133 756 läst · 780 svar
134k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
saturnus skrev:som jag ser det i dagsläget, blir det svårt för lb hus att få det hela på rätt köl, då det fiins en lång rad leverantörer och hantverkare/byggare som väntar på ersättningar för lång tid tillbaka. lb hus själv, har knappast någopt material till att bygga hus, utan allt är inköpt, virke, gips, takpannor, kök, dörrar, fönster
o s v , material som användts, men inte ännu blivit betalda se halvår tillbaka. Att få någon att ställa upp med nytt kapital, för att täcka dessa skulder, och sedan lägga nya pengar till en fortsatt drift, i en osäker husmarknad, blir nog svårt.
Vad gäller GAR-BO och deras åtaganden, är det ingen större konst att sänka detta skojeribolag som anser sig ha egna regler utöver de som finns i bl a konsumenttjänslagen. Därför blir det nödvändigt att någon anlitar en kunnig avdvokat, som stämmer bolaget, och därmed plockar fram reglerna och förarbetena till regeringens beslut i denna tvingande lag, och detta finns, och det innehåller inga tveksamheter om hur försäkringen skall tillämpas. Man får acceptera att försäkringen har en självrisk på ett halvt basbelopp, men det hör samman med att försäkringen betalas med ett engångsbelopp och att försäkring gäller för 10 år.. Innan man lämnar över innestående medel till GAR-BO, bör man försäkra sig över att GAR-BO verkligen kommer att åtgärda fel o brist och färdigställa entreprenaden som det var tänkt och avtalet visar. Med tanke på GAR-BOs dåliga rykte, bör överenskommelsen med GAR-BO vara skriftlig
och innefatta allt ni önskar och förväntar er med husköpet. Ni får m a o vara tuffa mot GAR-BO när ni lägger fram era problem, ta också reda på om försäkringen innefattar t ex dröjesmål eller andra uppkomna kostnader i samband med en kk. Det är också bara ni själv som kan flytta över bankens spärrförbindelse på någon annan, men detta avtal måste först upphöra mellan er och lb hus, = rådfråga banken.
Så ditt råd när det gäller GAR-BO är:
- Få ALLT skriffligt
- Om nödvändigt, anlita ett juridiskt ombud
Exakt så jag menade!hempularen skrev:
Dessutom är jag en av de drabbade.
Är det inte konkursförvaltarens jobb att sälja av det som återstår av företaget för att kunna betala ut innestående fakturor. På det sättet får ju hantverkaren tillbaka sina pengar om det nu finns så mycket att sälja av. Men om LB-hus går i konkurs är det ju inte roligt för någon av inblandade parter.
Ska bli intressant att se om Gar-Bo står för det dom utlovar om LB-hus skeppet sjunker.
Dessutom roligt att höra att LB-hus färdigställer de hus som är nära slutbesiktning, om det nu är sant.
Vi skulle haft slutbesiktning idag. Enligt uppgift ska pengar nu vara överförda till byggarna så att de slut för arbetet under nästa vecka. Byggarna ska vara redo att sätta igång så fort de fått bekräftelse på betalningen.
ja, så menade jag. Det är annars lätt, att det som sades och det som menades, leder till en tolkning, om vad som saken gälldespersboda skrev:
Lite tråkigt, att redan nu, låta inläggen här, handla om en konkurs, det var inte min mening att oroa Er som befinner sig mitt uppe i förhandlingar, och oventande om vad som skall hända, då det fortfarande finns möjlighet till att allt kommer att ordna sig. Vi får väl hoppas det är LB-HUS uppriktiga önskan.
Men om i fall att, så blir flera av er tvungna att anlita en Advokat, för att få klarhet i hur för.
säkringen är tänkt att fungera, då GAR-BO inte kommer att förklara detta, då det blir ganska mycket pengar det kommer att handla om, för flera av er.
OK, theswede, tråkigt för Din del också. Visst är det så du skriver, att kk- förvaltaren i vissa konkurser, säljer det som finns i kk-boet, men nu är detta inte en mindre cykelaffär, utan en större industri, och eftersom LB-HUS varit med "tidigare", så är det nog så att man inte äger något. Lokalerna man bedriver verksamheten i, hyr man av något annat bolag inom samma koncern t ex. Så till slut, när allt är sammanräknat, så kommer LB-HUS att äga, e fordringar som inlöpt från oroliga företag/företagare. Svårt att veta hur den pågående rekonstruktionen är upplagd, men kan vara så att man låter färdigställa de byggen, som de egna byggarna håller på med, och som kommer att ge lite pengar när byggherren betaler in resterande pengar för entrepenaden. Men här får man vara försiktig och klar över, att allt är korrekt utfört. Att komma med några klagomål efter en tid, sedan slutnotan är erlagt, är dömt att misslyckas. Så var noga, en stor del av pengarna är dessutom lånade. I ett sådant läge, är det inte fel att rådfråga/informera banken, då ni inte är några experter på byggande, så har ni liksom delat upp ansvaret.d^_^btheswede78 skrev:Exakt så jag menade!
