134 169 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Hur är det vid rekonstruktion, är pågående verksamhet helt satt ur spel, eller kan husköpare som håller på att bygga fortfarande vända sig till säljare/byggledare/chefer på huvudkontoret? Jag förstår att entreprenörer och leverantörer tvärstoppar, men LB-hus personal bör ju informera er som bygger vad som gäller nu.
Lb-hus borde gå ut med info på sin hemsida om nuvarande situation.
Lb-hus borde gå ut med info på sin hemsida om nuvarande situation.
Jag har inte blivit kontaktad, däremot har jag pratat med både byggledare och säljare och de svarade på frågor så gott de kunde och lovade att höra av sig så fort något nytt händer. Kunder & leverantörer/underentreprenörer ska enligt uppgift informeras officiellt brevledes, dessa brev ska ha skickats ut idag. Jag kan däremot hålla med om att de borde använda sin hemsida att informera med. Det är ju ingen hemlighet direkt längre, massmedia uppmärksammade ju detta redan i fredags.
Tråkigt att höra om alla er där ut som blivit drabbade. Vi är ett med er. Jag fick infon om rekonstruktionen från en annan husbloggare. Det tackar jag för. Men en hel helg med ovisshet har inte varit skoj. Försökte få ta på byggledaren idag, dock utan framgång, via telefon. Fick lite info via mail men inget svar. Så jag svävar helt i ovisshet. Skulle få min "del leverans 2" idag. Det som kom var golven. Lagom skoj. Badrummen står halvklara, men snickarna jobbar på.
Kan förstå att byggledarna haft sina värsta dagar idag med oroliga kunder ringades. Och alla snickare som jobbar där ute ovetande om dom blir uppsagda eller ej.
Upprättas det en lista "För drabbade i LB-hus företagsrekonstruktion" så är jag på.
Men det är inte mumma med byggel och räntor som står och tickar.
Vi får hoppas att denna rekonstruktionen löser sig snabbare än 3 månader.
Man blir sådär glad när man googlar på LB-hus ägandebolag och får fram att ägaren köpt en ö i blekinge skärgård för 18 millar. Sälj den för tusan och rädda ditt bolag.
Kan förstå att byggledarna haft sina värsta dagar idag med oroliga kunder ringades. Och alla snickare som jobbar där ute ovetande om dom blir uppsagda eller ej.
Upprättas det en lista "För drabbade i LB-hus företagsrekonstruktion" så är jag på.
Men det är inte mumma med byggel och räntor som står och tickar.
Vi får hoppas att denna rekonstruktionen löser sig snabbare än 3 månader.
Man blir sådär glad när man googlar på LB-hus ägandebolag och får fram att ägaren köpt en ö i blekinge skärgård för 18 millar. Sälj den för tusan och rädda ditt bolag.
Redigerat:
Även jag befinner mig i liknande situation som många andra här.
Har ett hus som skulle vara klart om en månad, i mitt fall så är det underentreprenörer som gör allt jobb, dvs inga gubbar anställda av LB.
Det som var en livfull arbetsplats förra veckan är idag en tom och ödslig plats.
Tar tacksamt emot tips på hur man ska sköta detta framåt.
Har ett hus som skulle vara klart om en månad, i mitt fall så är det underentreprenörer som gör allt jobb, dvs inga gubbar anställda av LB.
Det som var en livfull arbetsplats förra veckan är idag en tom och ödslig plats.
Tar tacksamt emot tips på hur man ska sköta detta framåt.
