3 273 721 läst · 11 081 svar
3274k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Ja trasig stickpropp... men vad är det för kabel han har till skarven..??
kan det vara så att det är ett europadon som han har tryckt in i honan... hum undrar hur han fått till det där!! jag ryser...
kan det vara så att det är ett europadon som han har tryckt in i honan... hum undrar hur han fått till det där!! jag ryser...
Medlem
· Linköping
· 523 inlägg
Jag tycker inte det där ser speciellt illa ut med tanke på att det garanterat är en larminstallatör som gjort det för att han skulle kunna konfigurera larmet innan en elektriker varit där och gjort den fasta installationen.
Snyggt?, nej, men inte riktigt värdigt "Värsta elkopplingen" på långa vägar enligt mig
Snyggt?, nej, men inte riktigt värdigt "Värsta elkopplingen" på långa vägar enligt mig
Är denna tråd ett resultat av dålig el-standard eller av att folk gör som dom vill med el?
Jag har uppfattningen att elsäkerhetsverkets sätt att arbeta faktiskt förvärrar situationen.
Människor som i sin förtvivlan och okunskap gör sådana galna kopplingar som visats upp i denna tråden behöver hjälp av.
1.kunniga rimligt prissatta elektriker 2 elsäkerhetsverk som hittar och hjälper folk ut ur knipor med el.
I dagens sverige så finns det ingen räddning för någon okunnig som köpt på sig en anläggning i dåligt skick..
Jag har uppfattningen att elsäkerhetsverkets sätt att arbeta faktiskt förvärrar situationen.
Människor som i sin förtvivlan och okunskap gör sådana galna kopplingar som visats upp i denna tråden behöver hjälp av.
1.kunniga rimligt prissatta elektriker 2 elsäkerhetsverk som hittar och hjälper folk ut ur knipor med el.
I dagens sverige så finns det ingen räddning för någon okunnig som köpt på sig en anläggning i dåligt skick..
Medlem
· Stockholm
· 16 inlägg
Jodå, eluttag i dusch har jag allt hittat (men satt lite högre upp, för elsäkerhetens skull antar jagjan_af_lisoe skrev:
I övrigt måste nog den skojigaste kopplingen vara till ett kylskåp placerat i ett skjul med läckande tak - jorden visade sig vara kopplad till en röd tråd som gick till en strömbrytare (ja, jo, rött är ju ibland jord, man tar vad man har) - slog man på strömbrytaren fick man alltså ström i höljet till kylskåpet!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Rev en liten central bredvid mätartavlan i ett sovrum, där gick det ut en EKKJ 3x2.5/2.5 till ett stall som var avsäkrad med 16 A på L1 och L3 och 20 A på L2. Bottenplattan på L2 var trasig och det hade blivit så varmt så den hade smält ihop med fasskenan. Säkringen löste hela tiden på L2 och det var därför som de hade stoppat i en 20 A. Jag har en teori om varför den löste hela tiden...
//Patrik
//Patrik
Gåta ur verkliga livet:
Sven som behövde en förlängningsladd på 5m till julgranen.
Han hade två hankontakter och 5 meter kabel.
Skruvade fast en hane i varje ände på kabeln.
Förstod att hanens stift blir strömförande.
Hämtade då en 3-väg förgreningdosa med 1m sladd.
Anslöt sin hankontakt i ledigt uttag i förgreningsdosan.
Förstod då att hanen på 1m sladden då blev strömförande.
Stack i den i uttag 2 och anslöt granen i uttag 3.
Anslöt sedan till vägguttag och säkringen löste.
Dagens gåta: Varför löste säkringen?
Sven som behövde en förlängningsladd på 5m till julgranen.
Han hade två hankontakter och 5 meter kabel.
Skruvade fast en hane i varje ände på kabeln.
Förstod att hanens stift blir strömförande.
Hämtade då en 3-väg förgreningdosa med 1m sladd.
Anslöt sin hankontakt i ledigt uttag i förgreningsdosan.
Förstod då att hanen på 1m sladden då blev strömförande.
Stack i den i uttag 2 och anslöt granen i uttag 3.
Anslöt sedan till vägguttag och säkringen löste.
Dagens gåta: Varför löste säkringen?
Han vände väl förgreningskontaktens anslutningskabel åt fel håll så fas o nolla kortslöts, eller tänkte jag fel nu på kvällskvisten
Mitt svar är att det borde funka om han vänder på förgreningskontaktens hane...
Mitt svar är att det borde funka om han vänder på förgreningskontaktens hane...