Heltoff72 skrev:
Hej på er! Jag och min fru samt vår nyfödda son sitter i klistret som många andra här. Vi skulle ha inflyttning i slutet av April men som sagt så verkar inte LB Hus prioritera de hus som är klara med takresning etc och det kan man väl förstå men det känns ganska jobbigt. Vi vet verkligen inte vad man ska göra i denna situation, ska man bara låta tiden ha sin gång? Tycker infon från LB Hus har varit väldigt bristfällig samt att vår arbetsledare vet lika lite som oss.

Så nu har man fått gnälla av sig lite
Hej, minst två i samma sits :S

Samma inflyttningstid som ni, har ni hunni få pannan eller annat av värde ? Den har man ju redan betalt för eller? (är det materialleverans:edit)
 
Redigerat:
saturnus skrev:
Hör Du nybyggd, eftersom du har facit om hur det går till när GAR-BO skall stå för resterande kostnader av ett bygge vid en kk. Har GAR-BO eget folk som kommer ut till bygget? eller vem kommer att administrera det hela? vem kontaktar alla nya hantverkare? hur sker upphandlingen med de nya olika firmorna? kommer GAR-BO att begära offerter för jobben? vem kommer att leda arbetet under denna tid då GAR-BO kommer att betala....enligt dina uppgifter. Har du varit på ett bygge, så kanske du förstår hur många problem som uppstår, i och med en konkurs.
ja eftersom jag jobbar på ett försäkrings bolag ,så har jag ganska god insyn i sådan här tråkiga händelser.
gar bo tar över i samråd med konkurs advokaterna och drar igång bygget ganska omgående.
dom tar även in priser och sätter igång det folk som behövs för färdigställandet.
oftast låter dom den byggare som startat få fortsätta.byggaren i sin tur söker däremot kräva in det som tidigare gått med i kk.
men den affären ser aldrig kunden.
så hys ingen oro,gar bo sköter det hela och har så gjort med flera hundra konkursade husbyggen,för den garantin går även in ifall en byggare går i kk på en delad entrepenad.
självklart begriper jag sedan att en oro infinner sig i en e,v konkurs situation.
 
http://www.forsakring.gar-bo.se/index.php/privatkund/fardigstallandeforsakring/

här är en länk til gar bo,och som ni kan se så står det inte en rad om självrisk,och dom där omtalade 10 % som vissa beskriver här avser MERKOSTNADER vid merarbeten. men en lb konkurs så har ni bara e,v merkostnad för försening av bygget.
så som det står skrivet,ni får era hus klara och e,v extra kostnader täckta vid en kk.
jag föreslår att är ni oroliga,ring gar bo istället för att finna egna juridiska lösningar och hopkok här.stöd ger vi er men inte medhåll när fantasin skenar.
 
Mikael_L skrev:
Ja i just det inlägget resonerade jag just runt möjligheten att avbryta avtalet gentemot LB-hus alternativt konkursförvaltaren, istället för att fastna med ett halvfärdigt hus i en lång tid.
Och att inför en sådan åtgärd bör man se till att ha ordentligt på fötterna, rent juridiskt sett.
Avtalsbrott anses alltid som rätt allvarliga saker.

Men det framgick kanske inte så tydligt vad jag menade.
du har all rätt i världen att bryta avyalet med lb om dom efter påstötningar inte fullgör kontraktet med dig.
men du sitter med skägget i brevlådan ifall du bara tar dit en ny byggare och inte pröjsar.
så skriv ett brev till lb hus där du begär att bygget per omgående färdigställs.
sen kan du häva avtalet.
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
ja eftersom jag jobbar på ett försäkrings bolag ,så har jag ganska god insyn i sådan här tråkiga händelser.
gar bo tar över i samråd med konkurs advokaterna och drar igång bygget ganska omgående.
dom tar även in priser och sätter igång det folk som behövs för färdigställandet.
oftast låter dom den byggare som startat få fortsätta.byggaren i sin tur söker däremot kräva in det som tidigare gått med i kk.
men den affären ser aldrig kunden.
så hys ingen oro,gar bo sköter det hela och har så gjort med flera hundra konkursade husbyggen,för den garantin går även in ifall en byggare går i kk på en delad entrepenad.
självklart begriper jag sedan att en oro infinner sig i en e,v konkurs situation.
Och nu pratar du alltså om färdigställandeförsäkringen? rätt/fel?

Att du skriver att dom gjort detta i hundratals fall, är du helt säker på detta?

OBS, Jag skriver inte pga något misstroende av dina uppgifter, jag är ärligt nyfiken. Men jag vill också höra om det mest är som du tycker det ryktas, eller om det är rena hårdfakta, eller något därmellan.
 
