spersboda skrev:
Jag kollade även med Garbo försäkringar men dom påstod sig inte hört någoting och trodde inte det var möjligt. Vad som är värst vet jag inte, att dom är inkompetenta och inte har koll på marknaden eller att dom ljuger för sina kunder...

Som jag sa tidigare, min bild är att man har hoppet uppe på LB och jobbar för att hitta en lösning.
jag tror lb sköter sina inbetalningar till garbo,då är man som husköpare ganska trygg om det går åt pipan
 
nybyggd skrev:
jag tror lb sköter sina inbetalningar till garbo,då är man som husköpare ganska trygg om det går åt pipan
jo det kan man kanske drömma om.

För er som har pågående byggen, gå försiktigt fram. Om det nu blir problem med LB-HUS, så kommer GARBO, att begära in kvarstående betalningar ni har till
LB-HUS, innan de kommer att agera för er del. Har ni redan hunnit betala för huset, innan det är klart, gäller knappast byggfelsförsäkringen. Finns mycket finstilt i bolagets villkor. Tänk på att ingen underleverantör kan kräva er på pengar, då ni har ett avtal med LB-HUS.
 
Redigerat:
Hur är det egentligen? är lb byggare lag ett fristående företag, som det var tidigare, om det är så, har dom knappast någon lust att jobba vidare innan lb betalar deras fordran.
 
LB-hus har egna snickare på vårt bygge så de kommer enligt uppgift att bygga vidare men underleverantörer kommer inte att göra något för LB-hus under en rekonstruktion om jag har förstått det hela rätt. Detta genererar ju en hel del oro kan jag lova. Samtidigt får man förstå att anställda på LB-hus så klart även dom är oroliga över vad som händer.

När sånt här händer finns det i stort sett bara förlorare och jag hoppas att del löser sig för mig som bygger hus men också för de anställda på LB-hus och för underleverantörer som har fodringar.
 
guma skrev:
LB-hus har egna snickare på vårt bygge så de kommer enligt uppgift att bygga vidare men underleverantörer kommer inte att göra något för LB-hus under en rekonstruktion om jag har förstått det hela rätt. Detta genererar ju en hel del oro kan jag lova. Samtidigt får man förstå att anställda på LB-hus så klart även dom är oroliga över vad som händer.

När sånt här händer finns det i stort sett bara förlorare och jag hoppas att del löser sig för mig som bygger hus men också för de anställda på LB-hus och för underleverantörer som har fodringar.
Ja, en tråkig situation att hamna i för Er del, tid som borde gå åt till tapet och färgval, bytts
nu mot oro och kunskaper i hur det skall lösas. En stor fördel är att hålla inne pengar, bättre än att förlita sig på Garbo. Jag var själv med om detta förra gången (1994) och jag höll inne en större summa, och ansåg att jag inte behövde bry mig. Byggaren i mitt fall var en underentrepenör till lb, och denne ville naturligtvis ha sina pengar, och anlitade advokat. lb fordran mot mig överlät deras kk förvaltare, till samma advokat., = så var det hela igång i domstol. Advokate undrade i domstolen, varför jag inte vänt mig till Garbo.
Min advokat, - Nä men det behöver han inte....han har ju pengar....! Så här höll det på några år i domstol, där dom till slut förlorade de 220 kkr jag höll inne.
Jag får hoppas det inte behöver gå så här långt för er.
 
Det är svårt att gissa vad en rekonstruktion kan leda till, för ett företag på glid. Förmodar att LB-HUS ledningar försöker att mildra konskvenserna för de byggen som är igång, men även för Staten, (lönegarantin) . Men det finns nog all anledning att hålla inne med att underteckna nya avtal med bolaget, tills den värsta stormen lagt sig.
 
Jaha, då var det klart då... Byggarna ha lagt ner jobbet, med 3 veckors arbete kvar före slutbesiktning. Med motiveringen att de inte får betalt. Chefen för byggfirman säger att han inte har några som helst ambitioner att fortsätta jobba förrän han fått betalt allt LB-hus är skyldiga. Men rekonstruktionsförfarandet förbjuder ju det, INGA leverantörsskulder uppkomna före rekonstruktionsbeslutet FÅR betalas. Han beklagar vår situation, liksom även LB-hus gör, och det gör ju att allt känns tipp-topp igen...
 
Vi hade kontrollbesiktning den 12 januari och skulle haft slutbesiktning i fredags (20/1). Fick ett samtal av byggledaren i onsdags att de inte fått värmepannan levererad och fick i fredags den tråkiga nyheten via en bloggbesökare att LB-hus ansökt om företagsrekonstruktion.

