eran skrev:
Får tacka för att du gav lite formellt underlag till vad jag skrev i mina inlägg ;)
Besiktningsmannens utlåtande om storlek på belopp att innehålla saknar betydelse för din lagliga rätt att innehålla betalning. För att bestämma beloppet för de kvarvarande felen bör du begära in en offert från en renommerad byggfirma. På så sätt minimerar du riskan att lida ekonomisk skada.
 
Hopstadius skrev:
Så frågan handlar inte om du får hålla inne delar av betalningen eller inte utan hur stor summa som kan anses vara skäligt för att säkerställa att du kan få tjänsten utförd utan att lida skada.
Det är sant, men det som också hade varit bra i nuvarande läge (om det blir konkurs, annars räknar jag inte med att det blir några problem) vore en säkerhet under garantitiden:
"dels fem procent av kontraktssumman tills dess eventuella anmärkningar i garantibesiktningsutlåtandet har åtgärdats på ett fackmässigt sätt."
 
Kanske att detta har postats tidigare, men det är ganska rejäla skulder de har:

Löneskulder: 26 miljoner kronor.
Skatteskulder: 4,65 miljoner kronor.
Provisioner till agenter: 1,5 miljoner kronor.
Leverantörsskulder: 60 miljoner kronor.
Bankskulder: 91 miljoner kronor (utgörs av företagsinteckning och pantbrev i fast egendom).
Källa: http://www.kristianstadsbladet.se/b...uskopare-ar-oroade-over-LB-Hus-situation.html
 
Man blir mörkrädd. Detta, som jag uppfattat det, gedigna företag, med sådana skulder, och så dålig kommunikation till sina kunder. Vi är ju som sagt färdiga med vårt bygge, och drabbas inte som de som bygger. Men bygg- och hantverkarbranschen verkar vara något i hästväg. Vi anlitade några trädgårdsjobbare som stod ut från andra som lämnade offert för att de var så trevliga och hade så fina referenser. Sedan visade de sig inte alls vara så ädelmodiga. Jag blir alldeles kall. Vad är det med LB-hus egentligen?
 
Mikael_L
jonitz skrev:
Kanske att detta har postats tidigare, men det är ganska rejäla skulder de har:

Löneskulder: 26 miljoner kronor.
Skatteskulder: 4,65 miljoner kronor.
Provisioner till agenter: 1,5 miljoner kronor.
Leverantörsskulder: 60 miljoner kronor.
Bankskulder: 91 miljoner kronor (utgörs av företagsinteckning och pantbrev i fast egendom).
Källa: [länk]
Ja då går det kanske att uppskatta storleken på det svarta hålet, ...kanske.

Hur många hus i olika grad färdigställda har dom där ute tro?
200?
Och hur mycket pengar kan tänkas flyta in om alla blir färdigbyggda?
och minus de omkostnader det är att göra dom färdiga ... då ...
Omkostnader som gäller både material, underentreprenörer och löner. För husen bygger inte sig själv. Men hus som blir färdiga genererar i alla fall intäkter.

Men helt klart finns det en diskrepans mellan utgifter + skulder och de förväntade intäkterna.
Någon som kan gissa hur mycket?
 
Enligt min amatörmässiga bedömning går ekvationen ej ihop. Externa pengar måste in. Men vem vill finansiera med tanke på skuldernas storlek samt en dålig marknad? Inte ens moderbolaget vill, verkar det som?
 
jonitz skrev:
Enligt min amatörmässiga bedömning går ekvationen ej ihop. Externa pengar måste in. Men vem vill finansiera med tanke på skuldernas storlek samt en dålig marknad? Inte ens moderbolaget vill, verkar det som?

Det LB måste få in är akutkapital att lösa de kofristiga skulderna. Sedan måste mer kapital in för att täcka den löpande verksamheten då varumärket är dött i många månader framöver. Under tiden får man bygga klart och se till att alla kunder blir mycket nöjda. Tror dock att marknaden har kort minne så om ett halvår kan man nog sälja hus igen om man har nöjda kunder.

