134 169 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Från en på företaget. Dock ej i ledningsposition.swebichon skrev:
Det är som sagt obekräftade och inoficiella uppgifter, men underentreprenörerna lämnar byggena...... så ingen rök utan eld.......
Jag kollade även med Garbo försäkringar men dom påstod sig inte hört någoting och trodde inte det var möjligt. Vad som är värst vet jag inte, att dom är inkompetenta och inte har koll på marknaden eller att dom ljuger för sina kunder...
Som jag sa tidigare, min bild är att man har hoppet uppe på LB och jobbar för att hitta en lösning.
Som jag sa tidigare, min bild är att man har hoppet uppe på LB och jobbar för att hitta en lösning.
Jag kan tyvärr bekräfta uppgifterna, efter samtal med LB-hus. Vad det innebär är nog för tidigt att sia om. Det lär komma mer information i nästa vecka. Personligen tröstar vi oss med att vi inte hunnit betala in några större summor till LB-hus. I värsta fall, om det inte kommer igång igen, så har vi "bara" förlorat bygglovskostnader mm. Jag misstänker att det finns de som har en värre sits. Skänker en tanke till de anställda; deras situation är inte rolig.
//P
//P
LB-Hus har ansökt om företagsrekonstruktion:
http://www.kristianstadsbladet.se/b...Hus-har-ansokt-om-foretagsrekonstruktion.html
http://www.kristianstadsbladet.se/b...Hus-har-ansokt-om-foretagsrekonstruktion.html
Jaha, min vanliga tur... Har haft ett inte helt friktionsfritt totalentreprenadbygge med LB-hus, men det har styrts upp under byggtiden med hjälp av lite externa sakkunniga, som lutat sig lite mot byggarna... Nu skulle huset vara färdigt och slutbesiktat om några veckor bara, i februari, men hur blir det nu? Byggfirman som tydligen inte får betalt nu, de lär ju inte jobba vidare. Leverans av vitvaror och frånlufts-vp, som ännu inte är på plats, de lär väl inte komma eftersom leverantörerna inte kommer att få betalt. Läste att en rekonstruktion vanligen pågår tre månader, kommer allt att stå still under den tiden då, minst? Vi har sagt upp lägenheten eftersom vi fått datum för slutbesiktning, så vi lär ju hamna utan boende. Och byggkrediten är så här långt inne i bygget välutnyttjad, och kommer att kosta en massa ränta bara på väntetid. Och byggelen måste ju stå på för att hålla varmt, så inte allt fryser. Samtidigt som vi måste betala nåt alternativt boende, om vi hittar nåt. Såvitt jag förstår så är huset inte vårt förrän vi får nycklarna, eftersom det är totalentreprenad, trots att vi betalt allt httills enligt lyftplanen. Vi har inte ens tillträde till huset eller tomten, eftersom det är en arbetsplats. Och eftersom både vi och byggfirman är bundna av kontrakt med lbhus så kan vi inte bygga vidare utan lbhus heller, varken med nuvarande byggare eller annan byggfirma. Eller själva heller för den delen. Sitting in limbo... Och nån färdigställandeförsäkring täcker ju inte detta, varken våra ökade levnadsomkostnader under väntetiden och ger ju inte heller nån möjlighet att fortsätta färdigställandet, förrän det möjligen finns en etablerad konkurs såvitt jag förstår. Så, bara vänta vänta vänta, och betala betala betala... "Trevlig" helg...
/T
/T
Tlt>> beklagar verkligen, ni har verkligen hamnat i en trist rävsax. Jag är intresserad av att höra mer från dig och vill gärna höra mer om de problem du nämner ni haft tidigare. Vi kan ju höras via privat meddelande så slipper vi hänga ut andra och oss själva.
Personligen tror jag det löser sig, även om det kan ta tid. Det är nog i sig inget fel i LB-hus, de var nog bara alldeles för sena att anpassa kostymen efter den skoningslösa marknaden som störtdykt för ALLA husleverantörerna.
//P
Personligen tror jag det löser sig, även om det kan ta tid. Det är nog i sig inget fel i LB-hus, de var nog bara alldeles för sena att anpassa kostymen efter den skoningslösa marknaden som störtdykt för ALLA husleverantörerna.
//P
Känner verkligen med dig Tlt och även alla anställda hos LB i Bromölla. Jag byggde själv med LB 09/10 och enligt mig bygger LB bra hus så det löser sig förhoppningsvis. Ett stort problem för dem som jag förstått det är det ökade kravet på kontantinsats. Slår hårt mot ett företag som LB som till väldigt stor del bygger åt 70-talister.
Hmm... skit också.. Har nyss skrivit avtal med LB-Hus. Vi har tack och lov inte betalat något ännu då vi precis skrivit. Vi har dock fått planritningarna och med det en räkning som vi ännu inte betalat då vi saknade lite saker. Hur fungerar det nu? Kan man som konsument häva avtalet om man inte känner sig säker, oavsett utgången av konstruktionen. Man vill ju inte att det ska bli ett nytt Saab där man drar ut på det hur lång tid som helst och sedan går det i konkurs.
just sån gär rädsla som är dödsstöten för ett föreatg.samma rädsla fanns även för trivselhus för 2 år sedan och förra året finndomo.
men båda lever tack vare att folk fortsatte köpa.
och även om lb hus gåri kk så finns trots allt garbo garantin.
men båda lever tack vare att folk fortsatte köpa.
och även om lb hus gåri kk så finns trots allt garbo garantin.