S smurfen72 skrev:
Vart har den scop på 3,8 knappast inkl vv och inte i dalarna där ts bor.
Jag är med! Jag räknade inte med vvb. My bad.
 
Gör som det passar med toa dörren men här är den stängd i alla fall. Här behövs inte kylas en vecka per år en normal sommar men en riktigt varm sommar ligger det nog på en vecka den här sommaren har troligtvis värmen gått nån natt när det är bara +5 på morgon. Du kan inte kyla så många timmar med en luft luft vp för ca 100 kwh som du uppgav att det drog för dig på 1 månad så inte ens du kyler 1 vecka om uppgifterna stämmer ? Om din gode vän hade ett nytt välisolerat hus och gav över 200000 kr för bergvärme så lär nått annat också ingå eller så blev han lurad kan tänka mig att det kostar det till ett äldre hus som kräver dubbla borror. Helt klart har du rätt ska man värma är bvp jätte bra ska man kyla får man skaffa nått annat tex frikyla via konvektor som inte har nått med bvp att göra men ger grymt billig kyla om man nu har stort kylbehov så spelar ju det också in.
 
Cancer läs på lite om bergvärme och frikyla innan du argumenterar emot. Håller ju inte när du inte vet hur det fungerar.
 
S smurfen72 skrev:
Gör som det passar med toa dörren men här är den stängd i alla fall. Här behövs inte kylas en vecka per år en normal sommar men en riktigt varm sommar ligger det nog på en vecka den här sommaren har troligtvis värmen gått nån natt när det är bara +5 på morgon. Du kan inte kyla så många timmar med en luft luft vp för ca 100 kwh som du uppgav att det drog för dig på 1 månad så inte ens du kyler 1 vecka om uppgifterna stämmer ? Om din gode vän hade ett nytt välisolerat hus och gav över 200000 kr för bergvärme så lär nått annat också ingå eller så blev han lurad kan tänka mig att det kostar det till ett äldre hus som kräver dubbla borror. Helt klart har du rätt ska man värma är bvp jätte bra ska man kyla får man skaffa nått annat tex frikyla via konvektor som inte har nått med bvp att göra men ger grymt billig kyla om man nu har stort kylbehov så spelar ju det också in.
Jo, den har gått MYCKET på ovanvåningen. Återigen; torkning drar väldigt lite energi.
Kostnaden beror ju också på vad man har för mark. Här i Skåne så verkar det i alla fall vara dyrt för de flesta att borra.
Absolut. Och sedan var det det där med att rena luften som inte heller finns med bvp. Är man allergiker så är det klockrent. Men visst, det är "bara" en bonus i mina ögon.
Om du nu kokar ner allting, så är det inte så jäklar snedtänkt med llvp om klimatet tillåter det. För hur du än vrider och vänder på det, så tror jag de flesta av oss inte tackar nej till ett värmesystem som kostar 100 kkr mindre. Eller?
 
Får man fråga vilken luft luft vp du har som drar så lite när den går på kyla ? Luft vatten vp är ett bra komplement i hus som saknar vatten buret system man kan stänga en del av elraddarna men i rummen längst bort måste dom var på för att få hyffsat jämn värme inne. Nackdelarna har vi redan tagit upp i tråden så det behöver jag inte tjata om en gång till. Som jag skrev tidigare skulle jag bygga ett garage skulle jag välja en luft luft vp billig värme utan kulvert och där gör inte nackdelarna nån skada.
 
R RoBo skrev:
Cancer läs på lite om bergvärme och frikyla innan du argumenterar emot. Håller ju inte när du inte vet hur det fungerar.
Ehhh...det är det diskussioner är till för? Men visa gärna var jag vidhåller någonting som går emot vad som förklarats. Jag lär mig gärna mer än vad jag vet.
Och så kan vi ju vända på det...vad vet du om jämförelsen jag gjort i denna tråden?
 
S smurfen72 skrev:
Får man fråga vilken luft luft vp du har som drar så lite när den går på kyla ? Luft vatten vp är ett bra komplement i hus som saknar vatten buret system man kan stänga en del av elraddarna men i rummen längst bort måste dom var på för att få hyffsat jämn värme inne. Nackdelarna har vi redan tagit upp i tråden så det behöver jag inte tjata om en gång till. Som jag skrev tidigare skulle jag bygga ett garage skulle jag välja en luft luft vp billig värme utan kulvert och där gör inte nackdelarna nån skada.
Den går inte på kyla. Den går på tork.
Det är en bastard Panasonic som gör huvudjobbet. Exakt modell har jag inte I huvudet, men det är en stark sak. 6,5 kw om jag inte minns fel. Den har 4 år på nacken nu.
 
Så du kör alltså inte kyla som var en så viktig komfort grej med luft luft vp ?
 
S smurfen72 skrev:
Så du kör alltså inte kyla som var en så viktig komfort grej med luft luft vp ?
På tork så blir det avkylning ;)
 
Nu får du nog bestämma dig kör du kyla eller inte ?
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ehhh...det är det diskussioner är till för? Men visa gärna var jag vidhåller någonting som går emot vad som förklarats. Jag lär mig gärna mer än vad jag vet.
Och så kan vi ju vända på det...vad vet du om jämförelsen jag gjort i denna tråden?
Kan inte alla parametrar ni använder därför argumenterar jag inte emot. Men märker att du inte vet ett dugg om bergvärme/frikyla.
 
R RoBo skrev:
Kan inte alla parametrar ni använder därför argumenterar jag inte emot. Men märker att du inte vet ett dugg om bergvärme/frikyla.
Hahahahaha! Herregud. Du har alltså mage att peka på mig, men kan varken peka på var jag har fel eller argumentera för att du själv inte kan ämnet. Wow. Jag blir mållös av den dumheten. Det blir anmälan på det. Det kan inte vara annat än ett personangrepp och det tror jag inte tillåts här på forumet.
Snyggt jobbat.
 
Absolut inget personangrepp. Endast fakta.
 
Man använder inte raddar eller golvvärme för kyla man borrar inte ett extra borrhål för att få kyla och det här är inte person angrepp utan ett förtydligande om vissa saker.
 
S smurfen72 skrev:
Man använder inte raddar eller golvvärme för kyla man borrar inte ett extra borrhål för att få kyla och det här är inte person angrepp utan ett förtydligande om vissa saker.
Nej, och den kunskapen har jag väl tagit till mig?
När jag tagit upp de sakerna andra gången i tråden var ju för att påvisa att det krävs mer än endast en bvp och befintligt rörsystem för att få kyla...

Strunt samma. Inläggen är anmälda, för så diskuterar man inte, och så gör man inte. Om man inte kan eller vet själv, så pekar man inte på andras fel som man tror att de har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.