Jag fick svar från Elsäkerhetsverket idag angående eluttaget från Biltema (det som nu är ersatt i deras sortiment)

Jag frågade hur dom ställer sig till ett sådant eluttag, och fick detta till svar:

"Det du beskriver och som finns på bilden lämpar sig mycket väl för vår marknadskontroll.
Farliga produkter ska inte finnas på marknaden, är tanken. Bristerna som beskrivs är goda grunder för att vi ska kunna agera mot tillverkare/importör."

Jag har tyvärr inga bilder, ångrar att jag inte tog några, men här om dagen tog jag reda på ett gäng lysrörsarmaturer på ett ställe där all inreding ska kastas ut och ersättas efter fastighetsrenovering.

Förutom att en ramp med "diskbänkarmaturer" hade saknat matning i "all evighet", och dessutom hade SKK 3*0,75 som kopplingskabel mellan armaturerna (fast installerad, varje armatur hade schukouttag och därmed kunde det gå 10A i kablarna), så hade nån händig installerat en stickproppansluten armatur genom att dels skarva med en strömbrytare tejpad till on-läget, dels karvat i plasten på en ojordad stickpropp (tror dock att armaturen haft platt stickpropp orginal) och framförallt skarvat kabeln på ett ställe med kontorstejp, dessutom så dåligt att jag knappt behövde ta i för att dra isär skarven... Det förekom dessutom på klassiskt vis en del andra fast installerade SKK och sockerbitskarvade SKK (visserligen med sockerbitarna gömda i kabellister, om än öppningsbara utan verktyg).

Vet inte om jag dragit den här men vi har varit på ett ladugårdsbygge för inte så länge sedan. När skulle till att dra ny matning från mätarskåpet till nya ladugården upptäckte vi att reservkraftomkopplaren var inkopplad FÖRE mätaren :wow: Tala om dyr ström vid strömavbrott

Rikard Ågren skrev:
reservkraftomkopplaren var inkopplad FÖRE mätaren :wow: Tala om dyr ström vid strömavbrott
Ha, ha, ha... Här snackar vi om motsatsen till "olovlig kraftavledning". Undrar om detta också är straffbart eller om man får någon liten bonus... Nej nu vet jag, det var naturligtvis Eon (eller motsvarande) som hade monterat det hela. Snacka om smart affärsidé, sluta leverera men kunna fakturera som vanligt.:cool:

Vidar skrev:
Som vanligt när man ser sånt här så blir man väldigt nyfiken på hur den som gjorde det tänkte.
"Det här är bara tillfälligt, jag gör rätt nästa gång jag kommer hit"
"det är för dyrt att ens fråga en elektriker så jag gissar hej vilt"

Matningen till garage och utomhusbelysningar är således osäkrade? Var kom matningen in ifrån, lånade lite från grannen eller?
Det är den, dock går denna kabel via en strömbrytare i sovrummet för att sedan gå ner till proppskåpet i hallen där den har en egen grupp.

Så denna brytare som satt vid sängbordet släckte strömmen ner till detta lilla "proppskåp".
Var väl praktiskt att kunna släcka utomhusbelysningen från sängen.

Rikard Ågren skrev:
Vet inte om jag dragit den här men vi har varit på ett ladugårdsbygge för inte så länge sedan. När skulle till att dra ny matning från mätarskåpet till nya ladugården upptäckte vi att reservkraftomkopplaren var inkopplad FÖRE mätaren :wow: Tala om dyr ström vid strömavbrott
d^_^b

Bilder från värmepumpens undercentral. Det är en professionell elektriker som varit framme (bortse från den lösa sladden, det är jag som monterar ett uttag till höger om skåpet).

Jag tycker inte att det ser rätt ut. Någon som ser vad jag menar?

• IMAG0172.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0173.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är en elmätare till vänster så ska det inte vara en gul-grön utan en blå till nollan.
Andra bilden där ska det inte sitta en blå på skyddsjordskenan.

Sedan skull jag vilja ha huvudbrytaren före mätaren. Sitter det en HB så "förutsätter" man att den bryter det som sitter runt om. Är säkert godkänt som det är. Mät först, pilla sedan.

Protte

Redigerat:
svartöra skrev:
Bilder från värmepumpens undercentral. Det är en professionell elektriker som varit framme (bortse från den lösa sladden, det är jag som monterar ett uttag till höger om skåpet).

Jag tycker inte att det ser rätt ut. Någon som ser vad jag menar?
Jag tycker det ser ut som om nollan och jorden är anslutna till skyddsjordsskenan från matningen. Sen är den nollskenan kopplad till jordskenan med den gröna kabeln. Så i praktiken har femledarsystemet reducerats till ett fyrledarsystem i undercentralen....

Steffo1980 skrev:
Jag tycker det ser ut som om nollan och jorden är anslutna till skyddsjordsskenan från matningen. Sen är den nollskenan kopplad till jordskenan med den gröna kabeln. Så i praktiken har femledarsystemet reducerats till ett fyrledarsystem i undercentralen....
Precis min tanke. Protte skriver ju samma sak. Fy på sig, elektrikern. Det får jag nog göra om. Jag har en viss misstanke att det annars inte blir bra den dagen det blir jordfelsbrytare i huset...

Han som ansvarade för hela vp-monteringen sa visserligen lite urskuldrande, när jag petade på en kladdig temperaturgivarkoppling, att det var inte hans vanliga elektriker utan en som han upplevde som något slarvigare...

Det är inte så att jord och nolla ligger under samma skruv i andra änden också?

Sen vet jag inte om jag skulle vilja ha enkelisolerade trådar sådär

Om det är en elektriker som har kopplat detta ska du ta kort på allt, prata med ägaren/den ansvarige på elfirman och kräva att någon från firman kommer och gör det på rätt sätt. En sådan elinstallation ska man inte betala för.

Var hemma hos en kompis och felsökte ett lamputtag. Tur att lampetterna de hade testat med inte var jordade... Installationen är utförd av en behörig elfirma som styrde upp efter ett "fuskbygge". Det här var inte ett arv från tidigare installation utan är nydraget.
2011-12-11%2019.17.46.jpg

Kontroll före drifttagning borde utföras lite oftare, eller hur?

Riktigt skrämmande om det verkligen är elektriker som gjort detta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.