3 273 721 läst · 11 081 svar
3274k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Jag tycker Sven var riktigt kreativ, samt tänkte rätt, ...nästan hela vägen....
Värre nödlösningar har jag nog själv gjort mig skyldig till någon gång. Ja som något oerhört tillfälligt då.
Men jag skulle nog inte vilja göra en sån där habrovink på något ställe där någon annan än en själv vistas, och som sagt under mycket kort tid, så man inte glömmer av sig att vara försiktig.
Om Sven tänkte ha den där kopplingen under hela Julen samt med barn, släkt och vänner springandes där, var han ju sjukt oansvarig. :|
Värre nödlösningar har jag nog själv gjort mig skyldig till någon gång. Ja som något oerhört tillfälligt då.
Men jag skulle nog inte vilja göra en sån där habrovink på något ställe där någon annan än en själv vistas, och som sagt under mycket kort tid, så man inte glömmer av sig att vara försiktig.
Om Sven tänkte ha den där kopplingen under hela Julen samt med barn, släkt och vänner springandes där, var han ju sjukt oansvarig. :|
Ja det platsar inte i detta sammanhang, här avses det mest de fasta installationerna.
Mina roliga och hemska försyndelser hittar jag främst i samband med elektronik och radio och sånt. Där har väl lite strömförsörjning mer än en gång fixats lite snabbt med t.ex. ihopvirad lampsladd helt utan tejp och andra löjliga skydd.
Ja både bruk av rätt sladd, kopplingsdon och övrig utrustning samt skyddet kring dessa tveksamma anordningar har varit skralt. Och så har jag ju fått mig fler "pärlor" från mina hembyggda ljusorglar och sånt än vad jag har ådragit mig i övriga livet också då. :O
Men jag lever fortfarande och är *nästan* normal.
Mina roliga och hemska försyndelser hittar jag främst i samband med elektronik och radio och sånt. Där har väl lite strömförsörjning mer än en gång fixats lite snabbt med t.ex. ihopvirad lampsladd helt utan tejp och andra löjliga skydd.
Ja både bruk av rätt sladd, kopplingsdon och övrig utrustning samt skyddet kring dessa tveksamma anordningar har varit skralt. Och så har jag ju fått mig fler "pärlor" från mina hembyggda ljusorglar och sånt än vad jag har ådragit mig i övriga livet också då. :O
Men jag lever fortfarande och är *nästan* normal.
Även med stickproppen ur, kan det vara lite jobbigt ibland, vilket en mekaniker på jobbet fick erfara när hans svets-inverter la av. En kollega plockade isär den och la den med kretskortets baksida upp, men mekanikern var dock lite för närgången och av någon anledning sätter han tummen över kondensatorbanken....censur...... Inget han gör om kan jag säga
En lärare jag hade i gymnasiet jobbade på elektroverkstan på Skoghallsverken.
Han berättade när han en gång plockat isär en svetsomformare för att felsöka den, och en annan gubbe ska ta "sin" handske o trycka in i 32A uttaget.. läraren hade ett par långa sekunder innan gubben insåg sitt misstag o tryckte in nödstoppet. Bra med nödstopp som bryter rubb o stubb.
En annan gång när samma lärare satt på det lilla kontoret o skrev tidrapport kom en kollega förbi med sin nyrenoverade startmotor o ville provköra den. "Javisst" sa läraren "det står några truckbatterier där ute, räkna cellerna o lägg kablarna på celltoppen" Vad kollegan inte hajade var att läraren menade lösa batterier, inte dom som satt i truckens om stod under laddning... Det small o läraren såg truckhuven flyga förbi fönstret.
Han berättade när han en gång plockat isär en svetsomformare för att felsöka den, och en annan gubbe ska ta "sin" handske o trycka in i 32A uttaget.. läraren hade ett par långa sekunder innan gubben insåg sitt misstag o tryckte in nödstoppet. Bra med nödstopp som bryter rubb o stubb.
En annan gång när samma lärare satt på det lilla kontoret o skrev tidrapport kom en kollega förbi med sin nyrenoverade startmotor o ville provköra den. "Javisst" sa läraren "det står några truckbatterier där ute, räkna cellerna o lägg kablarna på celltoppen" Vad kollegan inte hajade var att läraren menade lösa batterier, inte dom som satt i truckens om stod under laddning... Det small o läraren såg truckhuven flyga förbi fönstret.
Här kommer några bilder från senaste månaden. Tejpskarvsföljetången fortsätter, se tidigare inlägg.
Uttaget med den fina jorden är från ett hus där ägaren anlitat byggfolk från ett icke namngivet land i öst (börjar med Po- slutar med -len "Yez we have elektrizians too"
Proppen med 2-öringen var på 20A och en 1.5mm2 ledning. Dom klarar mycket mer än man tror, denna i kanske 50 år.
Katten sprang och lekte med sladdarna, sen blev det plötsligt tyst, då använde han dom som säng istället...
Uttaget med den fina jorden är från ett hus där ägaren anlitat byggfolk från ett icke namngivet land i öst (börjar med Po- slutar med -len "Yez we have elektrizians too"
Proppen med 2-öringen var på 20A och en 1.5mm2 ledning. Dom klarar mycket mer än man tror, denna i kanske 50 år.
Katten sprang och lekte med sladdarna, sen blev det plötsligt tyst, då använde han dom som säng istället...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Otroligt... och förmodligen gick proppen ganska ofta, kanske därför det satt 20 A där..
//Patrik
//Patrik
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag köpte en utomhus lampa på Jula som jag kopplade in när jag grävt ner kablen och gjutit fundamentet.
När allt var klart tittade jag av en slump i inkopplings anvisningen som var på riktigt usel svenska i vanlig ordning.
På en rad står det att det är mycket viktigt att den gul\gröna jorden kopplas på den bruna kablen på plinten för korrekt jordning:O
Det fanns en gul\grön jord kabel i lampan som var jordad i godset.
Det är fullkomligt livsfarligt att släppa ut såna inkopplings anvisningar.
När allt var klart tittade jag av en slump i inkopplings anvisningen som var på riktigt usel svenska i vanlig ordning.
På en rad står det att det är mycket viktigt att den gul\gröna jorden kopplas på den bruna kablen på plinten för korrekt jordning:O
Det fanns en gul\grön jord kabel i lampan som var jordad i godset.
Det är fullkomligt livsfarligt att släppa ut såna inkopplings anvisningar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Speciellt när någon mot förmodan får för sig att läsa de
Du har väl kontaktat Jula om detta?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Sitter gul/gröna på X-skruv istället för jordskruven?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Linköping
· 523 inlägg
Kanske bara är framdragen jord men uttaget ojordat och även rummet. Då är det korrekt inkopplat om det är på X-plintarna.
Om det därimot är G/G nolla borde JFBR installeras snarast!
Om det därimot är G/G nolla borde JFBR installeras snarast!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 167 inlägg
Jag tycker mig se en antydan till en metallplatta i hålen för jorden, på ojordade uttag så är det bara tomt där. Åtminståne på Quick-rot uttagen, antar att det samma gäller för de infällda Trend-uttagen. Men jag kan givetvis se fel.R_Strandberg skrev:
//Patrik