Då kunde jag ju lägga ihop ett + ett, att pannan inte kommit p.g.a. att leverantören inte levererar något de inte får betalt för.

Ja vad ska man säga, jag är glad att vi är i slutet av bygget MEN så jäkla surt att ha ett "nästan färdigt hus" som bara står och väntar. Vi bor idag i en hyreslägenhet som vi garderat oss med fram till siste februari, det jobbiga är att allt är packat. Men det ska man inte beklaga sig över, det finns de som har det värre.

Tittar man då på protokollet från kontrollbesiktningen så är det många skönhetsfel så som fläckar och sprickor på väggarna. Men det som oroar oss är ju om allt ska fallera så här i slutet, pannan har ju en ganska stor avgörande roll. Det som också slog mig var ju att på kontrollbesiktningen hade byggledaren inte med några intyg, vilket jag nu hoppas verkligen finns och att det bara inte medtagits vid det aktuella tillfället. Vår KA har ju följt bygget utan att reagera på några konstigheter så jag är ju inte orolig över att något är felaktigt utfört, men det ska ju bevisas!

"Generella anmärkningar/allmänt:
E/B Verifierad kontrollplan PBL ej slutförd/slutbevis saknas.
(kontrollplan PBL omfattar myndighetskrav såsom injustering ventilation, värme-
system, provtryckning vatten, avlopp, dränering, sotarintyg, byggnadskonstruktioner,
projektering, lägeskontroll m.m.)
E Kvalitetsdokument saknas för våtrum
E Intyg saknas avseende isolationsprovning el samt jordfelsbrytartest
E Provtryckningsintyg saknas för vatten- och värmeledningar
E Intyg saknas avseende injustering av värmesystemet
E Intyg saknas avseende skorsten och imkanal (sotareintyg)
E Egenkontroll gällande mark, grund och bygg
E Värmepanna saknas, ingen värme eller varmvatten..."

För övrigt ringde vi till Gar-Bo idag för att kontrollera huruvida det skulle vara möjligt att själv beställa pannan från en lokal VVS:are, vi vill ju inte riskera att det sen inte innefattas i försäkringen. Fick till svar att Gar-Bo kan inte träda in förrän företaget i fråga gått i konkurs eller från det att man hävt kontraktet. Skulle vi däremot få en överenskommelse med LB-hus att beställa en panna själv och få den monterad så skulle man teckna en tilläggsförsäkring för att Gar-Bo skulle täcka framtida problem. De sa också till oss att det viktiga är att vi INTE betalar något i förskott till LB, utan först efter utfört arbete (vilket vi ju gjort hittills utan problem).

Ska ju tillägga att vi än så länge håller kvar den summa pengar som annars skulle gått till slutfakturan. Dock skulle den ändå inte betalas förrän genomförd slutbesiktning godkänts.

Jag hoppas verkligen att detta löser sig för allas bästa, för övrigt är vi nöjda med LB-Hus (än så länge) och tycker att kvalitén på deras slutprodukt känns bra!

Återkommer när vi fått mer information från vår byggledare som lovat att återkomma under eftermiddagen.
 
Redigerat:
Jag ställde tidigare i forumet en fråga om GAR-BO och var undrande varför dom inte kände till hela situationen med LB men inser nu att dom troligen mörkade allt. Har läst en del om GAR-BO och ingen på nätet verkar ha ngt gott att säga. Det problematiska verkar vara att dom ägs av byggbolagen. Av deras tidigare agerande att döma verkar en GAR-BO försäkring inte mkt värt för alla som står med LB-Hus, eller?
 
spersboda skrev:
Jag ställde tidigare i forumet en fråga om GAR-BO och var undrande varför dom inte kände till hela situationen med LB men inser nu att dom troligen mörkade allt. Har läst en del om GAR-BO och ingen på nätet verkar ha ngt gott att säga. Det problematiska verkar vara att dom ägs av byggbolagen. Av deras tidigare agerande att döma verkar en GAR-BO försäkring inte mkt värt för alla som står med LB-Hus, eller?
Det vet man nog tyvärr inte förrän det väl händer något...
Tyvärr är det nog som med andra försäkringsbolag, de är bra på att ta betalt men när det väl kommer till kritan så får man inte ut det man hoppas på. Troligen är ändå kanske att de inte fått reda på det förrän i fredags, som så många andra.