Patsch skrev:
Bäste nybyggd

Nu har du i två inlägg hävdat att jag, plus en till, har fel i det vi säger. Eftersom vi båda sitter med försäkringsbreven framför oss, och dessutom har läst artikeln jag länkade till i mitt senaste inlägg så vill jag med det hävda att vi ger en rätt bild av vad GAR-BO färdigställandeförsäkring egentligen täcker. Det kan inte vara tydligare än det är i försäkringsbrevet. Försäkringen omfattar 10% av total kontraktsumma.

Men eftersom du har, inte bara en gång, utan två, hävdat att vi har fel så ber jag dig nu redovisa vart din avvikande information kommer ifrån, gärna med länk till källa.

Vänligen
Patsch
jag vet att jag har rätt,se länken

http://www.forsakring.gar-bo.se/index.php/privatkund/fardigstallandeforsakring/

där står klart och tydligt att garantin går in vid en konkurs,och att ingen självrisk tas ut.den täcker även e,v 10 % av total entrepenadens merkostnader vid en kk.
jag kan lova då jag jobbar på ett konkurrenade försäkrings bolag att jag sett flera av dessa gar bo bevis nu en månad på jobbet.
http://www.forsakring.gar-bo.se/index.php/privatkund/fardigstallandeforsakring/
 
saturnus skrev:
Det är kul, att nu någon fått ut den ersättning, man faktiskt förväntar sig av försäkringen, men vi har många trådar på Forumet bl a , som visar på något annat.
Jo det är riktigt som Du skriver, att GAR-BO vill ha in resterande belopp av byggherren, men om denna redan har hunnit betala sista lyftet till det kursade bolaget, då blir det nog ingen hjälp från GAR-BO.
- dom fick vad som stod i avtalet och inget mer.....nä precis, men om det nu står i avtalet angående vite eller annan ersättning p g a att bygget stannat upp, så tror du att GAR-BO skulle ersätta detta? T ex hyra av bostad under den tid utöver vad som var avtalat? Men nu är det inte så lång tid kvar på väntan, innan vi får klarhet i vad LB:s time out, kommer att leda till, t ex vite och kostnader för annat boende under väntan. Jag kan inte se att jag dragit några växlar i denna tråd, jag har vid något tillfälle talat om att det ankommer på byggherren, se till så att det halvfärdiga bygget inte tar skada, täck över känligt material med pressenning, för detta har väl knappast LB eller GAR-BO tänkt på. Än en gång, ingen kan bli tvingad att nyttja GAR-BO försäkringen, utan håller man inne "rätt" belopp. är det lugnast att avsluta bygget med de pengarna. Skulle LB gå i KK, kommer inte KK-förvaltaren att med domstols hjälp kräva in det byggherren håller inne, det har KK-förvaltaren inga pengar till, men byggherren kan få ett kravbrev, men det får man besvara med, att KK-förvaltaren är välkommen ut till bygget och spika upp innertaket, innan det blir någon betalning. Anser man att en KK-förvaltare är otrevlig i sitt sätt, går det bra att kontakta Kronofogdemyndigheten med frågor och kritik.

eftersom gar bo täcker även 10 % av entrepenad kostnaden för merkostnader så torde det ge en smärre ersättning för viten och dubbelt boende.
och självklart ska du ju hålla ett öga på ditt hus även om byggaren smitit.
för låter du huset skadas på aoktsamhet så täcker inte ett enda försäkrings bolag om du stått med armarna o kors och skrikit på gar bos dumhet.
ser du något stå utsatt,täck då med en pressening eller något annat som kan skada huset.
och konkurs boet lär jag dig med blåslampa om du behåller pengarna själv,så håll inne det du har rätt till inget mer,låt en opartisk besiktnings man avgöra frågan så står du dig torr.
men håll inte inne 200 000 t,e,x för ett handtag som saknas.
och låt gar bo färdigställa vid en e,v kk,för när huset är klart kommer gar bo kräva in dessa då dom går in i lb,s ställe
 
e-hufs skrev:
Hej, minst två i samma sits :S

Samma inflyttningstid som ni, har ni hunni få pannan eller annat av värde ? Den har man ju redan betalt för eller? (är det materialleverans:edit)
Ingen panna på plats och elektrikern skulle satt igång vecka 3, tror att vi betalt pannan:( Kollar upp detta imorgon.
 
Heltoff72 skrev:
Ingen panna på plats och elektrikern skulle satt igång vecka 3, tror att vi betalt pannan:( Kollar upp detta imorgon.
Pannan ingår vad jag förstår i inredningsleverans A.
 
En fråga till nybyggd:

har man rätt att få materialval som det står i avtalet om Gar-bo skulle träda in och färdigställa vid en kk ?