Dessutom är jag en av de drabbade.
Är det inte konkursförvaltarens jobb att sälja av det som återstår av företaget för att kunna betala ut innestående fakturor. På det sättet får ju hantverkaren tillbaka sina pengar om det nu finns så mycket att sälja av. Men om LB-hus går i konkurs är det ju inte roligt för någon av inblandade parter.
Ska bli intressant att se om Gar-Bo står för det dom utlovar om LB-hus skeppet sjunker.
Dessutom roligt att höra att LB-hus färdigställer de hus som är nära slutbesiktning, om det nu är sant.
Detta blir bara mer och mer intressant. LB-hus har inte levererat allt för kommande lyft ändå damp fakturan ner i brevlådan här om dagen. Trodde det var info om vad som händer.
Det är inte fel att vara före, och förvissa sig om att man gör rätt. Ring banken och fråga vad de anser du skall göra i detta läge, men det är ändå endast Du som bestämmer över pengarna på spärrförbindelsen, = när och om det skall betalas ut något. Men å andra sidan är lb med på spärrförbindelsen, så du kan inte heller komma ur den. Den möjlighet som finns, är en Dom, eller att lb släpper sitt krav.theswede78 skrev:
Men som Patsch skriver, betala inte.
Någon av er borde kanske kontakta ett rikstäckande medium ( TV ) och förklara att många oroliga husbyggare har samlats på Byggahus Forumet med anledning av LB-HUS rekontruktion. Då det finns 250 pågående byggen, kan jag tänka mig att många sitter därute ensamma och är oroliga för vad som händer. Kunde kanske vara bra att få i gång ett snack om den där GAR-BO försäkringen, och få med de som varit med och beslutat om skojeriet med den.
Redigerat:
Det finns ju en möjlighet att det är ett missförstånd med räkningen theswede fick. Det är ju troligen så att det är en administratör som fakturerar, alltså inte byggarna själva. Han/hon kan ju ha förstått det som att leveransen var komplett och därmed i god tro skickat räkningen. Du bör ta kontakt med LB om räkningen, och gör det via mail. Då har du allt på pränt att använda vid en tvist. Nöj dig inte med ett muntligt svar!
Om du inte redan gjort det, kontakta din bank och förklara hur det ligger till med LB. Så har du stängt alla vägar för pengar.
Att inte betala är det enskilt viktigaste du kan göra, det är din säkerhet gentemot GAR-BO. Appropå GAR-BO så uppmanar jag alla oroliga att läsa på konsumentlagen, den är nämligen tvingande lag; vad än som står i avtalen så står denna lag över om det finns avtal som är sämre än vad lagen förordar.
Att kontakta massmedia är ett vasst vapen, men jag tycker vi ska vänta och ge LB lite arbetsro fram till den 16:e. Om de däremot har satt i system att skicka ut fakturor utan grund, ja då får dom stå sitt kast. Jag kommer inte vara den som kontaktar dom, är lite skygg av mig
Jag uppmanar alla, som är drabbade, att om ni läser detta men inte är medlemmar: registrera er och träd fram! Ju fler vi är ju tyngre väger vår röst.
Om du inte redan gjort det, kontakta din bank och förklara hur det ligger till med LB. Så har du stängt alla vägar för pengar.
Att inte betala är det enskilt viktigaste du kan göra, det är din säkerhet gentemot GAR-BO. Appropå GAR-BO så uppmanar jag alla oroliga att läsa på konsumentlagen, den är nämligen tvingande lag; vad än som står i avtalen så står denna lag över om det finns avtal som är sämre än vad lagen förordar.
Att kontakta massmedia är ett vasst vapen, men jag tycker vi ska vänta och ge LB lite arbetsro fram till den 16:e. Om de däremot har satt i system att skicka ut fakturor utan grund, ja då får dom stå sitt kast. Jag kommer inte vara den som kontaktar dom, är lite skygg av mig
Jag uppmanar alla, som är drabbade, att om ni läser detta men inte är medlemmar: registrera er och träd fram! Ju fler vi är ju tyngre väger vår röst.
Redigerat:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=53803&a=631550&from=tipsa Här kan man se vad GAR-BO gör det är några år sedan men inte har det blivit bättre. En försäkring är alltid bra när man tecknar den men helt värdelös när man skall ha ut något från den.
Skull LB-Hus gå i KK så har de ju en del färdiga hus kroppar som man kan köpa genom anbud till KK - förvaltaren, så de som har påbörjat ett bygge kan få en hus kropp till ett bättre pris och då själv ta över färdigställandet och köpa in resterande material och arbete.
Skull LB-Hus gå i KK så har de ju en del färdiga hus kroppar som man kan köpa genom anbud till KK - förvaltaren, så de som har påbörjat ett bygge kan få en hus kropp till ett bättre pris och då själv ta över färdigställandet och köpa in resterande material och arbete.
