Ja vi får väl hem och lusläsa det där kontraktet. Blir bara så förbannad över att man inte känner någon effektivitet från byggledaren.
 
Vi har frånluftsvärmepumpen och har också haft den sedan ett bra tag vad jag vet. Därför lät det lite konstigt för mig att bara pannan saknas för er, då ni dessutom var en vecka före oss, men det ser tydligen olika ut på olika ställen. Ska inte den komma med någon inredningsleverans (typ B)? Frånluftsvärmepumpen har dock inte varit inkopplad, om den inte har blivit det de senaste dagarna.
Enligt en konsumentupplysare ska husföretaget betala ut vitet, men han tyckte att i detta läget är det rimligt att hålla inne det och enligt en jurist på villaägarnas, så skulle man ha rätt att hålla inne vitet.
Hittade nu också i dokumentet från villaägarnas på sidan 9: "Du har också alltid en laglig rätt att innehålla så mycket av kontraktssumman som fordras för att ge dig säkerhet för dina rättmätiga krav av kvarstående fel samt för vite och skadestånd eller annan fordran som du är berättigad till."
 
Det vi fick besked på var att man ändrat leveranstillfälle av pannan p.g.a. att det skett en del stölder då den levererades vid stomresning. Sen har jag hört att man nu ändrat tillbaka eftersom den är så pass bökig att ställa in i efterhand (tung och otymplig). Hur detta stämmer vet jag faktiskt inte, men vi har ju förlitat oss på deras ord.

Vad skönt att höra någon som kollat upp det med vite, jag visste inte riktigt var man skulle kunna ringa och fråga så jag tänkte att jag chansar på att få svar här. Men som du sa känns det rimligt att hålla pengarna eftersom det handlar om en ekonomisk kirs.
 
Vilket strul ni har för en panna som egentligen borde/kunde vara på plats sedan länge!
Hittade också följande passager i villaägarnas dokument (men detta är ju ingen laglig rätt, utan tips och råd, så där gäller ju kontraktet):
s. 8 "Lämpligt belopp beror på omfattningen av arbetena, men en
tumregel brukar vara 0,5 – 1 % av kontraktssumman per förseningsvecka."
Kommentar: I vårt fall mindre än 0,09 %
s.9 "Ett gott råd kan därför vara att försöka få med i avtalet att konsumenten skall äga rätt att hålla inne dels tio procent av kontraktssumman tills dess att samtliga resterande arbeten eller anmärkningar enligt slutbesiktningsutlåtandet har åtgärdats på ett fackmässigt sätt, dels fem procent av kontraktssumman tills dess eventuella anmärkningar i garantibesiktningsutlåtandet har åtgärdats på ett fackmässigt sätt."
Kommentar: Det sistnämnda hade varit bra nu när LB-hus framtid är oviss! Vår besiktningsman verkade vara inne på samma linje när han upplyste mig om rekonstruktionen.
 
Mikael_L skrev:
Det kan verkligen vara värt det.
Säg att ytterdörren blivit repad av byggarna, dom kommer hävda att ni repade den när ni bar in saker.
Skador på ytterdörrarna fanns med redan på förbesiktningen! Bl.a. på entrédörren som vi valt som tillval och betalt en hel del extra för. Bäst för oss är att ta in möblerna genom altandörrarna. Hade vi gjort det så hade vi ju inte kommit in själva heller utan att bli insläppta, så vi skulle försökt se ev. nya skador innan. Förstår din poäng helt och hållet dock. Tack för rådet!
 
lnbern skrev:
Vilket strul ni har för en panna som egentligen borde/kunde vara på plats sedan länge!
Hittade också följande passager i villaägarnas dokument (men detta är ju ingen laglig rätt, utan tips och råd, så där gäller ju kontraktet):
s. 8 "Lämpligt belopp beror på omfattningen av arbetena, men en
tumregel brukar vara 0,5 – 1 % av kontraktssumman per förseningsvecka."
Kommentar: I vårt fall mindre än 0,09 %
s.9 "Ett gott råd kan därför vara att försöka få med i avtalet att konsumenten skall äga rätt att hålla inne dels tio procent av kontraktssumman tills dess att samtliga resterande arbeten eller anmärkningar enligt slutbesiktningsutlåtandet har åtgärdats på ett fackmässigt sätt, dels fem procent av kontraktssumman tills dess eventuella anmärkningar i garantibesiktningsutlåtandet har åtgärdats på ett fackmässigt sätt."
Kommentar: Det sistnämnda hade varit bra nu när LB-hus framtid är oviss! Vår besiktningsman verkade vara inne på samma linje när han upplyste mig om rekonstruktionen.
Det där låter ju jättebra, om man inte redan har ett kontrakt och ett "snart att bli färdigt hus". Tyvärr har nog de flesta bara att foga sig till vad som står i kontraktet.

