134 176 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Låter rimligt, de har ju enligt reglerna, tre veckor på sig att presentera en hållbar plan för rekonstruktion som ska godkännas av tingsrätten.theswede78 skrev:
Så nu är det bara att hålla tummarna, har så sakta börjat förstå att det inte blir något hus för vår del om inte LB får fortsätta. Från vår startposition (ofärdig grund) är det nog omöjligt att lyckas bygga färdigt för kontraktssumma + 10% som är försäkrat via GARBO. Vi varken vill eller kan skjuta till mer pengar så i så fall får väl konkursförvaltaren hämta sina grejor från tomten....
Kalasclas skrev:Riktigt tråkigt att höra om lbhus och framförallt för er som bygger just nu...
Men jag måste fråga vad gäller för oss som byggt klart och flyttat in. Hur blir det med garantier, två års besiktning och den biten någon som vet? Ska man försöka hinna med besiktning innan konkurs eller det spelar ingen roll?
Tacksam för tips och idéer
Mvh
Clas
Hej,
jag sitter i samma sits. Vi har två årsbesiktning i sommar så jag ringde GAR-BO och dom sa att deras försäkring går in om LB går omkull, dock med en självrisk på ett halvt basbelopp (22 000). Då jag läst mkt märkliga saker om GAR-BO vet jag inte om jag ska räkna med dem, jag antar att en ev. konkurrs av LB kommer få GAR-BO att bekänna färg en gång för alla.
Arbetet ligger fortfarande nere på vårt hus. Det finns dock hopp om att det ska komma igång snart igen. Slutbesiktningen är framskjuten 2 veckor, så det finns tid att slutföra det sista (ca. 2 arbetsdagar). Just nu är det skönt att ha en extra månad kvar i lägenheten. Ni som är i liknande situation, hur förhåller ni er till risken för konkurs och därmed förlorad garanti (förutom Garbo)? Vet någon vad förseningsvitet är eller är det inte standariserat?
Som jag nämde i något inlägg tillbaka så ser det ut att klarna för oss också, men så är vi också i slutet av processen (skulle haft slutbesiktning i fredags). Gällande Gar-Bo och diskussionen kring Gar-Bo här så vet jag inte vad man ska tro/hoppas på. Även om vi är "klara" så har man ju ändå en tid efter som man vill och ska kunna rapportera fel PLUS två-års besiktningen.lnbern skrev:Arbetet ligger fortfarande nere på vårt hus. Det finns dock hopp om att det ska komma igång snart igen. Slutbesiktningen är framskjuten 2 veckor, så det finns tid att slutföra det sista (ca. 2 arbetsdagar). Just nu är det skönt att ha en extra månad kvar i lägenheten. Ni som är i liknande situation, hur förhåller ni er till risken för konkurs och därmed förlorad garanti (förutom Garbo)? Vet någon vad förseningsvitet är eller är det inte standariserat?
Jag har för mig att vitet är på 2500:-/vecka, men nu blev jag osäker på var jag läst/hört det.
Det är LB-hus standardvite...det står (ska stå iallafall) på kontraktet.Cecilia_L skrev:Som jag nämde i något inlägg tillbaka så ser det ut att klarna för oss också, men så är vi också i slutet av processen (skulle haft slutbesiktning i fredags). Gällande Gar-Bo och diskussionen kring Gar-Bo här så vet jag inte vad man ska tro/hoppas på. Även om vi är "klara" så har man ju ändå en tid efter som man vill och ska kunna rapportera fel PLUS två-års besiktningen.
Jag har för mig att vitet är på 2500:-/vecka, men nu blev jag osäker på var jag läst/hört det.
Enligt information inhämtad från LB så blir, precis som tidigare nämnt, den 17/2 ödesdagen för LB-hus. Då ska rekonstruktionsplanen presenteras för tingsrätten. Godkänns den inte, alternativt inte lämnas in så är konkursen ett faktum. Såvitt jag förstod så är nu fokus att försöka färdigställa de hus som är långt framskridna, vilket för vår del säkert innebär att inget alls kommer hända före 17/2. Då är vi en månad försenade. Om de nu överlever, annars är vi på ruta ett igen. Får försöka hålla modet uppe...
Det verkar vara mycket som är oklart och flytande i denna soppa.
Vad vet vi egentligen?
17 feb - Domedagen?
2 personer har nu skrivit att LB:s rekonstruktionsplan ska vara inlämnad till tingsrätten 17 feb och att det då avgörs om det blir KK eller inte.
Frågan är då vad planen innehåller, är det först då villkoren och erbjudandet till underentreprenörerna presenteras eller ska deras svar inkommit tills dess?
Underentreprenörerna
Är det någon som har pratat med underentreprenörerna? Dvs ngn snickare, elektriker m.m. om de har fått något erbjudande? Isåfall, vilka bud och tidsfrister gäller?
En del byggen verkar fortsätta
Att byggen där enbart LBs egna snickarlag bygger fortskrider är ju självklart.
Men någon i tråden har ju tydligen fått klartecken att LB köper in det materialet som saknas så att de kan flytta in i sitt hus.
Det är ju jättebra så att det fortskrider och att LB får in pengarna vid tillträdet.
MEN, hur går detta till? Hur kan LB eska pengar till en panna när de är skyldiga underentreprenörer en massa pengar?
Vore intressant med mer info, det finns många frågetecken att räta ut.
Vad vet vi egentligen?
17 feb - Domedagen?
