Jag kanske är lite extra känslig då jag hittade något liknande när vi renoverade köket (postat här innan tror jag)

Renovering pågår, vägg utan tapet, synliga eluttag, stege, inomhus, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Jag också, mår ibland lite illa när jag tänker på hur det ser ut bakom kylskåpet på fritidshuset. Inget som syns men ni vet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
Kanske inte det värsta direkt men rätt komiskt med tanke på vems hem det är. :rofl:
Kan ju i och för sig vara en del henmapul av tidigare husägare också.

[länk]
Trasig länk.
 
kashieda kashieda skrev:
Trasig länk.
Den funkar för mig, men bara från webbläsare å inte från appen.
Det är en liten filmsnutt som Svanströms el & vvs har laggt upp.
 
Jag vet inte om det här egentligen kvalificerar för den här tråden, men det är lite fint att de som renoverade vårt hus innan vi köpte det såg till att det skulle vara ljust och fräscht även i eluttaget.
Gamla, öppna elektriska ledningar och kontakter syns inuti vägg, behöver reparation eller ersättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Jag vet inte om det här egentligen kvalificerar för den här tråden, men det är lite fint att de som renoverade vårt hus innan vi köpte det såg till att det skulle vara ljust och fräscht även i eluttaget.
Jo, jag tycker nog det platsar. Målade kontaktytor i uttaget är ju "sådär". Även om man skaver rent genom användning så kvarstår ju risken att en färgflaga åker med in med tveksam kontakt som följd.
 
Så såg de flesta uttag i vårt hus ut, och då ska de förra och enda ägarna anlitat hantverkare till allt.
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, jag tycker nog det platsar. Målade kontaktytor i uttaget är ju "sådär". Även om man skaver rent genom användning så kvarstår ju risken att en färgflaga åker med in med tveksam kontakt som följd.
Fjädrarna är ju också blockerade av färg.
 
O
Ett par skor vid en dörr, eluttag och en vit laddkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag får försöka! Ett jordat 4-uttag sittande i ett uterum med en stickpropp i.

Problemet var dock följande!
1. Strömmen till uttaget var kopplat från en vanlig väggströmbrytare inne i vardagsrummet.
2. Jordtråd saknades
3. Hälften av uttagen var urkopplade genom att klippa av ”tråden” inne i uttaget. Oklart varför.
4. Kanske det allvarligaste. Till uttaget sitter det en svart jordad kabel. Det är en vanlig förläggningskabel för utomhusbruk som är dragen genom trädgården i vp-rör till 3 st pollare. Alltså 230 v pollare med vanlig e27 i.

Allt var frid och fröjd tills sambon satte spaden i vp-röret. Som tur var så löste jordfelsbrytaren ut.

Friskt kopplat, hälften brunnet! I det här fallet hade det kunnat sluta på ett helt annat sätt för min sambo. Ni som inte kan koppla el, gör det inte.

Efter detta byttes uttaget ut med ny dragning med jord och utomhuspollarna är bytta mot lågvoltsystem.
 
  • Haha
  • Wow
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Fjädrarna är ju också blockerade av färg.
Ja, det är svårt för mig att bedöma i hur stor utsträckning kontakter sitter dåligt för att fjädrarna blivit påverkade, och vad som orsakas av att de där uttagen med tre grunda uttag i en triangel är en dålig konstruktion.
 
tommib tommib skrev:
Första alternativet visar ju tydligt att det rör sig om en fasledare mot nolla och att spänningen mellan dessa är 230 V. Andra och tredje alternativet visar istället spänningen mellan två faser just för att det ska vara tydligt att man i dessa kopplingar måste ha tidsförskjutna faser. Sista två alternativen visar trefassystem utan nolla, dvs att man har 230 V mellan faserna.
Trafikverkets växelvärme använder 3x230 V 50 Hz utan nolla (och jordning....) finns det någon annan användare av 3x230 V 50 Hz i Sverige ?
 
tommib
Försvarsmakten körde det förut i sina elverk. Hur det är nu vet jag inte.
 
Mikael_L
S skaraborgsfakir skrev:
Trafikverkets växelvärme använder 3x230 V 50 Hz utan nolla (och jordning....) finns det någon annan användare av 3x230 V 50 Hz i Sverige ?
Det var den huvudsakliga huvudspänningen i Sverige förut, som under 40 och 50-talet (och säkert en del 60-tal också) ganska raskt byttes ut mot 380/220V, och denna blev sen smyghöjd till 400/230V som en EU-anpassning runt år 2000.

Det kan hända att det finns ställen som har kvar 220/128V i Sverige, särskilt kan nog industrier, eller delar av industrier ha det kvar.
Masugn 1 vid SSAB i Luleå hade kvar sitt 220/128V-nät fram tills den lades ner år 2000.
Den masugnen kom från Nazityskland (som en betalning för skulder, vad jag hört) där den monterads ner vid Herman Göring-verken i Linz, och uppfördes i Luleå och startade år 1951. Och då var alltså en nätspänning på 230/128V ett helt OK val. Ev var det den spänning det hade i Österrike, och man inte ville ändra för att all elektrisk utrustning var för denna spänning.

Ursäkta för OT. :oops:
 
  • Gilla
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Försvarsmakten körde det förut i sina elverk. Hur det är nu vet jag inte.
Jag har en kompis som lyckades köpa loss några som hade stått i bergrum (militära fort) som lades ner.
Fyndpris naturligtvis. Men annars hade de nog bara gått till skrotning ...
Några av dem fick han sälja till Norge, till någon bonde och kanske någon turistanläggning.
Norge har ju kvar det gamla 220/128-nätet i större delen av sitt land.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.