Mikael_L
eran skrev:
Lider med er, låter inte som en höjdarsits att vara i. Hoppas att det reder ut sig.

Vi har flyttat in och bott i vårt LB-hus i snart 18 månader och det börjar väl så smått dra ihop sig till 2-års besiktning. Vi har några mindre anmärkningar som kommer att kräva åtgärd.

Är det Gar-Bo som tar detta om LB går i konkurs?
Hoppas kan man ju ... :|

Jag är rätt förvissad om att Garbo inte kommer hjälpa någon, eller åtminstone nästan ingen.
Och självrisk på 22000:- / skada, gör ju också att den redan där går bort i många fall.
 
Mikael_L skrev:
Hoppas kan man ju ... :|

Jag är rätt förvissad om att Garbo inte kommer hjälpa någon, eller åtminstone nästan ingen.
Och självrisk på 22000:- / skada, gör ju också att den redan där går bort i många fall.
Ja man lär heller inte vara ensam om ärenden hos GarBo om LB-hus lämnar in. Suck, trots en betydligt bättre sits än andra i denna tråd...
 
Mikael_L skrev:
Hoppas kan man ju ... :|

Jag är rätt förvissad om att Garbo inte kommer hjälpa någon, eller åtminstone nästan ingen.
Och självrisk på 22000:- / skada, gör ju också att den redan där går bort i många fall.
+10% i självrisk. + att du blir din egenbyggherre. Altså har du förlorat dom extra pengar man betalat för helentrepenad.
 
Dom pengarna har ni väl inte förlorat ?
Ni har ju inte betalt slutfakturan ännu, det är ju där de mesta EXTRA lull lullet ligger, som inv målning, tapetsera, lägga golv, målning utv osv...?
Dock surt att man ska behöva lägga en självrisk på 22.000Kr eller mer bara för att garbo sen ska sitta och godkänna offerter på de entreprenader och material du SJÄLV får ringa runt och ordna med...

Nä, skulle LB mot all förmodan gå omkull så funderar jag på att hålla GAR-BO utanför...

/momin
 
Jag tror att ni har missuppfattat lite.
Om LB-Hus går i konkurs nu (tror verkligen inte det händer) så inträder ju som bekant färdigställandeförsäkringen ifrån Garbo.
Då är det INGEN självrisk för er som bygger för att få husen färdigställda.
De 10% som är kvar på bygget används och om det blir dyrare så står Garbo för de extra pengarna, det ingår i försäkringen.
Alltså igen, ingen självrisk.

Däremot om ovanstående skulle inträffa och ni vill åberopa något fel i bygget några månader efter inflytten eller flera år efter inflytten så blir det en självrisk på 22.000kr ca.

Rätta mig om jag har fel men så tror jag att det är.
 
Du har både rätt och fel:

Det är ingen självrisk på färdigställande-försäkringen. Däremot täcker den bara 10% av kontraktsumman i fördyringar för att färdigställa huset. Det räcker antagligen för de som har nästan färdiga hus. Värre för de som inte ens har fått själva stommarna levererade, eller inte ens har en färdig grund. Att därifrån få huset byggt som mer eller mindre ett lösvirkesbygge, känns rätt omöjligt utan att skjuta till massor med egna pengar. En riktig rävsax med andra ord. Vid en konkurs kommer vi personligen börja om från början med en annan leverantör.

Byggahus.se har en artikel om konkurs: http://www.byggahus.se/ekonomi/184618-vad_hander_om_hustillverkaren_gar_i_konkurs
 
Redigerat:
Jag skulle aldrig köpa hus av LB i detta läge. Det finns så många andra hustillverkare... Även om det finns försäkringar så blir det bara massa strul.
 
När jag var i kontakt med GARBO så var det inte i och för sig angående färdigställande, utan åtaganden för felaktigheter.

