Varma och kalla sidan är naturligtvis separerade.
Så ingen kyla i radiatorerna, då blir det som du skriver problem..

Fläktkonvektor eller kylbatteri till ventilationen, bägge behöver kondensdavlopp, precis som llvp.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Varma och kalla sidan är naturligtvis separerade.
Så ingen kyla i radiatorerna, då blir det som du skriver problem..

Fläktkonvektor eller kylbatteri till ventilationen, bägge behöver kondensdavlopp, precis som llvp.
Ahh. Och då är det ju inte längre endast en bvp, precis som jag påpekat tidigare. Det krävs alltså mer utrustning än en bvp och ett befintligt radiator/golvsystem.
Japp. Jag är med och det är en bra lösning, men då kommer diskomforten halva året alltså. Eftersom det har argumenterats om att fläktar låter. Och som grädde på moset; om det fungerar bra att sprida kyla med en fläktkonvektor så går det bra att sprida värme med samma teknik ;)
Sedan var det det där med joniseringen av luften. Finns det konvektorer med den/de funktionerna?

En liten tanke som jag haft ett tag; ni med fläktkonvektorer...skulle man inte kunna koppla en inomhusdel från en llvp på era system och köra såväl kyla som värme genom den? Och då också få joniseringen på köpet?
 
Att jämföra llvp mot bvp i komfort, driftkostnader, estik, hållbarhet och påstå att llvp har fördel på dessa punkter är ju helt befängt.

Edit : Jag menade ju självklart luft luft. Sorry.
 
Redigerat:
Att kombinera kyla och värme i samma enhet blir omständligt , men allt går att lösa.

Skulle säkert gå att bygga ihop en innedel med bvp om man vill.

Enda möjliga ljudlösa kylan blir med kylbatteri till FTX.

Men jag har valt att skippa frikyla pga kondens. Kondensen som blir på fel sida om ångspärren om man kyler för mycket...

Jonisering har jag inte upplevt som nödvändigt med FTX, fräsch frisk luft utan kallras.
 
LVVP(Luft/Vatten) är ju en bra konkurrent till bergvärme, tror du kan konkurrera ut BVP på årsbasis om du har bra klimat!
 
Sorry Patrik. Självklart menade jag luft luft.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Sorry Patrik. Självklart menade jag luft luft.
Ja!:) Då håller jag med dig helt och fullt!
 
Undrar om TS blivit klokare av denna "pajkastning" ? Jag rekommenderar såklart bergvärme är grymt nöjd efter 10 år. Kan kyla mina varma rum i sydvästläge samt aldrig slut på varmvatten. Billigt att hålla poolen varm.
 
Utan att ha läst alla inlägg.....

Först och främst är det ekonomi eller komfort som avgör valet?

Är det komfort så ät det nog ingen tvekan om att bergvärmepump är bäst både sommar och vinter.(möjligen i konkurrens med fjärrvärme och AC)

Om det är ekonomi blir det svårare.

LLvp + ftx +vvb 100000:- årsmedelcop 2 (tveksamt i nybygge)
Flvp typ nibe 750 110000:- årsmedelcop typ 3
Lvvp+ftx 170000:- årsmedelcop 3,5

Bvp+ ftx 220000:- årsmedelcop 4,5

Om man gör en beräkning av ovanstående med dagens elpriser + inflation. Och någon kalkylränta på typ 3%
Förstås blir det beroende av husetsenergibehov.
Men det brukar sluta med att frånlutsvärmepump blir billigast på både kort (5år) och lite längre (20år) i kraft av hyfsad effektivitet och låg investeringskostnad.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Utan att ha läst alla inlägg.....

Först och främst är det ekonomi eller komfort som avgör valet?

Är det komfort så ät det nog ingen tvekan om att bergvärmepump är bäst både sommar och vinter.(möjligen i konkurrens med fjärrvärme och AC)

Om det är ekonomi blir det svårare.

LLvp + ftx +vvb 100000:- årsmedelcop 2 (tveksamt i nybygge)
Flvp typ nibe 750 110000:- årsmedelcop typ 3
Lvvp+ftx 170000:- årsmedelcop 3,5

Bvp+ ftx 220000:- årsmedelcop 4,5

Om man gör en beräkning av ovanstående med dagens elpriser + inflation. Och någon kalkylränta på typ 3%
Förstås blir det beroende av husetsenergibehov.
Men det brukar sluta med att frånlutsvärmepump blir billigast på både kort (5år) och lite längre (20år) i kraft av hyfsad effektivitet och låg investeringskostnad.
Var får du siffrorna från? Min "sämsta" llvp har ett scop på 3,8. Scop är vad jag förstått branschen går efter.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Badrumsdörrar skall stå på glänt när badrummet inte används. Råd från min far som var byggnadssnickare.
Vi har inga barn, alltså inga stängda sovrumsdörrar.

