saturnus skrev:
jo det kan man kanske drömma om.

För er som har pågående byggen, gå försiktigt fram. Om det nu blir problem med LB-HUS, så kommer GARBO, att begära in kvarstående betalningar ni har till
LB-HUS, innan de kommer att agera för er del. Har ni redan hunnit betala för huset, innan det är klart, gäller knappast byggfelsförsäkringen. Finns mycket finstilt i bolagets villkor. Tänk på att ingen underleverantör kan kräva er på pengar, då ni har ett avtal med LB-HUS.
mina vänner fick prova på då byggaren gjorde konkurs 2009.då övertog garbo betalnings planen som var kvar.
dom fick allt som stod i avtal och inget mer.
så var finns risken då med vem det än är som kör företaget i sank ??
byggfel och färdigställande garantin funkar så.
så läs på lite innan du ger expert råd
 
Mikael_L skrev:
Ja det finns några goda råd att ge direkt till alla ni i tråkig sits nu.

1. Först och främst, betala inget extra nu, när arbetena avstannat ska dom inte heller få en krona. Betalar ni en enda krona mer än vad ni hittills fått levererat å är det antagligen en förlorad krona. SAMT att det kan göra hela byggfelsförsäkringen värdelös, direkt. (Om den inte egentligen är värdelös från början till slut, vilket jag tror).

2. Sen borde ni som står med något halvfärdigt hus kanske ta ett snack med en entreprenadjurist och kolla vad det finns för möjligheter att bryta avtalet från er sida och slutföra själva, med innehållna pengar. Men var mycket noga med att ni har torrt på fötterna när ni bryter avtalet. Blir det fel på något vis kan ni bli skadeståndsskyldiga.
Kanske ni ska försöka gå ihop flera LB-hus-köpare och ta en bra (och dyr) advokat tillsammans och göra någon slags grupptalan.
Försök trumma ihop så många som möjligt som sitter i skiten, och börja snacka er samman.

Låt jurister och advokater kolla det juridiska, det är säkert rätt komplicerat och kan bli väldigt dåligt om det blir fel.

3. Hoppas inte på byggfelsförsäkringen. Jag misstänker att den är en väldigt dålig "lösning", kanske ingen lösning alls. Hela försäkringen andas humbug, ungefär lika fin som sådana där ruffliga telefonförsäljare.

Och så önskar jag verkligen er all tur. Jä*** skitsituation q(;^;)p
anlita advokater mot ett företag som är på glid är en ganska oekonomisk affär.men i avtalet står klart och tydligt att man har rätt att innehålla pengar för det som är utfört.och tills en e,v konkurs inträffar så har man rätt enligt avtal att anlita ny entrepenör om inte lb utför sitt åtagande.
 
saturnus skrev:
ja, så menade jag. Det är annars lätt, att det som sades och det som menades, leder till en tolkning, om vad som saken gällde

Lite tråkigt, att redan nu, låta inläggen här, handla om en konkurs, det var inte min mening att oroa Er som befinner sig mitt uppe i förhandlingar, och oventande om vad som skall hända, då det fortfarande finns möjlighet till att allt kommer att ordna sig. Vi får väl hoppas det är LB-HUS uppriktiga önskan.

Men om i fall att, så blir flera av er tvungna att anlita en Advokat, för att få klarhet i hur för.
säkringen är tänkt att fungera, då GAR-BO inte kommer att förklara detta, då det blir ganska mycket pengar det kommer att handla om, för flera av er.
jag gissar på att du jobbar som advokat eftersom du gladeligen rekomenderar en tvist.
jag avråder detta bestämt mot ett företag som är på våg till ruinens brant.
ring gar bo istället eller helt enkelt snacka med säljaren istället.
dessa 2 parter vet hur färdigställande försäkringen funkar.
och jag lovar att gar bo övertar ansvaret korrekt vid en e,v konkurs.
och skulle inte kk inträda så har ni rätt att färdigställa huset mot dom pengar ni håller inne. detta först när lb inte på något sätt kan färdigställa huset.
 
