3 280 726 läst · 11 144 svar
3281k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 871 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 871 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 348 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 348 inlägg
Suck 2!
Samma lösning här. Trefasmatning till spishäll. Ingen nolla. Vad gör det att nolla saknas när man har jord? Den svarta kabeln till höger går till spishällen. Den undre till vänster går till inbyggnadsugnen ovan. Ser ut som att några meter 5x2,5 behöver köpas. Och ugnen skulle behöva en egen grupp och inte belasta en av spisens faser och jord som nolla.
Samma lösning här. Trefasmatning till spishäll. Ingen nolla. Vad gör det att nolla saknas när man har jord? Den svarta kabeln till höger går till spishällen. Den undre till vänster går till inbyggnadsugnen ovan. Ser ut som att några meter 5x2,5 behöver köpas. Och ugnen skulle behöva en egen grupp och inte belasta en av spisens faser och jord som nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade du haft en jfb på huset så skulle den löst på en gång.imported_Benno skrev:Suck 2!
[bild]
Ugnen och hällen kan dela på samma trefasgrupp.imported_Benno skrev:Suck 2!
[bild]
Nej, det blir ingen överbelastning av nollan, detta tack vare trefassystemets uppbyggnad att faserna ligger 120⁰ förskjutna.
Belastas alla tre faserna med tre lika stora enfaslaster så kommer det gå 0A i nollan.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och vissa hällar använder bara två av faserna då är det lämpligt att använda den tredje till ugnen.Demmpa skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Spännande, det kom upp i en annan tråd så om ni ursäktar OT: Här är alltså en häll, med tre separata zoner som man kan mata med var sin fas (230V "zon-spänning"). Alltså inte två zoner som är det överlägset vanligaste?imported_Benno skrev:
Vad är det för häll om jag får fråga?
Jag har hittills stött på trefasmatad häll 2 gånger.
Båda gångerna var det en väldigt gammal häll, av de typ första generationerna från kanske 80-90-talet typ.
Ena var en Husqvarna, den andra minns jag inte, kan varit en Husqvarna det med, eller något annat fabrikat.
Men sen blev det helt förhärskande med att mata hällen med 2 faser 230V, såvitt jag sett.
Båda gångerna var det en väldigt gammal häll, av de typ första generationerna från kanske 80-90-talet typ.
Ena var en Husqvarna, den andra minns jag inte, kan varit en Husqvarna det med, eller något annat fabrikat.
Men sen blev det helt förhärskande med att mata hällen med 2 faser 230V, såvitt jag sett.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 348 inlägg
Hemma matas ugn och häll (Elektrolux) med trefas. Det är snart 20 år sedan jag installerade den. Kabeln går in i ugnen som har alla vred och hällen kopplas till ugnen via en multikontakt. Så själva hällen kan ju gå på 230 volt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 942 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 715 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 715 inlägg
Varför skriver man 400V? Det förvirrar bara. I samtliga fall ligger det 230V över elementen. Så det är ingen 400V-spis även om den kan fördela lasten över tre faser.lars_stefan_axelsson skrev:
Det sista fallet liknar en riktig 400V-koppling, men det är ett system med 230V mellan faserna som inte finns i Sverige, men i tex Norge.