Vi har köpt tomt och har gjutit plattan klar. Byggställningarna är resta men fasaden är kvar på fabriken och nu är det tvärstopp. Har endast betalat tomten. LB-hus har hittills inte fått en krona. Vi undersöker nu om det går att backa ur köpet. Eftersom vår tomt ligger i ett LB-huskvarter så får vad jag vet inget annat hus resas? Det står i kontraktet för tomten att endast ett lbhus får byggas på tomten. Är gärna med på en lista om sådan upprättas. Vill egentligen inget annat än att bygga huset. Hoppas lbhus lyckas att navigera sig ur detta.Patsch skrev:Vi sitter i ett läge där grunden är påbörjad, men inte gjuten då arbetet avstannade innan armeringen kommit på plats då rörläggarna inte dök upp (då dom inte fått betalt?). Vi har inte lagt ut en krona till LB än (utöver de 20 000, som betalas in efter översända huvudritningar), och kommer naturligtvis inte betala in en spänn från de är på fötter igen och arbetet är igång. Har flera jurister i bekantskapskretsen, så vi funderar på vad vi ska göra nu. Vi får ge LB en chans att komma på fötter, men dröjer det för länge så kanske det i vår sits vore bättre att gå till domstol och häva kontraktet och börja om med någon annan leverantör. Någon som är i samma sits; alltså arbetet är påbörjat men inte så långt gånget?
Appropå grupptalan kan det vara ett vapen att ta till om det behövs. Vi får upprätta en kontaktlista, vi som är direkt berörda så vi kan dela informationen sinemellan alltefter vi får någon.
LB-hus har alltid varit hederliga och bra, med smärre missar, när vi byggde. Framför allt var det kommunikation och infrastruktur som fungerade kanonbra. Nu hoppas jag verkligen att de håller fast vid de principerna och INFORMERAR sina kunder i detta läge, hur problemen än ser ut.
Har planerad slutbesiktning av vårt LB-hus på fredag 27/1. Enligt byggledaren så återstår 2 arbetsdagar för färdigställande. Tror att vi fått all inredning, men tex vardagsrumsgolvet är ej färdiglagt. Arbetet låg dock nere idag pga obetalda fakturor till underentrepenören. Vi fick upp ögonen för rekonstruktionen tack vare att besiktningsmannen tog kontakt med oss och varnade oss för att betala något innan godkänd slutbesiktning (vilket vi iofs ändå inte tänkt).
Har fått tips både om att eventuellt bryta kontraktet och färdigställa med underentrepenören (med hjälp av obetalda kontraktssummor) om frågan inte löses och huset färdigställs, som att hålla inne en summa som garanti under garantitiden (utifall det skule bli konkurs). Kan dock inte det juridiska och har varken satt mig in i det eller eventuella nackdelar än. Som tur är har vi lägenheten kvar under februari månad i varje fall.
Har fått tips både om att eventuellt bryta kontraktet och färdigställa med underentrepenören (med hjälp av obetalda kontraktssummor) om frågan inte löses och huset färdigställs, som att hålla inne en summa som garanti under garantitiden (utifall det skule bli konkurs). Kan dock inte det juridiska och har varken satt mig in i det eller eventuella nackdelar än. Som tur är har vi lägenheten kvar under februari månad i varje fall.
Sickovitj skrev:Vi har köpt tomt och har gjutit plattan klar. Byggställningarna är resta men fasaden är kvar på fabriken och nu är det tvärstopp. Har endast betalat tomten. LB-hus har hittills inte fått en krona. Vi undersöker nu om det går att backa ur köpet. Eftersom vår tomt ligger i ett LB-huskvarter så får vad jag vet inget annat hus resas? Det står i kontraktet för tomten att endast ett lbhus får byggas på tomten. Är gärna med på en lista om sådan upprättas. Vill egentligen inget annat än att bygga huset. Hoppas lbhus lyckas att navigera sig ur detta.
Är det endast LB-Hus som planerar och bygger området? Det finns ett flertal områden där LB-Hus bygger tillsammans med NCC, Riksbyggen eller ngn liknande. Vi bor i ett sådant och jag hörde att det står många hus klara i fabriken. På ngt sätt borde stora jättar som NCC eller Riksbyggen kunna få loss dessa hus och stabilisera LB´s likviditet - då deras varumärken kommer dras med i detta har dom säkert egenintressen i att lösa situationen för sina kunder om dom kan.