2 personer har nu skrivit att LB:s rekonstruktionsplan ska vara inlämnad till tingsrätten 17 feb och att det då avgörs om det blir KK eller inte.
Frågan är då vad planen innehåller, är det först då villkoren och erbjudandet till underentreprenörerna presenteras eller ska deras svar inkommit tills dess?
Underentreprenörerna
Är det någon som har pratat med underentreprenörerna? Dvs ngn snickare, elektriker m.m. om de har fått något erbjudande? Isåfall, vilka bud och tidsfrister gäller?
En del byggen verkar fortsätta
Att byggen där enbart LBs egna snickarlag bygger fortskrider är ju självklart.
Men någon i tråden har ju tydligen fått klartecken att LB köper in det materialet som saknas så att de kan flytta in i sitt hus.
Det är ju jättebra så att det fortskrider och att LB får in pengarna vid tillträdet.
MEN, hur går detta till? Hur kan LB eska pengar till en panna när de är skyldiga underentreprenörer en massa pengar?
Vore intressant med mer info, det finns många frågetecken att räta ut.
Nu tycker jag att det är hög tid för LB-hus att kontakta kunderna som är mycket oroliga. Antingen via mail eller personligen. Klarar man rekonstruktionen så finns det ett liv med kunder och potentiella kunder efter detta vilket man faktiskt borde vårda...
Men om de inte får en godkänd rekonstruktionsplan så kan de väl förlänga denna perioden, citerar från Wikipedia:
"Rekonstruktion beviljas normalt för en period om tre månader, och kan därefter förlängas med upp till tre månader åt gången, men aldrig till mer än tolv månader."
Så den 17 februari borde inte vara domedagen. Märkligt bara att LB bara fått tre veckors rekonstruktion.
"Rekonstruktion beviljas normalt för en period om tre månader, och kan därefter förlängas med upp till tre månader åt gången, men aldrig till mer än tolv månader."
Så den 17 februari borde inte vara domedagen. Märkligt bara att LB bara fått tre veckors rekonstruktion.
Vi är 2 familjer som bygger LB-Hus i vårat nya område.
Båda byggena var i sluttampen, vi skulle haft förbesiktning 1:a mars och slutbesiktning 15:e mars.
Nu står allt stilla.
Har varit i kontakt med elektrikern som har hand om båda LB-Husen.
De har 140.000Kr de inte har fått in från LB-Hus på dessa 2 byggena.
/momin
Båda byggena var i sluttampen, vi skulle haft förbesiktning 1:a mars och slutbesiktning 15:e mars.
Nu står allt stilla.
/momin
Om ni forsätter bygga mot Gar-Bo (d.v.s att LB-hus går i konkurs) så får elektrikern driva in dom pengarna från konkursförvaltaren. Ni har ju redan betalt för det jobbet gentemot LB-hus. Om ni nu betalt senaste lyftet.momin skrev:Vi är 2 familjer som bygger LB-Hus i vårat nya område.
Nu står allt stilla.
/momin
Så tolkar jag situationen i alla fall.
Hej
Vårt bygge verkar också stå stilla. Väntar på plattsättare och inredningsleverans. Det som känns olustigt är att vi sålt lägenheten så om det blir mer än två veckor försenat blir det jobbigt. Ska ha slutbesiktning senast 16/3 enl planen. Ska ringa byggledaren snart. Får se vad han säger.
Vårt bygge verkar också stå stilla. Väntar på plattsättare och inredningsleverans. Det som känns olustigt är att vi sålt lägenheten så om det blir mer än två veckor försenat blir det jobbigt. Ska ha slutbesiktning senast 16/3 enl planen. Ska ringa byggledaren snart. Får se vad han säger.
Det är ingen som sagt att LB bara har tre veckors rekonstruktion som någon ovan skrev. Däremot har man tre veckor på sig att komma in med en rekonstruktionsplan, där man redovisar hur man har för avsikt att lösa sitt ekonomiska dödläge.
Man får enligt rekonstruktionsreglerna fortsätta arbetet, men man får inte skaffa nya skulder eg. Man får betala allt i förskott alternativt kontant. Det är därför det jobbas på vissa av deras hus, de använder egen personal och redan inköpt material.
Kruxet är att man vid en rekonstruktion inte får prioritera fordringsägare, utan man måste göra upp med samtliga.
Vad jag inte begriper är att det finns uppenbarligen pengar i ägarbolaget, Esalp invest. De borde ju kunna gå in med pengar kan man ju tycka.
Man får enligt rekonstruktionsreglerna fortsätta arbetet, men man får inte skaffa nya skulder eg. Man får betala allt i förskott alternativt kontant. Det är därför det jobbas på vissa av deras hus, de använder egen personal och redan inköpt material.
Kruxet är att man vid en rekonstruktion inte får prioritera fordringsägare, utan man måste göra upp med samtliga.
Vad jag inte begriper är att det finns uppenbarligen pengar i ägarbolaget, Esalp invest. De borde ju kunna gå in med pengar kan man ju tycka.
Idag var det snickare vid huset och bar in verktyg. Det känns ju bra. Pratade med byggledaren som sa att vi inte behövde vara oroliga och att vårt hus ska byggas klart. Han sa att alla underentreprenörer betalas i förskott just nu precis som någon skrev ovan. Inte för att jag vågar lita på detta men det känns i.a.f. lite bättre nu.
Dock känns 17feb som ett ödesmättat datum ifall tingsrätten inte godkänner rekonstruktionsplanen.
Dock känns 17feb som ett ödesmättat datum ifall tingsrätten inte godkänner rekonstruktionsplanen.