Jag fick då följade förklarat för mig
Olika fel resulterar i en självrisk för varje fel, med reservationen att det finns ett maxbelopp om ett par basbelopp, sex stycken tror jag att det var.

I vårat fall så skulle det inneburit att vi skulle fått en självrisk på 66.000:- för att ågärda klimatskärm, takfönster och isolering.

Sedan så krävs det att slutbesiktning är gjord, och fel som är upptagna i slutbesiktningen ersättes ej, även om leverantören/entreprenören gått i konkurs.

Fel som "normalt" borde upptäckts på en slutbesiktning ersättes heller ej av GARBO. Som nu förstår så är det nästintill omöjligt att försäkringen skall falla ut.

I mina ögon så är GARBO inte något annat än en ren skär bluffverksamhet, hur det ens är möjligt att de får verka är för mig en gåta.

Precis som de andra skriver här ovan, så är de futtiga 10% i fördyringar knappast något som hjälper de stackare som nu kanske råkar illa ut på grund av att husen inte blir färdigställda.

Mitt råd, är att anlita en jurist direkt, jag önskar att jag gjort det själv mycket tidigare än vad jag gjorde. Hemförsäkringen brukar täcka upp till 140.000 i sådana kostnader normalt.

Jag hoppas att det löser sig för alla, även om jag själv sitter här och "målar fan på väggen" gällande GARBO
 
Det är en gammal nyhet som uppmärksammades här på forumet när det begav sig 2011. Tror inte det är en ny?
 
Nej helt riktigt, det är ju visst 2012 nu :p
 
Nu har jag iofs. inte läst hela tråden på ett par dagar. Men ang. Garbo och fel. Sådana fel som finns redan vid slutbesiktningen skall väl åtgärdas inom ramen för färdigställandeförsäkringen (alltså om firman gör KK)?
 
hempularen skrev:
Nu har jag iofs. inte läst hela tråden på ett par dagar. Men ang. Garbo och fel. Sådana fel som finns redan vid slutbesiktningen skall väl åtgärdas inom ramen för färdigställandeförsäkringen (alltså om firman gör KK)?
Tvivlar på att det finns några egentliga regler för GAR-BO, allt verkar flytande, men om man nu vill nyttja försäkringen, är det bäst att få hjälp från en duglig Advokat, då blir det ganska enkelt att smula sönder bolagets argument.

Bäst blev det för mig 1994, då jag struntade i försäkringen, och använde de pengar jag höll inne till att fixa brist o fel, och med det, så blev det faktiskt över en del pengar också.

Då 1994, när jag grävde i dyngan där, var Länsförsäkringar största ägaren.
 
Cecilia_L skrev:
Vad skönt att höra någon som kollat upp det med vite, jag visste inte riktigt var man skulle kunna ringa och fråga så jag tänkte att jag chansar på att få svar här. Men som du sa känns det rimligt att hålla pengarna eftersom det handlar om en ekonomisk kirs.
Vi har nu fått hem en avräkning motsvarande vitet inför vår slutbesiktning. Fungerar det lika bra för er, så blir det ju inga problem, annars tycker jag inte ni ska tveka på att hålla inne vitet. Tror ingen kommer att misstycka om det och gör de det, så har de nog inget för det!
Verkar som vårt hus är redo för slutbesiktningen nu, men det kan vara något litet kvar att göra :).
 
hempularen skrev:
Nu har jag iofs. inte läst hela tråden på ett par dagar. Men ang. Garbo och fel. Sådana fel som finns redan vid slutbesiktningen skall väl åtgärdas inom ramen för färdigställandeförsäkringen (alltså om firman gör KK)?
När våran entreprenör PH villaentreprenad vägrade göra rätt för sig och hotade med att hellre gå i konkurs än att åtgärda de fel som fanns så kontaktade vi GARBO och fick då det jag skrivit ovan förklarat för oss.

Fel med på slutbesiktning = inget från GARBO
Fel som "borde upptäckts" och vara med på protokollet = Inget från GARBO
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.