Hej,
Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.
Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.
Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?
Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.
Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.
Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.
Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?
Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
20A på en fas är ingen höjdare om du bor i en villa. Det där verkar dock vara en lägenhet och du har troligen bara en fas till hela lägenheten. Och nu blir det jobbigt med många frågor rörande hur eldragningen ser ut, hur säkringsskåpet ser ut mm...
Tack för svaren! Fortfarande inte helt klart kanske.
Det är en lägenhet, i ett hus från 30-talet.
Hur elen generellt är dragen vet jag inte. Den befintliga spisen stod där när jag flyttade in och jag har inte kollat eller lagt märke till dragning eller dosa tidigare. Spisen har aldrig strulat under året jag bott i lägenheten.
Bytet ska göras pga renovering.
Här är proppskåpet:
Det är en lägenhet, i ett hus från 30-talet.
Hur elen generellt är dragen vet jag inte. Den befintliga spisen stod där när jag flyttade in och jag har inte kollat eller lagt märke till dragning eller dosa tidigare. Spisen har aldrig strulat under året jag bott i lägenheten.
Bytet ska göras pga renovering.
Här är proppskåpet:

Logga in
Skapa konto
Ta och läs Bo’s ”Spisbibeln - att elektriskt välja spis, häll och ugn”
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Då tror jag det kommer klarna en del.
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Då tror jag det kommer klarna en del.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 086 inlägg
Du kan fritt välja en ny spis för 230 V och som kan kopplas in på en fas. Det är ytterst få som inte klarar det. Förklara i butiken att du bara har en fas.
Med en fas är du givetvis begränsad och kan inte använda fler än ca två värmezoner eller ugn i taget. Men som sagt, har det fungerat tidigare så har du matlagningsvanor som gör att även en ny spis fungerar.
Med en fas är du givetvis begränsad och kan inte använda fler än ca två värmezoner eller ugn i taget. Men som sagt, har det fungerat tidigare så har du matlagningsvanor som gör att även en ny spis fungerar.
När jag köpte spishäll senast, så gick denna på två faser på 240V var, dessa går sedan (i mitt fall) in på samma fas. Problemet är dock att två halvorna av spishällen kräver 10A var och jag har bara 16A uppsäkrat så man för vara lite försiktig med hur man använder hällen. Intressant nog så levererades hällen med en separat kabel per halva av hällen...Bo.Siltberg skrev:
Du kan fritt välja en ny spis för 230 V och som kan kopplas in på en fas. Det är ytterst få som inte klarar det. Förklara i butiken att du bara har en fas.
Att jag kopplade bägge halvorna till samma fas är för att jag behövde de andra två faserna till ugnarna. Det var nämligen en större begränsning att inte kunna använda ena ugnen fullt ut än att jag inte kan köra alla plattorna på full effekt samtidigt (det fanns inte möjlighet att dra fram en ledare till).
Hej igen,
Jag tog till mig av era råd och köpte en spis för 230 V på en fas.
Nu när jag har den nya spisen på plats men ännu ej inkopplad tänkte jag i lärosyfte gå igenom förutsättningar och min tolkning av hur det ska se ut, så får vi se om jag har förstått "Spisbibeln" rätt. Och i så fall om jag verkligen har fått vad jag efterfrågade av spisleverantören.
De tre kablarna i den fasta dosan är alltså jord, fas och nolla.
Jag har med hjälp av en multimeter mätt att det är:
0V mellan blå och grön/gul.
230V mellan blå och svart.
230V mellan svart och grön/gul.
Om den grön/gula kabeln enligt standard kan antas vara jord, vilket också stämmer med hur den gamla spisen var inkopplad, bör då alltså blå vara nolla och svart vara fas?
Schemat för den nya spisen ser ut så här:
Jag tolkar det som att jorden tas från plint 6. Nollan tas från plint 4 med brygga till plint 5. Fasen tas från plint 1 med brygga till plint 2 och vidare till plint 3. Stämmer det?
Så här såg plintarna ut vid leverans:
Endast brygga mellan 4 och 5 som jag kan se. Enligt schemat skulle det förutsätta inkoppling med 3-fas och nolla för 400V som jag tolkar det?
Jag tycker att det är lite konstigt att spisen levererades så här, när försäljaren försäkrade att spisen i första hand var för 1-fas 230V.
Om det nu går att koppla in för det i vilket fall, vilket jag antar baserat på schemat på spisen, skulle plintarna i så fall behöva kompletteras med två bryggor och kopplas enligt ovan? Eller är jag ute och cyklar?
Jag tog till mig av era råd och köpte en spis för 230 V på en fas.
Nu när jag har den nya spisen på plats men ännu ej inkopplad tänkte jag i lärosyfte gå igenom förutsättningar och min tolkning av hur det ska se ut, så får vi se om jag har förstått "Spisbibeln" rätt. Och i så fall om jag verkligen har fått vad jag efterfrågade av spisleverantören.
De tre kablarna i den fasta dosan är alltså jord, fas och nolla.
Jag har med hjälp av en multimeter mätt att det är:
0V mellan blå och grön/gul.
230V mellan blå och svart.
230V mellan svart och grön/gul.
Om den grön/gula kabeln enligt standard kan antas vara jord, vilket också stämmer med hur den gamla spisen var inkopplad, bör då alltså blå vara nolla och svart vara fas?
Schemat för den nya spisen ser ut så här:

Logga in
Skapa konto
Jag tolkar det som att jorden tas från plint 6. Nollan tas från plint 4 med brygga till plint 5. Fasen tas från plint 1 med brygga till plint 2 och vidare till plint 3. Stämmer det?
Så här såg plintarna ut vid leverans:

Logga in
Skapa konto
Endast brygga mellan 4 och 5 som jag kan se. Enligt schemat skulle det förutsätta inkoppling med 3-fas och nolla för 400V som jag tolkar det?
Jag tycker att det är lite konstigt att spisen levererades så här, när försäljaren försäkrade att spisen i första hand var för 1-fas 230V.
Om det nu går att koppla in för det i vilket fall, vilket jag antar baserat på schemat på spisen, skulle plintarna i så fall behöva kompletteras med två bryggor och kopplas enligt ovan? Eller är jag ute och cyklar?
Produkter som diskuteras: "multimeter"

Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Det översta alternativet är rätt i ditt fall, ja.
Tittar du på byglarna så ligger det tre stackade på varandra, man får lossa skruvarna och flytta om dem som det behövs.
Tittar du på byglarna så ligger det tre stackade på varandra, man får lossa skruvarna och flytta om dem som det behövs.