Vi bygger ett LB-hus i Linköping med totalentreprenad - ett bygge som är långt framskridet med färdigdatum i april. Vore trevligt att komma i kontakt med fler i samma situation, för att utbyta information och erfarenheter och diskutera alternativ. Jag nås på <hofors@lysator.liu.se>.
Vi "hade", förbesiktning och slutbesiktnings datum 1:a och 15:e Mars och har inte hör ett knyst.
En granne längre bort i samma område som bara skulle vara färdig någon vecka senare än oss ringde byggledaren i Fredags. Han fick veta att deras hus INTE var med bland dem som räknas nära till färdigt.
Ni som sitter i klämm och hoppas på att ni är bland de som kommer få sina hus färdiga.
Vad har ni kvar som ska göras i era hus ?
Själva har vi, kakel/klinker i båda toaletterna, kök och hall samt groventren/tvättstugan.
Trappan till övervåningen (bygger classic 154) värmepannan, vatten till kök, toaletter tvättstugan.
Elen ska kopplas på ute vid gatan då det bara är byggelen inkopplad just nu.
Vi ska själva spackla, måla, tapetsera samt lägga alla trägolv och sätta dit innerdörrar inkl dörrkarmarna.
Bygger i Nordvästra Skåne Ca 3 Mil norr om Helsingborg.
Har någon av alla er andra hört något från era säljare eller är det bara byggledaren som tagit kontakt ?
/momin
En granne längre bort i samma område som bara skulle vara färdig någon vecka senare än oss ringde byggledaren i Fredags. Han fick veta att deras hus INTE var med bland dem som räknas nära till färdigt.
Ni som sitter i klämm och hoppas på att ni är bland de som kommer få sina hus färdiga.
Vad har ni kvar som ska göras i era hus ?
Själva har vi, kakel/klinker i båda toaletterna, kök och hall samt groventren/tvättstugan.
Trappan till övervåningen (bygger classic 154) värmepannan, vatten till kök, toaletter tvättstugan.
Elen ska kopplas på ute vid gatan då det bara är byggelen inkopplad just nu.
Vi ska själva spackla, måla, tapetsera samt lägga alla trägolv och sätta dit innerdörrar inkl dörrkarmarna.
Bygger i Nordvästra Skåne Ca 3 Mil norr om Helsingborg.
Har någon av alla er andra hört något från era säljare eller är det bara byggledaren som tagit kontakt ?
/momin
LB-hus borde omgående gå ut med information till alla berörda husbyggare, det är oerhört att ni själva ska behöva spekulera, ringa byggledare, bilda nätverk för att få information. Har man ingen katastrofplan inom företaget, eller sunt förnuft? Senast i dagens SvD bilaga till familjer annonserar LB-hus. Visserligen var nog den annonsen köpt för länge sedan, men...stoppade de så alldeles huvudet i sanden och hoppades på mirakel i sista stund? Visste man inte varthän det barkade? Ja man undrar.
Modulenthus var ju illa ute, men deras rekonstruktion verkar vara i hamn. Karlsonhus redde upp sin situation, vad jag förstått. Nu hoppas man verkligen att LB-hus också kan leva vidare, om än i förändrat ägande, form eller skala.
Modulenthus var ju illa ute, men deras rekonstruktion verkar vara i hamn. Karlsonhus redde upp sin situation, vad jag förstått. Nu hoppas man verkligen att LB-hus också kan leva vidare, om än i förändrat ägande, form eller skala.
Någon i tråden har fått en faktura trots att inte leveransen är klar.
Det är ju förmodligen som så att den går ut per automatik just det datum som leveransen var beställd till.
Således inget att behöva jaga upp sig över.
Gör nu bara som alla här förespråkar, att vänta med betalningen.
Jag antar att läget nu är som så att LB går till advokaterna för att eska pengar hus för hus.
Dvs "snälla advokater, om vi nu får 80.000kr så kan vi slutföra hus nr 4 på blåmesvägen, då får vi in deras slutfaktura om 2 veckor som ger oss 250.000kr".
Osv...hus för hus.
Men frågan är hur prioriteringen ser ut, dvs vilka hus är det som är fokus på?
Alla som har slutbesiktning i januari och februari kanske?
Det är ju förmodligen som så att den går ut per automatik just det datum som leveransen var beställd till.
Således inget att behöva jaga upp sig över.
Gör nu bara som alla här förespråkar, att vänta med betalningen.
Jag antar att läget nu är som så att LB går till advokaterna för att eska pengar hus för hus.
Dvs "snälla advokater, om vi nu får 80.000kr så kan vi slutföra hus nr 4 på blåmesvägen, då får vi in deras slutfaktura om 2 veckor som ger oss 250.000kr".
Osv...hus för hus.
Men frågan är hur prioriteringen ser ut, dvs vilka hus är det som är fokus på?
Alla som har slutbesiktning i januari och februari kanske?
Jag har skapat en mailinglista för oss som står med halvfärdig LB-hus, för lite informellt informationsutbyte kring rekonstruktionen. Kontakta mig på <hofors@lysator.liu.se> om du är intresserad av att vara med.