3 280 752 läst · 11 144 svar
3281k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
Det är förvirrande för någon som inte vet något alls om det svenska elsystemet, eller elsystem i allmänhet.
Dock så kan man, med en relativt beskedlig utbildningsinsats, förklara detta för de flesta.
Det går att jämföra med annat som är svårbegripligt för någon utifrån men självklart för någon som förstått grunderna. Ett exempel jag direkt tänker på är läkemedel och namngivning, där det för mig är självklart att Atacand, Candexetil, Candestarstad, Kairasec och Kandrozid är samma sak när jag ser förpackningarna. Inte jätteuppenbart för någon som inte vet vad den ska titta efter.
Dock så kan man, med en relativt beskedlig utbildningsinsats, förklara detta för de flesta.
Det går att jämföra med annat som är svårbegripligt för någon utifrån men självklart för någon som förstått grunderna. Ett exempel jag direkt tänker på är läkemedel och namngivning, där det för mig är självklart att Atacand, Candexetil, Candestarstad, Kairasec och Kandrozid är samma sak när jag ser förpackningarna. Inte jätteuppenbart för någon som inte vet vad den ska titta efter.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Kan inte riktigt sätta fingret på det, men det känns som man borde kunna göra det tydligare. Alla uppgifter är rätt, men det är något med strukturen.E elmont skrev:
Tex kan den första vara 230V (enfas elverk) eller 400V 1L+N (en vanlig lägenhet). Då skulle tabellen få en symmetri som indirekt hjälper en att förstå de olika alternativen.
Om det överst ovanför bilderna på plintarna hade stått 230V, skulle den högra kolumnen inte behövts. Vissa uppgifter anges på två olika sätt i de två kolumnerna. Vem är uppgifterna för, hällen eller elsystemet? Varför beskriva olika elsystem, det borde räcka med att beskriva vad hällen behöver, hur elsystemet ser ut vet en elektriker.
Jag vet inte, men dessa tabeller innehåller på något sätt mer information än vad man behöver och det förvirrar. Speciellt när den inte visar 100% av fallen (inte bara det jag skriver ovan om första fallet, näst sista alternativet anger L1+L2/L3 när sanningen är att alla kombinationer är ok)
Just spishällar försöker många obehöriga koppla in och man kan tycka att beskrivningen borde vara tydligare. Men denna tabell är bara början om man tänker på Bos guide om hur man kopplar in en spishäll.
Nja, jag har bättre koll på trefas än de flesta. Jag tycker att det är missvisade att skriva 400V när inget går på 400V. Snarare så att det är de som inte förstår som då inser att man syftar på trefas.
Det är väl inget jättebra argument att det borde vara enklare/bättre/tydligare märkning för att underlätta obehöriga installationer?Jonas Persson skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Så du menar att beskrivningen ska vara svår bara för att avskräcka. Samtidigt finns risken att även en elektriker gör fel om beskrivningen är onödigt krånglig.mexitegel skrev:
Läsarna av denna tråd är väl pålästa, men jag är tveksam till att alla behöriga elektriker tydligt förstår innebörden av de olika fallen. En del känner bara till vilken som är rätt och funderar inte på de övriga.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
Att det står 400 V är en tydlig indikation på att det rör sig om trefas och att alla de inkopplingsalternativen kräver just förskjutna faser eftersom man annars med den kopplingen får för hög ström i nollan.
Första alternativet visar ju tydligt att det rör sig om en fasledare mot nolla och att spänningen mellan dessa är 230 V. Andra och tredje alternativet visar istället spänningen mellan två faser just för att det ska vara tydligt att man i dessa kopplingar måste ha tidsförskjutna faser. Sista två alternativen visar trefassystem utan nolla, dvs att man har 230 V mellan faserna.
Jag ser faktiskt inte något särskilt sätt att förenkla detta utan att istället börja rita sinusvågor och grejer på inkopplingsanvisningen. Man kan för all del rita ett komplett elschema hur elementen är kopplade internt men det kommer inte heller hjälpa för situationen när någon drar fram två fasledare från samma fas och en nolla, i tron om att det är det enda som krävs. Detta sätt att rita är faktiskt ganska bra då det väldigt tydligt (för någon som har ens lite kunskap) beskriver de olika möjligheterna.
Ska man hempula är det klädsamt att veta vad man gör, detta är inte så svårt att lära sig. I annat fall får man se till att ha ett fullkopplat perilex i väggen och köpa produkter med färdig perilexpropp. Det var alltså inte alls min mening att säga att man bör förenkla inkopplingsanvisningen, det tycker jag inte. Jag tycker att om man ska koppla in en elprodukt och inte förstår anvisningen så låter man bli eller studerar tills man förstår den.
Första alternativet visar ju tydligt att det rör sig om en fasledare mot nolla och att spänningen mellan dessa är 230 V. Andra och tredje alternativet visar istället spänningen mellan två faser just för att det ska vara tydligt att man i dessa kopplingar måste ha tidsförskjutna faser. Sista två alternativen visar trefassystem utan nolla, dvs att man har 230 V mellan faserna.
Jag ser faktiskt inte något särskilt sätt att förenkla detta utan att istället börja rita sinusvågor och grejer på inkopplingsanvisningen. Man kan för all del rita ett komplett elschema hur elementen är kopplade internt men det kommer inte heller hjälpa för situationen när någon drar fram två fasledare från samma fas och en nolla, i tron om att det är det enda som krävs. Detta sätt att rita är faktiskt ganska bra då det väldigt tydligt (för någon som har ens lite kunskap) beskriver de olika möjligheterna.