Jag är väl medveten om nackdelarna, men en bvp kostar minst 150 kkr UTAN kylmöjlighet. Är inte kylmöjlighet komfort? Klart det är. Skall du ha kylsystem också, så räcker inte 100 kkr i skillnad.
Så egentligen om vi ENDAST jämför bvp med llvp...vem är det då som har komfortsänkning OCH 100 kkr dyrare investering?
Lägg till kylmöjlighet så har du 50 kkr (jag kan inte kostnaderna för kylbatteri och annat som behövs)?
Du får nog lära din far att det finns speciella badrums trösklar som släpper in luft till badrummet och att man behöver en fläkt där som suger ut smutsig luft. Kyla kan man behöva jag hade en fundering på det för några år sen när det var en varm sommar men det är kanske 1 vecka vi behöver kyla en riktigt varm sommar och det funkar nog inte så bra eftersom vi har dörren öppen i stort sett hela tiden och är lite rädd för problem med kondens från ledningarna och gillar inte oljudet från fläkten. Du lär väl inte heller kyla så många timmar om det går 100 kwh på i månad gissar att den drar runt 1000 watt per timme så då kyler du ca 100 timmar faktum är att jag avstår kyla 1 vecka du avstår jämn värme hela uppvärmnings säsongen. Vet inte vad det kostar dra in kyla via brine men 50000 kr lär det inte kosta. I mitt fall har jag redan backventil + ström snål cirkpump monterad så det som behövs är en fläkt konvektor som kostar 3-4000 kr och sen rör till den sen kan man ju behöva flera fläktkonvektorer om man har stort kylbehov man kan om man vill använda samma fläkt konvektor även för värme men då får man stå ut med fläkt ljudet även på vintern. Kostar det verkligen minst 150000 kr för borra och bergvärme till en modern bra isolerad villa ? Egentligen är pris skillnaden helt ointressant eftersom skillnaden i komfort är så stor så det är som att jämföra en cykel med en bil du kommer fram men på helt olika sätt :)
 
P Patrik Lidstedt skrev:
LVVP(Luft/Vatten) är ju en bra konkurrent till bergvärme, tror du kan konkurrera ut BVP på årsbasis om du har bra klimat!
Helt klart har man stort värmebehov på sommaren är luft vatten klart mycket bättre än bergvärme.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Var får du siffrorna från? Min "sämsta" llvp har ett scop på 3,8. Scop är vad jag förstått branschen går efter.
Vart har den scop på 3,8 knappast inkl vv och inte i dalarna där ts bor.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Var får du siffrorna från? Min "sämsta" llvp har ett scop på 3,8. Scop är vad jag förstått branschen går efter.
Ska jämförelsen bli rättvis måste för LLvp ta hänsyn till ortens årsmedeltemp och dvut, då kommer man inte mycket över 2 i Dalarna.
 
S smurfen72 skrev:
Du får nog lära din far att det finns speciella badrums trösklar som släpper in luft till badrummet och att man behöver en fläkt där som suger ut smutsig luft. Kyla kan man behöva jag hade en fundering på det för några år sen när det var en varm sommar men det är kanske 1 vecka vi behöver kyla en riktigt varm sommar och det funkar nog inte så bra eftersom vi har dörren öppen i stort sett hela tiden och är lite rädd för problem med kondens från ledningarna och gillar inte oljudet från fläkten. Du lär väl inte heller kyla så många timmar om det går 100 kwh på i månad gissar att den drar runt 1000 watt per timme så då kyler du ca 100 timmar faktum är att jag avstår kyla 1 vecka du avstår jämn värme hela uppvärmnings säsongen. Vet inte vad det kostar dra in kyla via brine men 50000 kr lär det inte kosta. I mitt fall har jag redan backventil + ström snål cirkpump monterad så det som behövs är en fläkt konvektor som kostar 3-4000 kr och sen rör till den sen kan man ju behöva flera fläktkonvektorer om man har stort kylbehov man kan om man vill använda samma fläkt konvektor även för värme men då får man stå ut med fläkt ljudet även på vintern. Kostar det verkligen minst 150000 kr för borra och bergvärme till en modern bra isolerad villa ? Egentligen är pris skillnaden helt ointressant eftersom skillnaden i komfort är så stor så det är som att jämföra en cykel med en bil du kommer fram men på helt olika sätt :)
Men kära nån. Lägg ner mästrandet. Det är kanske du som skall lära dig att tänka utanför boxen om du inte vill att ALLA skall plågas av dina toalettljud. Då sätter man inte in sådana idiotiska lösningar som toatröskel, utan man ställer helt enkelt toadörren på glänt när man inte är där. Fläkt är en självklarhet. Och vad tror du den gör med inomhusluften när den drar igång? Just det! Hjälper konvektionen på traven lite, och vips så har du varm och skönt i badrummet.
Om du bara behöver kyla en vecka per år, så grattis. Här är det inte så.
Kondens på ledningar? Det låter konstigt och intressant, även om det är OT. Berätta gärna.
Återigen...inte kyla. TORKA. Mycket billigare.
Det kostar mer än 150 kkr här i Skåne I alla fall. En god vän gjorde det för några år sedan, han åkte på över 200 kkr har jag för mig.
Du får göra vilka jämförelser du vill. Men jag ser tydliga mönster i argumentarionstekniken från flera här. Att tex peka på komfortminskning när det passar, och ignorera den när det krävs detsamma för att uppnå samma funktion från deras egna system.
Det är ju just där du går snett. Du kan inte ta ett system som saknar funktioner och hävda att komforten är bättre i det systemet. Du jämför äpplen med morötter liksom.
Skall du ENDAST värma, så är bvp jättebra. Kanske bäst. Men om du har liiiite högre krav än så, så dalar det, och det dalar fort.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.