cola99 skrev:
Vad tror ni om LB, behöver man vara orolig?
Min uppfattning är att det troligen är en minskad orderstock som gör anställda överflödiga, inte att företaget har problem med likviditeten.

Jag känner ingen större oro, men självklart ska man se till att ha färdigställandeskydd och hålla inne de 10% som man får enl. konsumenttjänstlagen för att vara på säkra sidan.

Ja det var just Myresjöhus, Götenehus, Björklidenhus, som jag tänkte på. Sedan kan man konstruera ett totalentreprenadupplägg även med Vårgårdahus och några fler.. Men jag menade att det inte handlar om så väldigt många. Sedan har LB-hus haft ett upplägg där det ingått mycket kring byggandet, mer än hos andra, det vet jag eftersom vi suttit och millimeterjämfört när det begav sig. Men det fanns ju andra husföretag som var mer attraktiva på andra punkter. Man får tänka igenom vad man själv tycker är viktigt. Själv fann jag en handfull leverantörer som var klart intressanta och bra.

Brister som påpekas här på forumet leder förhoppningsvis till att firmorna, om de vill ha kunder, får skärpa till sig. Vi har varit nöjda med LB-hus, men de har ju gjort fel ibland - någon här påtalade ju att de inte tillåtit kunden välja egen slutbesiktningsman. Sådant skall fram i ljuset.

Så...upp till varje byggherre (vi) skaffa info, kolla juridiken, allt. Orkar man inte lusläsa dokument, då är det bra anlita jurist innan kontrakt skrivs på.

Som någon skrev här på forumet, det intressanta är att se hur husleverantören sköter åtgärder av fel o skavanker EFTER färdigställande av huset, vilket ansvar de tar efteråt.

q(;^;)p

Jag har precis fått bekräfftat att LB-Hus ställt in betalningar senaste veckorna. Ngn som vet hur illa det är? Vi bor i ett område som byggs av LB-Hus och kan konstatera att de senaste planerade huslyften ej genomförts så ngt är uppenbarligen inte ok.

Låter ju illa. Man kan ju kolla med Skatteverket eller Bolagsverket hur det står till med dem.

Gjorde snabbsökning på LB-hus Bolagsverket.se. "Konkurs avslutad" stod det. Har de verkligen gått i konkurs?..?

Evi skrev:
Gjorde snabbsökning på LB-hus Bolagsverket.se. "Konkurs avslutad" stod det. Har de verkligen gått i konkurs?..?
Ett gammalt bolag.. LB-Hus orgnr 556101-6337
Nuvarande bolag heter LB Hus orgnr 556482-2319

Tack! lugnar nog en del av oss..

Evi skrev:
Tack! lugnar nog en del av oss..

Kommer det nya AB´t ta över garantiåtagande? Att lägga ner ett AB och sätta upp ett nytt känns väl sådär....

spersboda skrev:
Kommer det nya AB´t ta över garantiåtagande? Att lägga ner ett AB och sätta upp ett nytt känns väl sådär....
Som ren Googwill kan det nya bolaget göra det. Men de är behöver inte göra det.

Den konkursen som hänvisades till ovan är väl sedan tidigt 90-tal....(jag har för mig att det var 94)

Sen hur det står till med bolaget i dag vet jag inte...

jhenrikj skrev:
Den konkursen som hänvisades till ovan är väl sedan tidigt 90-tal....(jag har för mig att det var 94)

jag får uppfattningen att Du vet allt om LB-HUS, så du kan kanske tala om hur många gånger de kursat totalt?

spersboda skrev:
Jag har precis fått bekräfftat att LB-Hus ställt in betalningar senaste veckorna. Ngn som vet hur illa det är? Vi bor i ett område som byggs av LB-Hus och kan konstatera att de senaste planerade huslyften ej genomförts så ngt är uppenbarligen inte ok.
Vad grundar du detta på?
Ställt in ALLA betalningar?
Mer info behövs här tack.

jhenrikj skrev:

Ahh, och sen gick väl Staten in och räddade del av bolaget genom att lägga en order på något hundra hus, som skulle skickas till Bosnien. Fabriken är där inga fel på, stor och modern, det är chefsskapet som haltat under hela bolagets tid. Man kan väl utan att ta i, säga att LB-HUS är en av landets största bidragstagare, jämte SAAB.

saturnus skrev:
jag får uppfattningen att Du vet allt om LB-HUS, så du kan kanske tala om hur många gånger de kursat totalt?
Det har jag ingen aning om...men jag kollade givetvis upp företaget innan jag byggde med dem. Det var väldigt många småhustillverkare som kursade på 90-talet. Det stod ju fullständigt still i byggbranschen just då.

Det nuvarande företaget registrerades 1994-01-28 så sedan dess har det inte kursat iallafall.

När man tittar på siffror och grafer så ser det inte direkt muntert ut för 2010 och 2011 har ju inte varit något bra år för branschen i stort, så det finns säkert anledning att hålla noga koll på 2011 års siffror innan man bestämmer sig för att bygga, men så är det nog för de flesta småhustillverkare just nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.