För att halvt gå tillbaka till ämnet så visst finns det alternativa sätt att skriva spänningen. Varifrån "400 V 3N~" kommer ifrån vet jag faktiskt inte. Men standarden nämner följande varianter, om det nu är enklare att begripa, men ett stort plus är att både fasspänning och huvudspännikng anges.

Tabell över tre-fasiga system; fyra och femtråd med spänningar och symboler för elanslutningar.

Text som beskriver elektrisk specifikation: spänning, ström, frekvens och systemkonfiguration (trefas).

Så det är bra med standarder :) De ger t.o.m utrymme för att skriva spänningen som 400 / 230 och 230 / 400 för båda nämns (i olika standarder....).
 
  • Gilla
Klass0n och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Hallååååå elller!

tommib om jag får be. Viktigt att inte ha ett y-namn i min generation vettu.
Mea culpa! Jag lovar omedelbar om inte bot, så iaf bättring. :)
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Åter till ämnet. Här är en till snygging jag hittade idag. Vad gör man när terminalerna i dosan inte räcker till för trappkoppling mm.?
Jo man virar ihop trådarna och hoppas ingen lyfter på locket. Med tanke på klamringen är det med största sannolikhet en elektriker som varit här.
En öppen eldosa med synliga ledningar och anslutningar mot en vit vägg, bredvid rör och tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldosa med blå och bruna ledningar, damm, skruvar och isolering i vägg. Installationsarbete eller reparation behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Äsch, det där ser ju inte ens ut som döds-kulo. Vad är problemet?
 
M -MH- skrev:
Äsch, det där ser ju inte ens ut som döds-kulo. Vad är problemet?
Inkommande från höger och den som går ned till strömbrytaren är kulo av gammal modell, dvs naken metall på utsidan. Notera även pappersisoleringen som är orsaken till byte av alla gamla kulo. Dödskul. ;)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ja nu ser jag, bländades av de nya fräscha blåa, svarta och bruna ledarna!:oops:

Skruvade du försikigt på locket och lämnade sakta rummet baklänges?

Har inte tänkt på det förut, men det blir rätt snyggt om mnan borrar in dosan så att höger/vänster ledarna kan ligga kvar just under taklisten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja nu ser jag, bländades av de nya fräscha blåa, svarta och bruna ledarna!:oops:

Skruvade du försikigt på locket och lämnade sakta rummet baklänges?
Proppen är urskruvad så det är lugnt. Fräsch EKRK är på plats. De kommer inte att viras ihop. :)
 
Använde du original-"dosa"? Gärna bild om du tycker det blev snyggt. (y)
 
M -MH- skrev:
Använde du original-"dosa"? Gärna bild om du tycker det blev snyggt. (y)
De gamla dosorna i bakelit får sitta om de är hela. Jag har laddat med ett gäng nytillverkade ifö-dosor ifall. De är snygga men svinaktigt dyra.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vägg med många högtalarkontakter och kabel, luftkonditioneringsenhet, beige ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Osynlig kabeldragning till TV:n är viktigt!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Workingclasshero och 22 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
[bild]
Osynlig kabeldragning till TV:n är viktigt!
Påminner mig om!
383ff99afe88f3340aa610856524ae0a.jpg
 
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
[bild]
Osynlig kabeldragning till TV:n är viktigt!
Men vad i h-vete? :crysmile:
 
mexitegel mexitegel skrev:
Men vad i h-vete? :crysmile:
Äh, några doslock på det där så syns det knappt! Och man får ju rabatt när man köper tio-pack så även där är det rätt tänkt.

;)
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 9 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
[bild]
Osynlig kabeldragning till TV:n är viktigt!
Ja, man ser ju knappt kabeln!
 
  • Haha
daddydj
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, man ser ju knappt kabeln!
Det är för att de har varit noggranna och använt det korrekta hålavståndet på 23 cm... :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.