur får man jonisering/rening/kyla med om man installerar bergvärme till sina vattenelement?
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har skaffat LLVP för första gången (FH35). Bortsett från allt annat ni pratar om så är det mest fantastiska för mig luftreningen/joniseringen (någon högspänningshistoria hos FH35) och att man kan avfukta luften. Bara den biten är värt hela investeringen även om värmekostnaden skulle vara oförändrad. Klimatet inomhus är verkligen mycket bättre.

Hur får man jonisering/rening/kyla med om man installerar bergvärme till sina vattenelement?
Hahaha :) Japp. Väldigt bra fråga. Grattis till en lyckad investering.
 
Man nyttjar brinekretsen för kyla, fungerar utmärkt som avfuktare dessutom (y)
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Man nyttjar brinekretsen för kyla, fungerar utmärkt som avfuktare dessutom (y)
Ok. Vart hamnar kondensen som i rimlighetens namn måste bildas på radiatorerna? På golvet under radiatorerna? Om du har golvvärme...hur kyler du uppåt i rummet när kall luft har högre densitet än varm luft; med andra ord: sjunker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.