Undrar vad min pedanta rörmockare skulle säga om rördragningen :)

• Gilla
dolip
  • Laddar…
Rikard Ågren skrev:
Undrar vad min pedanta rörmockare skulle säga om rördragningen :)
Den är väl snygg? :)

Det snackas ju mycket om mångfald hit och dit, biologisk, kulturell etc, detta är metallurgisk mångfald :)
järn, koppar, mässing, klämringar, konor, gängor, här har det blandats friskt överallt, det är inte bara elen som var katastrof när vi köpte huset..

mer smått och gott finns på: http://www.byggahus.se/forum/ovriga-diskussioner/21629-sveriges-vaersta-husaegare.html och http://www.akkk.se/huset för dom som missat det tidigare.

Skulle monterade en jfb till ett badrum. När jag öppnade centralen och skulle koppla om fas och nolla via jfb så visade det sej att in i vp-röret gick det en gul/grön, en blå och TVÅ bruna!? Det var två 10A säkringar från samma fas som matade varsin ledare med gemensam nolla, alla ledarna 1,5 mm2. Denna installation var gjord för ca 20 år sedan av en elektriker!

Ljusbåge skrev:
Vidar:
Det är alltså utgående ledning som är försedd med en stickpropp?
I så fall tur att den i alla fall satt istucken i ett uttag.
Det var rätt vänt med hane/hona men att kabeln gick att dra ut för hand och fortfarande var strömförande kändes lite otäckt. Tänk om det varit ett nyfiket barn som ryckt ur den istället?

Asgarvad skrev:
Du har nyligen köpt huset?
Dra dit en fackman som går igenom elinstallationen för att hitta och eliminera de farliga kopplingar som tydligen finns i fastigheten.
Har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur man kopplar ur kablar, när det gäller att koppla in dom igen så anlitar jag gärna en fackman. Genomförde lite sanering i elskåpet och numera så är det bara ett eluttag och vattenpumpen kvar som är inkopplat. Resten får inte vara med tills jag är helt säker på vad som är vad.

Vidar skrev:
Har tillräckligt med erfarenhet för att veta hur man kopplar ur kablar, när det gäller att koppla in dom igen så anlitar jag gärna en fackman. Genomförde lite sanering i elskåpet och numera så är det bara ett eluttag och vattenpumpen kvar som är inkopplat. Resten får inte vara med tills jag är helt säker på vad som är vad.
d^_^b & Lycka till!

• Gilla
dolip
  • Laddar…
pellefant skrev:
Skulle monterade en jfb till ett badrum. När jag öppnade centralen och skulle koppla om fas och nolla via jfb så visade det sej att in i vp-röret gick det en gul/grön, en blå och TVÅ bruna!? Det var två 10A säkringar från samma fas som matade varsin ledare med gemensam nolla, alla ledarna 1,5 mm2. Denna installation var gjord för ca 20 år sedan av en elektriker!
Vad är felet med denna installation?
Jag vet alltså inte, jag undrar.

pellefant skrev:
Mmm...det gäller ju att kolla att man använder sig av två olika matande faser när man ska dra en 2 eller 3 fas grupp.

• Gilla
dolip
  • Laddar…
MagnusSt skrev:
Vad är felet med denna installation?
Jag vet alltså inte, jag undrar.
Det är en tvåfasgrupp fast där båda faserna är tagna från samma fasskena i centralen.
Vid full belastning innebär det 10 A x 2 = 20 A genom nollan.

Det krävs att faserna kommer från två olika fasskenor för att strömmarna ska kunna ta ut sig så att nollan inte blir överbelastad.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det är en tvåfasgrupp fast där båda faserna är tagna från samma fasskena i centralen.

Det krävs att faserna kommer från två olika fasskenor för att strömmarna ska kunna ta ut sig så att nollan inte blir överbelastad.

//Patrik
Tyvärr så finns det otroligt nog elektriker som inte förstår dessa grundläggande egenskaper i ett 3-fas system.

Teoretiskt så kan ju nån annan ha stuvat om grupperna i centralen i ett såntdär fall, d.v.s. den som kopplade från början kan ha gjort rätt. (Jag vet inget om hur det var i just det här fallet).

Om någon dragit i två bruna så var det nog fel tänkt från början.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik

Tack för svaret, min elektriker gjorde nämligen en sån här installation till min tvättstuga så jag blev orolig för att jag hade problem:(

Men iom att jag har kunnat köra både tm o tt utan att kåken har brunnit upp i 2-3 års tid ligger de nog på olika faser då:D

MagnusSt skrev:
Tack för svaret, min elektriker gjorde nämligen en sån här installation till min tvättstuga så jag blev orolig för att jag hade problem:(

Men iom att jag har kunnat köra både tm o tt utan att kåken har brunnit upp i 2-3 års tid ligger de nog på olika faser då:D
Nej, men om båda maskinerna i tvättstugan drar 2kW så belastar du noll-ledningen hårt varje gång du kör båda maskinerna samtidigt. Den klarar det säkert, men den blir varm.

Jag skulle kolla en gång till om jag var du.

Måste bara kolla: Förstår du vad som menas med "samma fas, men två olika säkringar"?

Jag testade nu o de ligger på olika faser så det e lugnt, jag kan fortsätta sova gott om nätterna:D

yxis skrev:
Teoretiskt så kan ju nån annan ha stuvat om grupperna i centralen i ett såntdär fall, d.v.s. den som kopplade från början kan ha gjort rätt. (Jag vet inget om hur det var i just det här fallet).
mycke_nu skrev:
Om någon dragit i två bruna så var det nog fel tänkt från början.
Inte alls omöjligt, men kanske att färgvalet talar emot det lite. Men å andra sidan så finns det ju många spismatningar som har samma färg på faserna...

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.