Hej,
Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.
Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.
Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?
Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.
Jag är nybörjare och okunnig vad gäller el. Jag har ytterligare någon tröskel att komma över innan polletten kring faser trillar ner.
Jag har försökt söka runt efter svar, och även kollat på specifikationen för x antal nya ugnar. Svaret är säkert enkelt och finns att hitta via en enkel googling, men jag känner mig ändå osäker.
Bland modellerna jag tittar på verkar det vanligaste vara 230V säkrat på 3x16A och anslutning genom vanlig stickkontakt. Kan jag välja en sådan och bara låta en elektriker byta befintlig fast dosa mot uttag?
Bifogar bilder på proppskåp och befintlig spisanslutning.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
20A på en fas är ingen höjdare om du bor i en villa. Det där verkar dock vara en lägenhet och du har troligen bara en fas till hela lägenheten. Och nu blir det jobbigt med många frågor rörande hur eldragningen ser ut, hur säkringsskåpet ser ut mm...
Tack för svaren! Fortfarande inte helt klart kanske.
Det är en lägenhet, i ett hus från 30-talet.
Hur elen generellt är dragen vet jag inte. Den befintliga spisen stod där när jag flyttade in och jag har inte kollat eller lagt märke till dragning eller dosa tidigare. Spisen har aldrig strulat under året jag bott i lägenheten.
Bytet ska göras pga renovering.
Här är proppskåpet: