Illustrerar diskussionen om Norge med denna bild som kommer från elfördelningen till en trappuppgång i ett äldre hus i Oslo.

Nio lägenheter förses med 2 faser var (10 kvmm, 35A) samt en gemensam jord. Har för mig att alla tåtar (utom jorden) gick ut i samma rör, men jag kan minnas fel (det ser nästan omöjligt ut).

Elektrisk skena med anslutna kabelskor och numrerade, positionerade på en din-skena i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk apparatlåda, kablar, anslutningsklämmor, ledningar, säkringshållare, installation, industriell utrustning, suddig förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Husqvarna. Schweizisk kvalitet. :)
[bild]
uj uj uj en relik från 90-talet
finns nyare från 2000-talet med tre plattor i bredd och tre faser
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Enfas, absolut. 120 V kan dock dra åt skogen.
För landsbygd så finns för övrigt SWER, vilket är ballt.
Måste bara få fortsätta lite OT med följande citat från Wikipedia-sidan:

"In Mozambique, poles had to be at least 12 m (39 ft) high to permit safe passage of giraffes beneath the lines." (min kursivering)

Det hade aldrig slagit mig att tänka på fri höjd för giraffer. Tur att älgen inte är högre än den är. ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Maria T och 16 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
I praktiken vet jag inte om det gör någon enorm skillnad, det är nog oftast värmeapparater i normala hem som är kopplade fas-fas så resultatet borde bli att de blir lite långsammare. Men det är ändå korkat.
!
Verkar vara torktumlare och elbilsladdare som går på 240V där. Nu har de ju upptäckt värmepump för hushåll också, så misstänker att de kör dom på 240V också.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte en från var sida, utan det är en tvåpolig säkring, syns i bilden det är sex tvåpoliga säkringar varav en med gul tejp över vipparmen.
Kompletterar med en bild på en typisk nordamerikansk "breaker panel". Som syns så alternerar varje position mellan L1 och L2 på båda sidor.
91Jn36D1%2BvL._SY741_.jpg
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
OK, jag blev lite förvirrad först hur man kunde få ut 2 faser från samma sida, men nu trillade polletten ner.
 
Fairlane
Bränt eluttag med skadad kontakt; öppnad vägguttag mot grå botten. Farligt elskada behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kontakten till kaffebryggaren på jobbet. Det är inget hempul där kan jag garantera.
 
  • Wow
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Helt otroligt, schuko är ju godkända för 16 A :whistle:
 
  • Gilla
  • Haha
BSOD och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Helt otroligt, schuko är ju godkända för 16 A :whistle:
Dom dricker för mycket kaffe. ;)
Jag märker att det blir ganska varmt kring uttaget som används till strykjärnet hemma. Schneider Renova med skruvterminaler. Antagligen för små kontaktytor.
 
Så länge det inte blir varmare än 70 grader är det enligt spec...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag märker att det blir ganska varmt kring uttaget som används till strykjärnet hemma.
Strykjärn kan ju vara på över 3000 W, så det är väl inte så konstigt. Är dina diazeder varma?
 
M -MH- skrev:
Strykjärn kan ju vara på över 3000 W, så det är väl inte så konstigt. Är dina diazeder varma?
Har automatsäkringar.
Man märker att det snålas in på koppar både här och där. Sladden till vattenkokaren blir också varm. Men den går bara några minuter i taget så den klarar 70 grader utan vidare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inget hempul där kan jag garantera.
Ja men det är ju det jag säger. En hempulare i sin egen bostad hade överdimensionerat och gjort det ordentligt, om inte annat av ren självbevarelsedrift. Fabrikerna däremot, som har vinstkrav som allt överordnat mål, snålar per definition in så mycket det bara går och som de kan komma undan med tills de försvunnit bakom nästa gathörn, om nu en fabrik kan försvinna runt ett gathörn. Äh, ni fattar.
 
  • Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
Du har en helt världsfrånvänd uppfattning av gemene hempularen.
Men som vanligt finns det några få undantag
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
TRJBerg
Jag undrar faktiskt vad som kan orsaka att en kontakt till en kaffekokare/bryggare kan bli sådär bränd. Tittade på min, den hade en effektmärkning på 750 W. Och en sådan brygger i kanske max 20 minuter plus värmehållning i 45 minuter. Inte särskilt hög effekt.
Men sladden var kanske till en restaurangmodel, typ med värmehållning av tre plattor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.