OBS! Ni kan inte bryta kontraktet, och anlita annan byggare, då gäller inga garantier och ni bryter med Garbo, om nu detta är en tröst. Det står på avtalet, att byggherren kan inte ingå avtal med annan, utan LB-HUS vetskap, och det säger sig nog själv, vem skall då ansvara för brist o fel.lnbern skrev:Har planerad slutbesiktning av vårt LB-hus på fredag 27/1. Enligt byggledaren så återstår 2 arbetsdagar för färdigställande. Tror att vi fått all inredning, men tex vardagsrumsgolvet är ej färdiglagt. Arbetet låg dock nere idag pga obetalda fakturor till underentrepenören. Vi fick upp ögonen för rekonstruktionen tack vare att besiktningsmannen tog kontakt med oss och varnade oss för att betala något innan godkänd slutbesiktning (vilket vi iofs ändå inte tänkt).
Fick precis besked från byggledaren att han i bästa fall får beställt pannan idag och att den levereras och installeras på torsdag, annars kunde det kanske ta någon dag längre. Men just nu bryr jag mig inte om jag får vänta två dagar extra, bara vi får vårt hus (så klart helt och funktionabelt då!).
Pratade med besiktningsmannen (läs kvinnan) igår och hon gav ju besked att hon kunde besiktiga huset med kort varsel förutom torsdag-lördag. Så förhoppningsvis har vi ett hus nästa vecka! :-D
Någon annan som fått besked om något?
Pratade med besiktningsmannen (läs kvinnan) igår och hon gav ju besked att hon kunde besiktiga huset med kort varsel förutom torsdag-lördag. Så förhoppningsvis har vi ett hus nästa vecka! :-D
Någon annan som fått besked om något?
Välkommen alla som nyreggat sig.
Tråkigt att börja så här :S, men forumet är till även för sådana här spörsmål.
Jag fick ett PM, jag tycker både PM'et och mina ev svar lika gärna kan vara publika:
Här är PM'et:
Hej!
Jag såg ditt meddelande i LB-hus tråden.
Jag sitter som så många andra i en oerhört tuff situation, har köpt ett hus som vi snart skulle flyttat in i.
Du verkar har koll på läget.
Du skriver att man inte ska betala något, om man betalar för mycket så kan byggfelsförsäkringen bli värdelös.
Hur kan det bli så menar du?
Hoppas inte på byggfelsförsäkringen skriver du, tänker du på färdigställandeförsäkringen eller byggfelsförsäkringen?
Byggfelsförsäkringen är alltså om ngt byggfel uppkommer om 3 år och vad som då händer?
I vårt fall så är det väldigt retligt, huset är i princip klart.
Vi håller inne med belopp som borde gott och väl täcka de återstående arbeten som är kvar.
Men nu är det dödläge.
Vad gör man?
Och här kommer mitt svar:
Först och främst, Jag har inte någon koll på läget. Men jag kan spruta fram de idéer jag har, och så får ni ta ställning till de råd (kanske ska kallas idéer istället för råd) jag ger, det gäller väl även andras råd här på forumet.
På forumet finns det några hyggligt kunniga jurister, dom kan säkert ge ännu lite bättre svar, men ingen jurist kan troligen ge någon riktig bra input utan att först granska hela ärendet och alla handlingar och så. Så ta forumhjälpen för vad den är.
Sen då ...
Ja just det, jag skrev byggfelsförsäkringen, och det gäller väl ändå inte denna soppa, utan det är ju färdigställandeförsäkringen som i så fall ska träda in. Så bortse ifrån det jag skrev i den posten. :blushing:
Men vad det gäller BFF så har en forummedlem skrivit i en tråd att BFF inte kunde hjälpa dom pga att dom betalat i förskott, dvs för mer än det som var levererat, att det skulle ingå i villkoren för BFF.
Vad ni ska göra då ... tja.
Egentligen är det enkelt (i min lekmannaåsiktsvärld då).
Ingen av er har förhoppningsvis inte betalat en spänn utöver det som redan är levererat och/eller byggt, dvs haft en vettig lyftplan och följt denna.
Då är det bara att lugnt luta sig tillbaka.
