6 023 läst · 127 svar
6k läst
127 svar
Val av värmesystem
Om man nu tycker felkällorna är viktiga hur många felkällor har man med 3 st luft luft vp och elberedare och ett antal elradiatorer ?Cancerman_777 skrev:
Valet står TS fritt.
Men aldrig i livet att jag skulle välja llvp till ett nytt hus.
Möjligtvis lvvp, men då är vi snart uppe i samma kostnad som markvärme..
Bergvärme något dyrare men ger möjlighet till frikyla.
Men aldrig i livet att jag skulle välja llvp till ett nytt hus.
Möjligtvis lvvp, men då är vi snart uppe i samma kostnad som markvärme..
Bergvärme något dyrare men ger möjlighet till frikyla.
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Nja, sanning med modifikation. Om man väljer FLVP så får man ventilationen på köpet. Men man får också potentiellt kalldrag och vad som i princip är elvärme när det är riktigt kallt. FLVP kräver dessutom ändå ett vattenburet system för värmen så det man sparar är kostnaden för borrhålet samt ett separat FTX-system. Ingen av dessa kostnader är enorm när det ska byggas ett nytt hus och för mig är möjligheten till frikyla samt separat ventilation värd det.
Som sagt, LLVP är en (bra) nödlösning när man ska uppgradera ett hus med direktverkande el billigt. För nybygge, inte en chans.
Som sagt, LLVP är en (bra) nödlösning när man ska uppgradera ett hus med direktverkande el billigt. För nybygge, inte en chans.
Verkninsgraden på en FLVP räcker inte när det är riktigt kallt. Det kan iofs vara så att ett nytt extremt välisolerat hus klarar sig, men ett äldre får det svårt. Dessutom drar du in kallare luft i huset. Om man verkligen är snål kan man med separat ventilation reglera ner den när det är kallt. Bergvärmen kan också användas för att förvärma luften till ett FTX-aggregat istället för att använda elbatteri.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Helt korrekt. Det skiljer inte 200 kkr, men minst 100 kkr. Samt att med en llvp får du nya 5 års garantier vid varje byte. Det ger att du under 20 år har 10 års "kostnadsfri" garanti på ditt system. Det har du inte med en de mer långlivade och dyrare systemen.S smurfen72 skrev:
Ok nu har vi prutat ca 100000 kr men har du kollat upp hur lång garantitid/försäkring många bergvärme vp har ?Cancerman_777 skrev:
Hur då? Normala FLVP-anläggningar har friskluftsventiler i rummen. Visst kan man ha mekanisk tilluft också men då liknar det mer en FTX-anläggning (och kostar mer).
"Kostnadsfria garantier".... skärp dig. Allt kostar. Det är inbakat i produktens pris. Vill du ha 10 år garanti på en BVP så kan du få det också.
Även om det skulle skilja 100kkr så är den ökade komforten och avsaknaden av tre (!) fula utedelar helt avgörande för mig. TS får naturligtvis göra sina egna avgöranden.
"Kostnadsfria garantier".... skärp dig. Allt kostar. Det är inbakat i produktens pris. Vill du ha 10 år garanti på en BVP så kan du få det också.
Även om det skulle skilja 100kkr så är den ökade komforten och avsaknaden av tre (!) fula utedelar helt avgörande för mig. TS får naturligtvis göra sina egna avgöranden.
Klart att normalt räcker inte effekten så en flvp behöver hjälp av elpatron vid riktig kyla men dom nya lämnar ju hyffsat med effekt vilket bör räcka ganska länge om huset är nytt och inte allt för stort.tommib skrev:Verkninsgraden på en FLVP räcker inte när det är riktigt kallt. Det kan iofs vara så att ett nytt extremt välisolerat hus klarar sig, men ett äldre får det svårt. Dessutom drar du in kallare luft i huset. Om man verkligen är snål kan man med separat ventilation reglera ner den när det är kallt. Bergvärmen kan också användas för att förvärma luften till ett FTX-aggregat istället för att använda elbatteri.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 873 inlägg
Skärp dig själv. Jag vet inte var du handlar dina prylar, men mina grejer kommer med garantier. I dessa fallen 5 års total garantier på HELA mskinen, inte endast kompressorn.tommib skrev:Hur då? Normala FLVP-anläggningar har friskluftsventiler i rummen. Visst kan man ha mekanisk tilluft också men då liknar det mer en FTX-anläggning (och kostar mer).
Ja, du kan få det mot att du betalar ca 1600 per år för det. Så är det inte för llvp. Så skärp dig du.
Det har du all rätt att tycka och välja. Jag hade utan att tveka valt att lägga de 100 kkr på solceller, solfångare eller på lägre boendekostnad.
Agreed.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag fick iaf 15års garanti på kompressor och 12 på hela anläggningen på min bvpCancerman_777 skrev:
Då behövde jag dock betala för 2 servicetillfällen under första 5 åren
Jag har haft ett, som kostade 450kr.
Att köpa 10+ års garanti för under 1000kr kan du inte ens göra på en llvp