Min känsla när vi byggde med LB är att fotfolket (byggledare/byggare) är mkt kunnigt och duktiga, men ju högre upp i organisationen ju större är inkompetensen/bristen på kunskap av värdet av kunderna. Hur LB hus tex. skött kommunikationen i dessa tider får ju hovet att framstå som PR genier - dvs LB-hus kanske skulle se över sin bemaning på viktiga poster för att effektivisera, bli kundfokuserade och sköta sin kommunikation, just kommunikation är livsviktigt om man överlever detta.

Jag tror inte det är helt kört men det krävs nog rätt folk att vända skutan. Håller tummarna!
 
Allt förutom bankskulderna känns mer eller mindre kortfristiga? Tror att leverantörsskulderna måste skrivas ner. För att de ska gå med på det krävs nog extern finansiering och en plan som ser ut att hålla. Min gissning är att det blir konken, men att de sedan återuppstår.
Men nu gissar jag vilt, kan inget om detta.
 
jonitz skrev:
Allt förutom bankskulderna känns mer eller mindre kortfristiga? Tror att leverantörsskulderna måste skrivas ner. För att de ska gå med på det krävs nog extern finansiering och en plan som ser ut att hålla. Min gissning är att det blir konken, men att de sedan återuppstår.
Men nu gissar jag vilt, kan inget om detta.

Jepp, så är det ju. Sen undrar man ju om leverantörerna vill fortsätta leverera.
Då vi har vårt hus klart följer jag med intresse om dom går omkull och sedan återuppstår, kommer man ta på sig garantier som det konkursade bolaget har - det är nog fle än jag som är intresserade av det. Som ngn skrev, i rent goodwill syfte kanske - det blir upp till bevis.
 
Jaha.. Det var ju sju resor värre än jag trodde; Skulderna uppgår till nästan lika mycket som tillgångarna, inräknat hus som inte är färdigställda. Utan externa pengar, exempelvis från ägarbolaget, så är nog den krassa verkligheten att LB-hus inte överlever.

Då får man kanske börja snegla på nått annat hus/husföretag? (med tanke på att vårt knappt är påbörjat, se tidigare inlägg)
 
spersboda skrev:
Jepp, så är det ju. Sen undrar man ju om leverantörerna vill fortsätta leverera.
Då vi har vårt hus klart följer jag med intresse om dom går omkull och sedan återuppstår, kommer man ta på sig garantier som det konkursade bolaget har - det är nog fle än jag som är intresserade av det. Som ngn skrev, i rent goodwill syfte kanske - det blir upp till bevis.

Jo, det vill dom. MEN under andra förutsättningar.
Först, LB-Hus är under en rekonstruktion. Där i ligger ALLA skulder fram till rekonstruktions förfrågan gjordes till tingsrätten.
Andra, Hus prioriteringslistan. De hus som godkänns och skall färdigställas snarast, där ringer man till leverantörer/entreprenörer och sägar att det är grönt ljus o göra färdigt det sista delarna i husen. Leverantörerna/entreprenörerna skickar förskottsfakturor på de material/jobb som ska göras. Dessa betalas med kontanta medel och husen färdigställs och kunden betalar sin slutfaktura efter besiktning och papper är godkända o skrivna.

Förra veckan godkänndes 15-20 hus för att färdigställas på detta vis, igår kväll godkänndes ytterliggare 18 hus. Funkar det som det ska blir det lika många nästa vecka o veckan där på, osv tills den 17:e då tingsrätten gör ett första utlåtande.


/momin
 
Patsch skrev:
Jaha.. Det var ju sju resor värre än jag trodde; Skulderna uppgår till nästan lika mycket som tillgångarna, inräknat hus som inte är färdigställda. Utan externa pengar, exempelvis från ägarbolaget, så är nog den krassa verkligheten att LB-hus inte överlever.
Sakta nu i backarna.
Skulderna har redovisats och folk blir livrädda.
Att det fanns stora skulder visste väl alla, det kan ju inte ha kommit som en överraskning när man vet att företaget genomgår en rekonstruktion :O

En stor skuld är ju till leverantörerna, och den kommer ju förstås att skrivas ner rejält.
Löneskulderna står ju staten för sålänge och där antar jag att man arbetar fram en återbetalningsplan på många år, således inget akut.
Den stora skulden är ju till bankerna, de lär ju vara samarbetsvilliga så gott det går för att undvika kreditförluster här tror jag.