Säg tex att i avtalet står det ballinglövkök Orvar med lådor XYZ, tar de hänsyn eller blir det skrotade planer med det?
 
nybyggd skrev:
jag vet att jag har rätt,se länken

[länk]

där står klart och tydligt att garantin går in vid en konkurs,och att ingen självrisk tas ut.den täcker även e,v 10 % av total entrepenadens merkostnader vid en kk.
jag kan lova då jag jobbar på ett konkurrenade försäkrings bolag att jag sett flera av dessa gar bo bevis nu en månad på jobbet.
[länk]
Har du ens läst det som står i din länk?

"Försäkringen ger dig möjlighet att få ersättning om du anlitar en ny entreprenör. Försäkringen täcker merkostnaden upp till 10 procent av kontraktsumman. Ersättningen ska användas till att bygga klart huset. "

Alltså: GAR-BO garanterar alltså inte att du får ditt hus färdigt. När kontraktpengarna är slut och försäkringspengarna är slut, men huset inte är färdigt, ja då är det beställaren som får ta fram börsen om denne vill ha sitt hus färdigt.
 
Mikael_L skrev:
Och nu pratar du alltså om färdigställandeförsäkringen? rätt/fel?

Att du skriver att dom gjort detta i hundratals fall, är du helt säker på detta?

OBS, Jag skriver inte pga något misstroende av dina uppgifter, jag är ärligt nyfiken. Men jag vill också höra om det mest är som du tycker det ryktas, eller om det är rena hårdfakta, eller något därmellan.
jag har via jobbet sett flera som lyssnat av för att anlita sitt rättskydd i hemförsäkringen m,m i frågan.
jag tror mig ha bra koll på gar bos färdigställande garanti.
och jag har haft kunder där t,e,x byggaren gått i kk,och då faller garantin ut i samma som med vad en e,v kk i lb hus.
men mitt råd är,sitt lugnt i båten och vänta och se vad som rekonstruktören gör den 17,e det är ju nästa vecka trots allt.
men ha koll på bygget så inget förstörs eller annat händer där
 
e-hufs skrev:
En fråga till nybyggd:

har man rätt att få materialval som det står i avtalet om Gar-bo skulle träda in och färdigställa vid en kk ?

Säg tex att i avtalet står det ballinglövkök Orvar med lådor XYZ, tar de hänsyn eller blir det skrotade planer med det?
garantin säger klart och tydligt att du får det du köpt.
det du däremot kan bli total blåst på är ifall säljaren lovat dig muntligt några prylar.
det som inte finns på kontraktet finns inte.
annars får du det hus du köpt.
detta gäller även från det att husetsstår färdigt i bromölla för leverans,för garantin tecknas så snart du beställt huset och betalt handpenningen.
 
Mikael_L
nybyggd skrev:
jag har via jobbet sett flera som lyssnat av för att anlita sitt rättskydd i hemförsäkringen m,m i frågan.
jag tror mig ha bra koll på gar bos färdigställande garanti.
och jag har haft kunder där t,e,x byggaren gått i kk,och då faller garantin ut i samma som med vad en e,v kk i lb hus.
men mitt råd är,sitt lugnt i båten och vänta och se vad som rekonstruktören gör den 17,e det är ju nästa vecka trots allt.
men ha koll på bygget så inget förstörs eller annat händer där
Tack. Det är bra att veta att färdigställandeskyddet verkligen kan fungera. Själva byggfelsförsäkringen verkar dock vara relativt värdelös.
 
Patsch skrev:
Har du ens läst det som står i din länk?

"Försäkringen ger dig möjlighet att få ersättning om du anlitar en ny entreprenör. Försäkringen täcker merkostnaden upp till 10 procent av kontraktsumman. Ersättningen ska användas till att bygga klart huset. "

Alltså: GAR-BO garanterar alltså inte att du får ditt hus färdigt. När kontraktpengarna är slut och försäkringspengarna är slut, men huset inte är färdigt, ja då är det beställaren som får ta fram börsen om denne vill ha sitt hus färdigt.
men kära vän,läs vad som står.
ditt hus byggs helt klart efter det avtal du har skrivit med lb hus vid kk.
skulle det då dyka upp merkostnader för byggnationen i samband med färdigställandet så står gar bo för högst 10 % av prod kostnaden.
så t,e,x kostar ditt hus 2 mkr att bygga enl lb hus, så står gar bo för högst 200 000 i merkostnader för tillkommande arbeten.
men vad jag vet så kör lb total enterepenad då ska inga större kostnader behöva tillkomma.
möljigen dubbelt boende och sådant.
puuh tänk om alla tagit försäkringen via oss.*L*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.