I mitt inlägg på sidan 9 beskriver jag hur slutbetalningen hanteras av LB i samråd med byggherre och besiktningsman vid slutbesiktningen.
 
Äntligen! Efter att ha "tjatat" och legat på med några mail fick jag äntligen fram följande:
"Hej cicci..
Har fått lite besked, pannan ska aviseras imorgon o även då lev..
Så jag ska kolla med el o vvs för snarast lönt.
Efter det ska jag boka en besiktning.."


Undrar bara hur och när de ska åtgärda resterande anmärkningar... Men det blir väl nästa kamp!
 
Cecilia_L skrev:
Det vi fick besked på var att man ändrat leveranstillfälle av pannan p.g.a. att det skett en del stölder då den levererades vid stomresning. Sen har jag hört att man nu ändrat tillbaka eftersom den är så pass bökig att ställa in i efterhand (tung och otymplig). Hur detta stämmer vet jag faktiskt inte, men vi har ju förlitat oss på deras ord.

Vad skönt att höra någon som kollat upp det med vite, jag visste inte riktigt var man skulle kunna ringa och fråga så jag tänkte att jag chansar på att få svar här. Men som du sa känns det rimligt att hålla pengarna eftersom det handlar om en ekonomisk kirs.
Vem släpar iväg med en panna på ett antal hundra kilo? Det där med stölder togs upp i vårt fall också. Pannan levererades med stommarna men vitvaror kom mot slutet.
 
Jo det kan man ju tänka, men jag lovar att det händer. I grannområdet bräckte de till och med upp parketten! :-[
 
Här har det varit mängder med stölder under byggtiden, pannor, golv, uppskruvade kök, hela badrumsinredningar...

Så jag kan förstå om de inte vill ha ut pannan från dag 1
 
Mikael_L skrev:
Det kan verkligen vara värt det.
Säg att ytterdörren blivit repad av byggarna, dom kommer hävda att ni repade den när ni bar in saker.
Efter att ha rådgjort med besiktningsmannen har vi nu definitivt bestämt att ställa möblerna i garaget med motsvarande argument för golv etc..
 
Det där låter ju jättebra, om man inte redan har ett kontrakt och ett "snart att bli färdigt hus". Tyvärr har nog de flesta bara att foga sig till vad som står i kontraktet.
Konsumenttjänstlagen är en i huvudsak tvingande lag, det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen. Det spelar alltså ingen roll vad som står i avtalen om det strider mot lagen.

"19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten."

Så frågan handlar inte om du får hålla inne delar av betalningen eller inte utan hur stor summa som kan anses vara skäligt för att säkerställa att du kan få tjänsten utförd utan att lida skada.

Information från KO i ämnet
 
Hopstadius skrev:
Konsumenttjänstlagen är en i huvudsak tvingande lag, det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen. Det spelar alltså ingen roll vad som står i avtalen om det strider mot lagen.

"19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett fel hos tjänsten."

Så frågan handlar inte om du får hålla inne delar av betalningen eller inte utan hur stor summa som kan anses vara skäligt för att säkerställa att du kan få tjänsten utförd utan att lida skada.