Man får ju verkligen hoppas att de förvaltar pengarna de får in väl så att de kan använda dem till rätt ändamål när det behövs!
 
Mikael_L
Ja det finns några goda råd att ge direkt till alla ni i tråkig sits nu.

1. Först och främst, betala inget extra nu, när arbetena avstannat ska dom inte heller få en krona. Betalar ni en enda krona mer än vad ni hittills fått levererat å är det antagligen en förlorad krona. SAMT att det kan göra hela byggfelsförsäkringen värdelös, direkt. (Om den inte egentligen är värdelös från början till slut, vilket jag tror).

2. Sen borde ni som står med något halvfärdigt hus kanske ta ett snack med en entreprenadjurist och kolla vad det finns för möjligheter att bryta avtalet från er sida och slutföra själva, med innehållna pengar. Men var mycket noga med att ni har torrt på fötterna när ni bryter avtalet. Blir det fel på något vis kan ni bli skadeståndsskyldiga.
Kanske ni ska försöka gå ihop flera LB-hus-köpare och ta en bra (och dyr) advokat tillsammans och göra någon slags grupptalan.
Försök trumma ihop så många som möjligt som sitter i skiten, och börja snacka er samman.

Låt jurister och advokater kolla det juridiska, det är säkert rätt komplicerat och kan bli väldigt dåligt om det blir fel.

3. Hoppas inte på byggfelsförsäkringen. Jag misstänker att den är en väldigt dålig "lösning", kanske ingen lösning alls. Hela försäkringen andas humbug, ungefär lika fin som sådana där ruffliga telefonförsäljare.

Och så önskar jag verkligen er all tur. Jä*** skitsituation q(;^;)p
 
Samtidigt som man vill ha svar och till och med en lösning nu på direkten, så är man ju lite försiktig att agera tills vi fått ett utlåtande från vår kontaktperson, med tanke på att de ju faktiskt blivit beviljade rekonstruktion. Man vill ju liksom inte inte "ge syre åt elden"...

Däremot tycker jag att det minsta man kan få är ett ärligt svar om hur de själv ser på situationen och där ska vi pressa lite extra hårt! (Låter kanske lite dumdristig som tror och hoppas på medmänsklighet i detta känslolösa giriga samhälle, men sån är jag!)
 
Hmmm.
Då satt man där man inte ville sitta, fast i skiten.

Vi har datum för kontrollbesiktning 7/2.

Saknas ca 4 veckor arbetstid och en FLVP, braskamin, badrum samt vitvaror. Verkar vara en bra ide att samla upp de som sitter i samma läge, för att dela lite erfarenheter och eventuell gemensam handlingsplan.
 
Vår byggledare hade inte lyckats få mer information idag då hela ledningen suttit i möte, konstigt!

Ringde även vår besiktningsman som trodde precis som vi blivit lovade att vårt hus var prio 1 (säkert med många andra då LB tydligen har 250 hus att besiktiga under 2012) eftersom vi är i slutet så är de måna om att få in pengarna från vår slutfaktura. Det löser ju dock inte att de kanske inte får tag på nån panna. Hon avrådde oss också från att försöka få installera en panna själv eftersom det kan ställa till det gällande försäkringen. Det skulle nog bli mer kostsamt för oss också. Risken finns att om det är två skiljda parter inblandade kanske de skulle skylla på varandra om något händer.

Vi avvaktar tills i morgon och hoppas på att vakna upp i från mardrömmen (som "peppar peppar" inte är den värsta än så länge).
 
Vi sitter i ett läge där grunden är påbörjad, men inte gjuten då arbetet avstannade innan armeringen kommit på plats då rörläggarna inte dök upp (då dom inte fått betalt?). Vi har inte lagt ut en krona till LB än (utöver de 20 000, som betalas in efter översända huvudritningar), och kommer naturligtvis inte betala in en spänn från de är på fötter igen och arbetet är igång. Har flera jurister i bekantskapskretsen, så vi funderar på vad vi ska göra nu. Vi får ge LB en chans att komma på fötter, men dröjer det för länge så kanske det i vår sits vore bättre att gå till domstol och häva kontraktet och börja om med någon annan leverantör. Någon som är i samma sits; alltså arbetet är påbörjat men inte så långt gånget?

Appropå grupptalan kan det vara ett vapen att ta till om det behövs. Vi får upprätta en kontaktlista, vi som är direkt berörda så vi kan dela informationen sinemellan alltefter vi får någon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.