Ska man hempula är det klädsamt att veta vad man gör, detta är inte så svårt att lära sig. I annat fall får man se till att ha ett fullkopplat perilex i väggen och köpa produkter med färdig perilexpropp. Det var alltså inte alls min mening att säga att man bör förenkla inkopplingsanvisningen, det tycker jag inte. Jag tycker att om man ska koppla in en elprodukt och inte förstår anvisningen så låter man bli eller studerar tills man förstår den.
Vi känner tydligen olika typer av elektriker, jag har aldrig stött på någon som har problem med att förstå texten.Jonas Persson skrev:Så du menar att beskrivningen ska vara svår bara för att avskräcka. Samtidigt finns risken att även en elektriker gör fel om beskrivningen är onödigt krånglig.
Läsarna av denna tråd är väl pålästa, men jag är tveksam till att alla behöriga elektriker tydligt förstår innebörden av de olika fallen. En del känner bara till vilken som är rätt och funderar inte på de övriga.
Ps
400V 1L+N är lite fel för är det enfas (1L) så är det 230V och inte 400V
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
Ja, 400 V 1L+N är en halmgubbe eftersom det inte står någonstans i inkopplingsanvisningen. Det alternativet är tydligt 230 V mellan ledarna eftersom där bara är en fas och en nolla (dvs vi pratar fasspänning).
Jag är faktiskt nyfiken på om någon har ett bättre sätt att beskriva att det rör sig om tidsförskjutna faser än att skriva att huvudspänningen (fas-fas) är 400 V.
Att skriva L1/L2 räknas inte, det kan precis lika gärna tolkas som fasledare 1 och fasledare 2, det framgår inte alls att det ska vara tidsförskjutna faser. Försöker man med argumentet att man vet att L1 och L2 är olika faser så är man och snurrar i exakt samma marker som märkningen 400 V.
Jag är faktiskt nyfiken på om någon har ett bättre sätt att beskriva att det rör sig om tidsförskjutna faser än att skriva att huvudspänningen (fas-fas) är 400 V.
Att skriva L1/L2 räknas inte, det kan precis lika gärna tolkas som fasledare 1 och fasledare 2, det framgår inte alls att det ska vara tidsförskjutna faser. Försöker man med argumentet att man vet att L1 och L2 är olika faser så är man och snurrar i exakt samma marker som märkningen 400 V.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
De två sista alternativen är också två eller trefas trots att det står 230V. Är det bara USA som har "ren" tvåfas eller finns det även på denna sida av pölen?tommib skrev:
För oss i Sverige är 400V en omskrivning för trefas, men i tex Norge finns inte den distinktionen då allt är 230V. (Så vitt jag vet använder de inte enfas 127V). Samma skylt ska tolkas av installatörer inom hela Europa.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Men som jag skrev ovan, varför beskriva elsystemet, det räcker med att ange vad spisen behöver, 230V över elementen.tommib skrev:
Jämför med LED. Där anges bara vad de ska matas med; 12V, 315mA osv. Det är upp till installatören att se till att det blir rätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
USA har faktiskt inte ren tvåfas. Utan "split phase", dvs man får två 120V-ben ur samma transformator (som bara matas med en fas) där båda benen är 180 graders förskjutna.Jonas Persson skrev:
Det lär finnas ställen i Sverige som är matade med tvåfas, då i betydelsen att man bara har två av våra tre faser.
Eller förresten, menade du de ställen i USA som genererar riktig tvåfas med 90 graders förskjutning s.s. Niagrafallen eller Hoover-dammen? (Där iaf Niagara kan vara uppdaterad nu...) Där är generatorer tvåfas, men med hjälpa av Scotts-T-transformatorer så är det trefas som lämnas till resten av systemet. Tvåfasen är där en rent intern historia.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Jo fast då har du kvar problemet med att nollan kan bli överlastad om man inte ser upp.Jonas Persson skrev:
Så jag ser liksom Tommyb egentligen inte heller något annat pedagogiskt sätt att förklara det på som inte blir supertekniskt. Istället har man valt att utgå från de elsystem som faktiskt finns och använt notation som de som arbetar med dessa system förstår och är vana vid.
Dvs ett mera "praktiskt" snarare än "teoretiskt" anslag.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
Ja. Trefas med 230 V huvudspänning. Det är tydligt. Förekommer i Norge.Jonas Persson skrev:
Nordamerika har inte tvåfas. De har massa konstiga varianter som hot leg delta och split phase men ingen tvåfas. Det du tänker på är sannolikt just split phase där man matar med två faser som är 180 grader ur fas med varandra vilket får till effekt att man dubblar spänningen för en last som läggs mellan dem. I det systemet kan man dock inte belasta mot en nolla samtidigt, det är antingen ena eller andra fasen mot nolla eller fas mot fas.Jonas Persson skrev:
Nej, det skulle jag inte säga att det nödvändigtvis är.Jonas Persson skrev:
I Norge finns inte någon belastningsbar nolla så någon enfas 127 V existerar inte där. De har ett rent trefassystem utan nolla med huvudspänningen 230 V.Jonas Persson skrev:
Ok. Hur löser du då fallet med en häll med två interna kort som vardera behöver 16 A? Hur beskriver du den anslutningen i en Svensk kontext där vi inte har enfas 80 A in (som en del andra efterblivna ställen)?Jonas Persson skrev:
Edit: Tji får man för att man multiciterar och därmed skriver långsammare. Och då tog jag inte ens upp Scott-T som är ännu en bastard från det stora landet i väst (om än tekniskt ball). Ren trefas FTW!