Kanske juristerna på" fråga expert-juridik" här på forumet kunde reda ut begreppen om Gar-bo, försäkringar, o.s.v? Ni kanske kan ställa en fråga där. Finns även info och juristkompetens hos Villaägarnas riksförbund, om ni är med där. Har inte läst hela tråden, ni kanske redan tagit upp detta..
Det blir så många antaganden här, lite i affekt, vilket är normalt under rådande omständigheter...
 
momin skrev:
Dom pengarna har ni väl inte förlorat ?
Ni har ju inte betalt slutfakturan ännu, det är ju där de mesta EXTRA lull lullet ligger, som inv målning, tapetsera, lägga golv, målning utv osv...?
Dock surt att man ska behöva lägga en självrisk på 22.000Kr eller mer bara för att garbo sen ska sitta och godkänna offerter på de entreprenader och material du SJÄLV får ringa runt och ordna med...

Nä, skulle LB mot all förmodan gå omkull så funderar jag på att hålla GAR-BO utanför...

/momin
du ger inte en krona vid en e,v konkurs.gar bo går in och färdigställer huset med dom hantverkare som håller på med huset.
försäkringen betalar från kk dagen till färdigställande.
men vite får du inte från gar bo däremot.
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
anlita advokater mot ett företag som är på glid är en ganska oekonomisk affär.men i avtalet står klart och tydligt att man har rätt att innehålla pengar för det som är utfört.och tills en e,v konkurs inträffar så har man rätt enligt avtal att anlita ny entrepenör om inte lb utför sitt åtagande.
Ja i just det inlägget resonerade jag just runt möjligheten att avbryta avtalet gentemot LB-hus alternativt konkursförvaltaren, istället för att fastna med ett halvfärdigt hus i en lång tid.
Och att inför en sådan åtgärd bör man se till att ha ordentligt på fötterna, rent juridiskt sett.
Avtalsbrott anses alltid som rätt allvarliga saker.

Men det framgick kanske inte så tydligt vad jag menade.
 
Patsch skrev:
Du har både rätt och fel:

Det är ingen självrisk på färdigställande-försäkringen. Däremot täcker den bara 10% av kontraktsumman i fördyringar för att färdigställa huset. Det räcker antagligen för de som har nästan färdiga hus. Värre för de som inte ens har fått själva stommarna levererade, eller inte ens har en färdig grund. Att därifrån få huset byggt som mer eller mindre ett lösvirkesbygge, känns rätt omöjligt utan att skjuta till massor med egna pengar. En riktig rävsax med andra ord. Vid en konkurs kommer vi personligen börja om från början med en annan leverantör.

Byggahus.se har en artikel om konkurs: [länk]
fel vid en konkurs så färdigställs huset mot skrivna avtal vilka gar bo färsäkring tecknats emot.
 
theswede78 skrev:
+10% i självrisk. + att du blir din egenbyggherre. Altså har du förlorat dom extra pengar man betalat för helentrepenad.
som magnus och brasse skulle ha sagt 'fel fel fel gar bo låter ofta ngn advokat eller byggare ta över entrepenaden vid en konkurs.och vid konkurs är det inga 10 %
 
nybyggd skrev:
fel vid en konkurs så färdigställs huset mot skrivna avtal vilka gar bo färsäkring tecknats emot.
Bäste nybyggd

Nu har du i två inlägg hävdat att jag, plus en till, har fel i det vi säger. Eftersom vi båda sitter med försäkringsbreven framför oss, och dessutom har läst artikeln jag länkade till i mitt senaste inlägg så vill jag med det hävda att vi ger en rätt bild av vad GAR-BO färdigställandeförsäkring egentligen täcker. Det kan inte vara tydligare än det är i försäkringsbrevet. Försäkringen omfattar 10% av total kontraktsumma.

Men eftersom du har, inte bara en gång, utan två, hävdat att vi har fel så ber jag dig nu redovisa vart din avvikande information kommer ifrån, gärna med länk till källa.