När LB-H kommer igång igen så fortsätter dom, eller så begår dom kontraktsbrott och ni kan stämma dom.
Och hur det än går har ni innehållna pengar som i princip ska kunna täcka att färdigställa med annan entreprenör. Sen ev färdigställandeförsäkringen.
Detta tror jag är "bottom-line". Hur det ska gå till enligt regelboken.
Men det måste kännas uruselt visset att bara ha någon vecka kvar och plötsligt bromsa nu.
Och att det ger många av er stora problem med ert boende.
Men vad ni än gör så var mycket mycket försiktiga med att göra saker som betyder att ni bryter avtalet från er sida. Som saturnus skrev:
OBS! Ni kan inte bryta kontraktet, och anlita annan byggare, då gäller inga garantier och ni bryter med Garbo, om nu detta är en tröst. Det står på avtalet, att byggherren kan inte ingå avtal med annan, utan LB-HUS vetskap, och det säger sig nog själv, vem skall då ansvara för brist o fel.
Men framförallt så begår ni avtalsbrott och kan bli krävda/stämda på nästan vad som helst.
Kan ni inte juridiken kring sådant här så måste ni anlita kunniga.
Att gå samman kan antagligen ha några fördelar.
Dels kan ni kanske dela på advokatkostnader.
Dels kan LB-hus representanter, rekonstruktören och andra parter uppskatta att bara behöva ge information en gång och veta att den når en större grupp, betyder förhoppningsvis att dom meddelar sig snabbare, tydligare och utförligare.
Försök få en kontakt med den eller de som leder arbetet med rekonstruktionen.
Ni som har hus som är nära färdiga, försök inleda ett konstruktivt arbete med att just dessa hus bör färdigställas, även under rekonstruktion. Det betyder nämligen att kapital flyter in samt att LB-Hus har större överlevnadskraft efter rekonstruktionen.
Ja det är sådana tips och idéer jag kan ge.
Tråkigt att börja så här :S, men forumet är till även för sådana här spörsmål.
Jag fick ett PM, jag tycker både PM'et och mina ev svar lika gärna kan vara publika:
Här är PM'et:
Hej!
Jag såg ditt meddelande i LB-hus tråden.
Jag sitter som så många andra i en oerhört tuff situation, har köpt ett hus som vi snart skulle flyttat in i.
Du verkar har koll på läget.
Du skriver att man inte ska betala något, om man betalar för mycket så kan byggfelsförsäkringen bli värdelös.
Hur kan det bli så menar du?
Hoppas inte på byggfelsförsäkringen skriver du, tänker du på färdigställandeförsäkringen eller byggfelsförsäkringen?
Byggfelsförsäkringen är alltså om ngt byggfel uppkommer om 3 år och vad som då händer?
I vårt fall så är det väldigt retligt, huset är i princip klart.
Vi håller inne med belopp som borde gott och väl täcka de återstående arbeten som är kvar.
Men nu är det dödläge.
Vad gör man?
Och här kommer mitt svar:
Först och främst, Jag har inte någon koll på läget. Men jag kan spruta fram de idéer jag har, och så får ni ta ställning till de råd (kanske ska kallas idéer istället för råd) jag ger, det gäller väl även andras råd här på forumet.
På forumet finns det några hyggligt kunniga jurister, dom kan säkert ge ännu lite bättre svar, men ingen jurist kan troligen ge någon riktig bra input utan att först granska hela ärendet och alla handlingar och så. Så ta forumhjälpen för vad den är.
Sen då ...
Ja just det, jag skrev byggfelsförsäkringen, och det gäller väl ändå inte denna soppa, utan det är ju färdigställandeförsäkringen som i så fall ska träda in. Så bortse ifrån det jag skrev i den posten. :blushing:
Men vad det gäller BFF så har en forummedlem skrivit i en tråd att BFF inte kunde hjälpa dom pga att dom betalat i förskott, dvs för mer än det som var levererat, att det skulle ingå i villkoren för BFF.
Vad ni ska göra då ... tja.
Egentligen är det enkelt (i min lekmannaåsiktsvärld då).
