Rikard Ågren skrev:
Riktigt skrämmande om det verkligen är elektriker som gjort detta
Visst är det skrämmande men det här är sannolikt ett resultat slarv och nonchalans. Jag vill tro att de allra flesta (hoppas alla) hemmapulare vet vad skyddsjord är, både avseende färger och symboler. Jag tror till och med att slarvrisken kan vara större för en rutinerad elektriker som gjort detta tusentals gånger och allt går på rutin. En dålig dag på jobbet och telefonen ringer vid fel tillfälle...

En lekman är ovan och kollar förhoppningsvis en gång extra. Jämför hur fokuserad man var första gången man körde bil respektive hur "likgiltig" man är numera.
 
Men likväl, hade den obligatoriska "kontroll för idrifttagning" utförts hade detta upptäckts, alltså har två allvarliga missar begåtts.
 
snaggletooth skrev:
Men likväl, hade den obligatoriska "kontroll för idrifttagning" utförts hade detta upptäckts, alltså har två allvarliga missar begåtts.
Ja självklart. Jag menade absolut inget annat.
 
Totalt hjärnsläpp, eller HUR tänkte man där? "Matjord är svart, alltså är jord svart..."
 
Har stött på en gubbe som ansåg att den gul/gröna såg farligast ut, därför körde han fas på den.....
 
Glufsglufs skrev:
Har stött på en gubbe som ansåg att den gul/gröna såg farligast ut, därför körde han fas på den.....
Kanske den gubben som kopplade i # 1453... :p
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Har stött på en gubbe som ansåg att den gul/gröna såg farligast ut, därför körde han fas på den.....
Låter ju dock rätt logiskt ... d^_^b

Så måste man chansa så ... :cool:
 
Jag vet att huset skulle vara med i ett tv-program efter detta så det kan nog mycket väl varit stress som orsakat detta, men en funktionskontroll ska man ändå hinna med...

Finns en del andra "dåliga" lösningar i anläggningen oxå, men inga direkt lika allvarliga. Bl.a har jag stött på ett par kopplingsdosor där tändtrådar ligger instoppade, avklippta men oisolerade, säkert i väntan på att nån annan del ska byggas klart. :-/
 
Det gäller att man jobbar bort den där känslan av att det är jobbigt med kontroller. Hur lång tid kan det ta att göra ett kontinuitetsprov i en normal villa? Max en timme så har man sprungit igenom hela huset. Ju fler gånger man gör det desto mindre blir tröskeln
 
b8q skrev:
Totalt hjärnsläpp, eller HUR tänkte man där? "Matjord är svart, alltså är jord svart..."
De flesta uttag har jordanslutningen i mitten, och så lite trött och stressad...
 
Fotografen skrev:
De flesta uttag har jordanslutningen i mitten, och så lite trött och stressad...
Faktiskt, det är nog bara lamputtag som frångår den "normen"...

//Patrik
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Glufsglufs skrev:
Har stött på en gubbe som ansåg att den gul/gröna såg farligast ut, därför körde han fas på den.....
Anser själv att det är rätt dumt att det INTE är så.
Faserna borde vara tvåfärgade just för att synas tydligare, även för färgblinda.
Och att ha brun som jord låter med väldigt logiskt på nåt vis.
Nollan kunde varit vit.

Kan poängtera att jag INTE gör så själv för det :p
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
T
Jag bodde under en period under 90-talet i en marklägenhet på Korpstigen i Bro,i ett 3-vånings hyreshus som ägdes av det kommunala bostadbolaget Upplandsbrohus.
Huset var byggt någongång i slutet av 60-talet och det värsta fuskbygge jag sett ifråga om kabeldragning.
Den aktuella lägenheten hade ett sk. grovköksutrymme i anslutning till köket med en tvättbänk, ett torkskåp och ett trefas uttag för tvättmaskin mm.
Trefasuttaget av den gamla skruvplintmodellen med fyrkantigt lock med kabelöppning i underkant.
Fick en chock när jag öppnade den för att koppla in den då nyinköpta tvättmaskinen.
Plinten, om än gammalmodig, var tydligt uppmärkt med Jord, N, L1,L2 och L3 på resp skruv, döm om min förvåning när jag konstaterade att det var fem stycken vita EK kopplade till plinten. Ingen som helst märkning fanns på själva kablarna.
Eftersom jag är skeptisk av naturen så valde jag att plocka fram multimetern och mäta alla kablarna, riktigt spännande blev det när man konstaterade att det 400v mellan en av faserna och jordblecket. Lika så var det 400v mellan jord och nolla. De hade alltså lyckats koppla två av faserna till jord och nolla i plinten. Endast en av faserna satt rätt. Detta var gjort när huset byggdes.
Dessutom hade man använt samma vita EK-kabel för att dra anslutningarna från huvudjacket i hallen till de övriga telefonjacken som förövrigt var av porslin.
Detta i ett hus ägt av ett kommunalt bostadsbolag som fakturerade en avflyttande granne 600kr för "otillbörligt slittage" av träskärbrädan pga att det inte framgått i inflyttningsbesiktningen att skärbrädan var sliten. Dessutoma hade man de mest nitiska och hysteriska besiktningsmän man kan tänka sig de gick bokstavligen runt med topps och drog i alla oåtkomliga skrymslen.
Vi fick t om betala avflyttningsstädning trots att de skulle bryta upp golvet i både grovkök och badrum för att åtgärda vattenskador pga trasiga rör.
 
Bifogar några bilder från senaste tiden.
Något blev fel vid konstruktionen av skyltbelysningen på lokala macken....

Takdosa från egna garaget Tejpskarvarna har behandlats i tidigare inlägg, gjorda av min föregångare i bygden, behörig installatör, jag blir mer förvånad om det sitter konex el dyl i dosorna numera...

Varför var råttan tvungen att gnaga hål i just elröret, det var mycket utrymme under golvet? Det måste ju vara på ren jävelskap, men den la av när kopparn kom fram på fasledaren....förlåt dålig bild

En kvinna ringde och ville att jag skulle komma och titta på elen i huset som hon flyttat in i. När jag kom fram anades både osäkra fordringar och elinstallation man inte vill bli inblandad i....elementen var ihopkopplade med trädgårdsslang efter att förra ägaren lämnat huset ouppvärmt på vintern. Jag sa att jag hade fullt en tid framåt...
 
  • telefonbilder 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • telefonbilder 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • telefonbilder 055.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • telefonbilder 057.jpg
Den där centralen på sista bilden ser verkligen ut som ett klassiskt fall av "det fixar jag senare när jag bestämt exakt hur jag vill ha det".

Jag köper och kan tycka att det är en bra idé att låta ledarna vara så långa att man kan flytta runt dem mellan säkringarna i normcentralen, men om man drar dem sådär provisoriskt utvändigt så kommer det aldrig bli seriöst fixat på många år.

Jag gillar för övrigt den antika påskarvade installationen med en dosa med förskruvningar dit nån anslutit en lika antik strömbrytare utan nämnvärt fuktskydd, efter att den gamla strömbrytaren (vars spår syns i form av avsaknad färg) lagt av.

EDIL var ordet sa bull, eller?

Fint det där med ett gäng lösa kopplingsdosor för att skarva ledningar som aksnek inte nådde efter centralbyte, men om man ändå behöver göra så så kan man väl ansluta sladdarna seriöst i centralen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.