Vänligen
Patsch
 
nybyggd skrev:
mina vänner fick prova på då byggaren gjorde konkurs 2009.då övertog garbo betalnings planen som var kvar.
dom fick allt som stod i avtal och inget mer.
så var finns risken då med vem det än är som kör företaget i sank ??
byggfel och färdigställande garantin funkar så.
så läs på lite innan du ger expert råd
Det är kul, att nu någon fått ut den ersättning, man faktiskt förväntar sig av försäkringen, men vi har många trådar på Forumet bl a , som visar på något annat.
Jo det är riktigt som Du skriver, att GAR-BO vill ha in resterande belopp av byggherren, men om denna redan har hunnit betala sista lyftet till det kursade bolaget, då blir det nog ingen hjälp från GAR-BO.
- dom fick vad som stod i avtalet och inget mer.....nä precis, men om det nu står i avtalet angående vite eller annan ersättning p g a att bygget stannat upp, så tror du att GAR-BO skulle ersätta detta? T ex hyra av bostad under den tid utöver vad som var avtalat? Men nu är det inte så lång tid kvar på väntan, innan vi får klarhet i vad LB:s time out, kommer att leda till, t ex vite och kostnader för annat boende under väntan. Jag kan inte se att jag dragit några växlar i denna tråd, jag har vid något tillfälle talat om att det ankommer på byggherren, se till så att det halvfärdiga bygget inte tar skada, täck över känligt material med pressenning, för detta har väl knappast LB eller GAR-BO tänkt på. Än en gång, ingen kan bli tvingad att nyttja GAR-BO försäkringen, utan håller man inne "rätt" belopp. är det lugnast att avsluta bygget med de pengarna. Skulle LB gå i KK, kommer inte KK-förvaltaren att med domstols hjälp kräva in det byggherren håller inne, det har KK-förvaltaren inga pengar till, men byggherren kan få ett kravbrev, men det får man besvara med, att KK-förvaltaren är välkommen ut till bygget och spika upp innertaket, innan det blir någon betalning. Anser man att en KK-förvaltare är otrevlig i sitt sätt, går det bra att kontakta Kronofogdemyndigheten med frågor och kritik.
 
Hör Du nybyggd, eftersom du har facit om hur det går till när GAR-BO skall stå för resterande kostnader av ett bygge vid en kk. Har GAR-BO eget folk som kommer ut till bygget? eller vem kommer att administrera det hela? vem kontaktar alla nya hantverkare? hur sker upphandlingen med de nya olika firmorna? kommer GAR-BO att begära offerter för jobben? vem kommer att leda arbetet under denna tid då GAR-BO kommer att betala....enligt dina uppgifter. Har du varit på ett bygge, så kanske du förstår hur många problem som uppstår, i och med en konkurs.
 
Mikael_L
saturnus skrev:
Det är kul, att nu någon fått ut den ersättning, man faktiskt förväntar sig av försäkringen, men vi har många trådar på Forumet bl a , som visar på något annat.
Jag vet inte om vi blandar ihop byggfelsförsäkringen och färdigställandeförsääkringen nu.?
BFF har ju ett otroligt vanrykte, det är ju omvittnat sedan länge.
T.ex. uppdrag granskning avslöjade redan 2006 att den försäkringen är helt verkningslös.
http://svt.se/2.53755/byggfelsforsakringen

Jag är inte säker på om färdigställandeförsäkringen är lika tandlös, men det kanske den är. Men jag har vare sig läst villkoren eller hört lika mycket ont om den.


Men tänk alla på det saturnus skriver, betala inget alls förrän absolut sista spik är klar enligt lyftplanen. Godkänn inte att några smågrejer ska fixas till efteråt, bara ni betalar nu. Detta brukar ge alla med nybyggt hus gråa hår i vanliga fall, bolaget tappar allt intresse att fixa det sista. I detta fall ska ni i princip räkna med att inget blir färdigställt efteråt.

Ni med hus i slutskedet har det många gånger jobbigt, framförallt kan bostadssituationen bli knepig.
Men jobbigast är kanske att vara i början av husbygget.
Jag kan tänka mig själv i att precis ha fått t.ex. plattan klar, och en räkning ligger just nu och pockar på att betalas. En helt korrekt räkning enligt lyftplanen, ska alltså utan tvekan betalas. Men det innebär i princip att betala sig in i kommande trubbel.
I just det läget skulle jag hellre hoppas på en snabb kk, för att endast förlora några tiotusingar och lite tid, jämfört med en lång lång osäker resa.
 
taz skrev:
När våran entreprenör PH villaentreprenad vägrade göra rätt för sig och hotade med att hellre gå i konkurs än att åtgärda de fel som fanns så kontaktade vi GARBO och fick då det jag skrivit ovan förklarat för oss.