Information från KO i ämnet
Det var ju just det, bara för att du har rätt att innehålla betalning kan du inte bara höfta nivån själv, därav besiktningsmannens medverkan. Skulle du strunta i betalning som överenskommits i avtalstexten har du garanterat en stämning på halsen, rätt eller fel, långdraget och dyrt. Detta gör att det är mycket viktigt med en opartisk besiktare. Och som jag skrev i mitt inlägg, slutbetalningen diskuteras på slutbesiktningen. Alla orimligheter kan då bestridas, likväl som alla dellyft måste kontrolleras av byggherren.
 
eran skrev:
Det var ju just det, bara för att du har rätt att innehålla betalning kan du inte bara höfta nivån själv, därav besiktningsmannens medverkan. Skulle du strunta i betalning som överenskommits i avtalstexten har du garanterat en stämning på halsen, rätt eller fel, långdraget och dyrt. Detta gör att det är mycket viktigt med en opartisk besiktare. Och som jag skrev i mitt inlägg, slutbetalningen diskuteras på slutbesiktningen. Alla orimligheter kan då bestridas, likväl som alla dellyft måste kontrolleras av byggherren.
Det behöver varken bli dyrt eller långdraget.

Rättslig grund
Vid småhusbyggnation ska slutbesiktning enligt 53 § KtjL göras om någon av parterna begär det. Slutbesiktningen görs efter det att arbetena har avslutats. Om en slutbesiktning görs ska enligt 58 § KtjL bedömningen av om småhusbyggnationen är felaktig göras med hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för denna slutbesiktning.

Ansvaret för utfört arbete och material övergår på konsumenten först sedan entreprenaden godkänts. En husbyggnation kan godkännas trots att det finns fel noterade, om dessa är av mindre omfattning och betydelse.

Konsumenten har enligt 20 § KtjL rätt att kräva att husföretaget avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för husföretaget som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid, vilket normalt innebär att inom 2 månader från det att husföretaget fått del av besiktningsutlåtandet.

Om felet inte avhjälps får konsumenten enligt 21 § KtjL göra avdrag på priset. Prisavdraget ska enligt 22 § KtjL motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt. Enligt 19 § KtjL har en konsument rätt att hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom eller henne säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten.

Bedömning
En godkänd slutbesiktning innebär i praktiken nästan alltid att det finns noterade fel som måste åtgärdas. Konsumenten har då enligt lag rätt att innehålla ett belopp som motsvarar fordran mot husföretaget, i praktiken en beräknad kostnad för att anlita något annat företag för att åtgärda felen. För de fall husföretaget inte åtgärdar felen inom skälig tid, d.v.s. normalt två månader, har då konsumenten möjlighet att använda det innehållna beloppet till att anlita annat husföretag.
 
Hopstadius skrev:
Det behöver varken bli dyrt eller långdraget.

Rättslig grund
Vid småhusbyggnation ska slutbesiktning enligt 53 § KtjL göras om någon av parterna begär det. Slutbesiktningen görs efter det att arbetena har avslutats. Om en slutbesiktning görs ska enligt 58 § KtjL bedömningen av om småhusbyggnationen är felaktig göras med hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för denna slutbesiktning.

Ansvaret för utfört arbete och material övergår på konsumenten först sedan entreprenaden godkänts. En husbyggnation kan godkännas trots att det finns fel noterade, om dessa är av mindre omfattning och betydelse.

Konsumenten har enligt 20 § KtjL rätt att kräva att husföretaget avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för husföretaget som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Avhjälpandet ska ske inom skälig tid, vilket normalt innebär att inom 2 månader från det att husföretaget fått del av besiktningsutlåtandet.

Om felet inte avhjälps får konsumenten enligt 21 § KtjL göra avdrag på priset. Prisavdraget ska enligt 22 § KtjL motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt. Enligt 19 § KtjL har en konsument rätt att hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom eller henne säkerhet för hans krav på grund av fel hos tjänsten.

Bedömning
En godkänd slutbesiktning innebär i praktiken nästan alltid att det finns noterade fel som måste åtgärdas. Konsumenten har då enligt lag rätt att innehålla ett belopp som motsvarar fordran mot husföretaget, i praktiken en beräknad kostnad för att anlita något annat företag för att åtgärda felen. För de fall husföretaget inte åtgärdar felen inom skälig tid, d.v.s. normalt två månader, har då konsumenten möjlighet att använda det innehållna beloppet till att anlita annat husföretag.
Får tacka för att du gav lite formellt underlag till vad jag skrev i mina inlägg ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.