Sedan så är ju en del byggen igång, som jag förstått det så är det ca 40 hus där man fått OK för fortsatt byggnation och där inflytt är inom någon månad.
Säg att de får in 250.000 mer per hus än vad det kostar att färdigställa (rimlig siffra?)
Isåfall så är det ytterligare 10 miljoner på väg in snart.

Och till tillgångarna.
Jag vet inte vilka tillgångar som finns, någon som vet?
Jag kan tänka mig att det finns stora värden i fastigheter som man kan sälja om det behövs.
Jag har läst att de har mycket tomter, också säljbart förstås.


Så nej, jag tror verkligen inte att det är dags att dra ner någon rullgardin här.
 
Det är ju bra att de bygger på några hus. Men för att besvara det senaste inlägget:

Man kan inte automatiskt utgå från att leverantörerna går med på ordentliga nedskrivningar, även om det är normalfallet.
Vidare vet vi vilka tillgångarna är, och vi vet skulderna. Det går att läsa här:
http://www.tragardh.se/sites/all/files/current/files/meddelande_2_13_lb_hus_pdf.pdf

Tomterna dom sägs äga ligger alltså antingen i ett annat bolag, alternativt fullt belånade vilket skulle (delvis) förklara företagshypotekslånet på drygt 90milj.

I övrigt skulle det vara intressant att få bekräftat att det som nämns högre upp, att 30-40 hus har blivit färdigställda sedan rekonstruktionen, stämmer.
 
Vi skulle fått inredningsleverans två idag men den kommer inte och ingen kan svara på när den kommer ist. Vi fick brevet av LB häromdagen. Jag ringde då till byggledaren men han visste inte att han förväntades ha ett möte med oss. Träffade honom i huset i tisdags men då kunde han inte svara på någonting. Ringde på onsdag och frågade om leveransen men fick inget svar. Ringde igen igår och lyckades åtminstone få besked om att leveransen inte kommer idag, i övrigt visste byggledaren ingenting. Bad att få ett nummer till någon på huvudkontoret och efter att ha ringt till tre olika personer där lyckades jag få en gissning på att inget beslut kommer att tas om vårt hus inom närmsta veckan.

Bristen på vettig information är väldigt frustrerande! Jag kan ju räkna ut själv att detta innebär att huset kommer att bli ett par veckor försenat. Hoppas bara att det inte blir fler så vi slipper hitta annat boende och magasinera möbler etc.

Suck
 
camiil skrev:
Vi skulle fått inredningsleverans två idag men den kommer inte och ingen kan svara på när den kommer ist. Vi fick brevet av LB häromdagen. Jag ringde då till byggledaren men han visste inte att han förväntades ha ett möte med oss. Träffade honom i huset i tisdags men då kunde han inte svara på någonting. Ringde på onsdag och frågade om leveransen men fick inget svar. Ringde igen igår och lyckades åtminstone få besked om att leveransen inte kommer idag, i övrigt visste byggledaren ingenting. Bad att få ett nummer till någon på huvudkontoret och efter att ha ringt till tre olika personer där lyckades jag få en gissning på att inget beslut kommer att tas om vårt hus inom närmsta veckan.

Bristen på vettig information är väldigt frustrerande! Jag kan ju räkna ut själv att detta innebär att huset kommer att bli ett par veckor försenat. Hoppas bara att det inte blir fler så vi slipper hitta annat boende och magasinera möbler etc.

Suck
Lider med er, låter inte som en höjdarsits att vara i. Hoppas att det reder ut sig.

Vi har flyttat in och bott i vårt LB-hus i snart 18 månader och det börjar väl så smått dra ihop sig till 2-års besiktning. Vi har några mindre anmärkningar som kommer att kräva åtgärd.

Är det Gar-Bo som tar detta om LB går i konkurs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.