3 281 096 läst · 11 144 svar
3281k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
alla poliser är skyldiga att ta emot en anmälan men det blir nog nerlagt ganska omgående då brottet är ganska diffust. Sen ska det som sagt anmälas av någon och esv har vad jag vet inga anläggningskontrollanter ute på det viset. Så en ganska meningslös lag på det viset men det vet ju alla redan. Det blir ju mest regler som ska följas och i ett normalt fungerande samhälle så ska det ju såklart efterlevas. Det gäller ju det mesta.useless skrev:Till exempel: Hur ska Elsäkerhetsverkets påstående att det är elinstallationsarbetet att lyfta på locket till en normcentral och sätta tillbaks det igen utmanas?
Vem ringer polisen om vederbörande ser någon utföra den handlingen? Vilken polis skulle ta emot anmälan? Vilken åklagare skulle ta upp fallet?
Ok. Jag gör tre filmer. En där jag bara lyfter lite grann på locket, en där jag tar bort locket och sätter tillbaks det på en gång och en där jag tar bort locket, lämnar rummet en halvtimme och kommer tillbaks och sätter dit locket.
Håller med till 1000%!ricebridge skrev:”Bränder som orsakas av elprodukter och spisbränder står för en betydande del av elbränderna”.
HA! Om alla de egna installationer som gjorts i landet vore så farliga så skulle det ha flammat husbrasor i landet som forna tiders vårdkasar. Nu visar det sig att det är kassa prylar och glömt-kastrullen-på-spisen som drar upp statistiken.
Vad. Var. Det. Jag. Sa.
Legalisera och reglera nu. Gör det möjligt för vem som helst att ta ett elkörkort för arbeten och installationer i den egna bostaden, precis som man får ta körkort för bil!
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 945 inlägg
Jag skulle vara lite försiktig med den sista beroende på om du bryter strömmen innan. Det skulle en kreativ åklagare kunna få till framkallande av fara:useless skrev:
Brottbalken
"3 kap. Om brott mot liv och hälsa
9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år."
Nej, risken är inte stor, den är tvärtom liten, för att inte säga försvinnande liten. Men det är det enda av scenarierna där jag kan tänka mig en "riktig" brottsrubricering.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Erkänn, du ville bara visa upp hur prydligt det är i dina dosor!
Ett tips, det finns en dragavlastning för AP9
https://www.elbutik.se/product.html/dragavlastning-as910-for-ap9/ap10
Edit:
När ABB är så kassa och idiotiska att de inte gör sina bilder möjliga att länka så slipper de nu få gratis reklam på ett jättestort forum med en bild över hur det ser ut när man använder deras produkt.
edit2:
Klamrar man kabeln lagom nära dosan så behövs ingen dragavlastning, det kanske också minskar risken att genomföringen trasas sönder ...
Ett tips, det finns en dragavlastning för AP9
https://www.elbutik.se/product.html/dragavlastning-as910-for-ap9/ap10
Edit:
När ABB är så kassa och idiotiska att de inte gör sina bilder möjliga att länka så slipper de nu få gratis reklam på ett jättestort forum med en bild över hur det ser ut när man använder deras produkt.
edit2:
Klamrar man kabeln lagom nära dosan så behövs ingen dragavlastning, det kanske också minskar risken att genomföringen trasas sönder ...
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jag har totalt förståelse för att elektrikern innan gett upp hoppet om livet... Dosan var för liten inget att säga om det.