Ingen av er har förhoppningsvis inte betalat en spänn utöver det som redan är levererat och/eller byggt, dvs haft en vettig lyftplan och följt denna.
Då är det bara att lugnt luta sig tillbaka.
När LB-H kommer igång igen så fortsätter dom, eller så begår dom kontraktsbrott och ni kan stämma dom.
Och hur det än går har ni innehållna pengar som i princip ska kunna täcka att färdigställa med annan entreprenör. Sen ev färdigställandeförsäkringen.
Detta tror jag är "bottom-line". Hur det ska gå till enligt regelboken.
Men det måste kännas uruselt visset att bara ha någon vecka kvar och plötsligt bromsa nu.
Och att det ger många av er stora problem med ert boende.
Men vad ni än gör så var mycket mycket försiktiga med att göra saker som betyder att ni bryter avtalet från er sida. Som saturnus skrev:
OBS! Ni kan inte bryta kontraktet, och anlita annan byggare, då gäller inga garantier och ni bryter med Garbo, om nu detta är en tröst. Det står på avtalet, att byggherren kan inte ingå avtal med annan, utan LB-HUS vetskap, och det säger sig nog själv, vem skall då ansvara för brist o fel.
Men framförallt så begår ni avtalsbrott och kan bli krävda/stämda på nästan vad som helst.
Kan ni inte juridiken kring sådant här så måste ni anlita kunniga.
Att gå samman kan antagligen ha några fördelar.
Dels kan ni kanske dela på advokatkostnader.
Dels kan LB-hus representanter, rekonstruktören och andra parter uppskatta att bara behöva ge information en gång och veta att den når en större grupp, betyder förhoppningsvis att dom meddelar sig snabbare, tydligare och utförligare.
Försök få en kontakt med den eller de som leder arbetet med rekonstruktionen.
Ni som har hus som är nära färdiga, försök inleda ett konstruktivt arbete med att just dessa hus bör färdigställas, även under rekonstruktion. Det betyder nämligen att kapital flyter in samt att LB-Hus har större överlevnadskraft efter rekonstruktionen.
Ja det är sådana tips och idéer jag kan ge.
Redigerat av moderator:
Det är NCC som tidigare tänkt bygga området men har nu endast sålt tomterna och låtit LB-hus bygga. Många hus på gatan är klara och några har endast några veckor kvar. Vi är sist ut. LB-hus hörde av sig idag och vill fortsätta bygget eftersom huset är klart i fabriken. Låter naturligt eftersom LB-hus kan inkassera 70% av priset vid fasadleverans enligt betalplanen. Surt för oss bara om arbetet stannar av sen för då har vi längre period med högre ränta på lånen med byggkreditivet.spersboda skrev:Är det endast LB-Hus som planerar och bygger området? Det finns ett flertal områden där LB-Hus bygger tillsammans med NCC, Riksbyggen eller ngn liknande. Vi bor i ett sådant och jag hörde att det står många hus klara i fabriken. På ngt sätt borde stora jättar som NCC eller Riksbyggen kunna få loss dessa hus och stabilisera LB´s likviditet - då deras varumärken kommer dras med i detta har dom säkert egenintressen i att lösa situationen för sina kunder om dom kan.
Fick infon från min byggledare att den17/2 tas det beslut i tingsrätten huruvida LB-hus går i konkurs eller ej.
Riktigt tråkigt att höra om lbhus och framförallt för er som bygger just nu...
Men jag måste fråga vad gäller för oss som byggt klart och flyttat in. Hur blir det med garantier, två års besiktning och den biten någon som vet? Ska man försöka hinna med besiktning innan konkurs eller det spelar ingen roll?
Tacksam för tips och idéer
Mvh
Clas
Men jag måste fråga vad gäller för oss som byggt klart och flyttat in. Hur blir det med garantier, två års besiktning och den biten någon som vet? Ska man försöka hinna med besiktning innan konkurs eller det spelar ingen roll?
Tacksam för tips och idéer
Mvh
Clas