Fel med på slutbesiktning = inget från GARBO
Fel som "borde upptäckts" och vara med på protokollet = Inget från GARBO
Fel med på slutbesiktning - beräknad summa för att rätta till felen bör ju ha hållits inne, så förhoppningsvis ska det inte vara något problem. Hoppas besiktningsmannen tar till ordentliga marginaler i detta läge. Jag vet inte om man kan hålla honom ansvarig på något sätt om han tar till i underkant? Jag hoppas ingen i detta läge betalar in i förväg!!

Fel som "borde upptäckts" och vara med på protokollet - i detta fall är det alltså en miss från besiktningsmannen, men eftersom han i LB-hus fall (oftast i varje fall) är certifierad av Garbo, så borde det ligga på firman ansvarig för besiktningen alt. på Garbo. Utan att ha satt in mig ordentligt i frågan, så skulle jag driva att de skulle få ta ansvar för detta.

Vad jag funderar över är om man kan hålla inne en summa och i så fall hur mycket under garantitiden (läs till garantibesiktningen /2 år) för att försäkra att man får denna garanti? Den är ju ändå en tjänst som ingår i köpet? Kan/behöver besiktningsmannen hjälpa till i så fall och ta med detta i protokollet eller kan man göra något på eget bevåg? Någon som funderat kring detta och vet något? Villaägarna rekommenderar att man ska försöka få in i kontraktet att hålla 5 % till garantibesiktningen men det är ju så dags nu. Är bara orolig över garantin om LB går i konkurs, annars betvivlar jag inte att de står för sina åtaganden!
 
Vad jag funderar över är om man kan hålla inne en summa och i så fall hur mycket under garantitiden (läs till garantibesiktningen /2 år) för att försäkra att man får denna garanti? Den är ju ändå en tjänst som ingår i köpet? Kan/behöver besiktningsmannen hjälpa till i så fall och ta med detta i protokollet eller kan man göra något på eget bevåg? Någon som funderat kring detta och vet något? Villaägarna rekommenderar att man ska försöka få in i kontraktet att hålla 5 % till garantibesiktningen men det är ju så dags nu. Är bara orolig över garantin om LB går i konkurs, annars betvivlar jag inte att de står för sina åtaganden!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jo det kan Du väl göra, hålla inne en rimlig summa, under garantitiden (2år), Det får finnas något att gå efter. Låt oss säga att besiktningen vid färdigställandet visade på 63 fel. En gubbe fixade till felen på en vecka. Med matriel och gubbens lön kostade det 20.000 att åtgärda felen. Men får då höfta till med en summa för de nästkommande 2 åren, för eventuelle nya fel, eller gamle som blivit nya igen. Man kan då anta att dessa nya fel kommer att kosta mellan 5--10.000Kr. Håller du inne dessa pengar, kan du vara lugn över att ingen vänder sig till domstol med ärendet, för vem skall kunna garantera att där inte blir några ytterligare fel. Räkna med ett och annat brev eller telefonsamtal om ditt drag, men du får stå på dig med din oro för kommande fel. Blev där inte några fel under de 2 åren, får du väl försöka hitta någon att ge tillbaka de innehållna pengarna, om det finns någon, då konkursen förmodligen är avslutat.
 
Hej på er! Jag och min fru samt vår nyfödda son sitter i klistret som många andra här. Vi skulle ha inflyttning i slutet av April men som sagt så verkar inte LB Hus prioritera de hus som är klara med takresning etc och det kan man väl förstå men det känns ganska jobbigt. Vi vet verkligen inte vad man ska göra i denna situation, ska man bara låta tiden ha sin gång? Tycker infon från LB Hus har varit väldigt bristfällig samt att vår arbetsledare vet lika lite som oss.

Så nu har man fått gnälla av sig lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.