RoTe
raveper raveper skrev:
Det är nog inte så farligt för då hade de väl inte byggt liknande anläggningar mer. Eller så är de bara lite mer tåliga..
Dom föder många fler barn...

De förstår uppenbarligen att bygga ett hotell där klena européer inte använder duschen och slösar onödigt med dyrbar energi.

D Dilato skrev:
Varmvatten i duschen på "hotell" i Tanzania.
[bild]

[bild]
Det verkar som att rädslan för den sortens munstycken är överdriven. Kolla på Electrobooms test av dem för lite mer ångest. ;)

• Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Det verkar som att rädslan för den sortens munstycken är överdriven.
Jag tror inte själva munstycket är problemet, utan att värmaren inklusive bristfällig elektrisk matning hänger inne i duschutrymmet. Det verkar dock vara det vedertagna sättet att installera dessa värmare på, så jag antar att det ingår i nåt globalt befolkningsbegränsningsprogram eller liknande?

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Det verkar som att rädslan för den sortens munstycken är överdriven. Kolla på Electrobooms test av dem för lite mer ångest. ;)

[media]
Haha, Electroboom är så bäst!

Dammade av min gamla symaskin, eller pappas fasters rättare sagt.
Måste bara leta fram rätt skarvsladdar för har inget ojordat eluttag i köket.

Sen kom jag ju på att det finns andra sätt så man slipper dra sladdar kors och tvärs. :crysmile:(y)

Gammal Husqvarna symaskin med svart och guldfärgad dekor, två tändstift framför, på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Pen och 13 till
  • Laddar…
Helt tidstypisk lösning, riksantikvarien bifaller.

• Gilla
SvanteC och 4 till
  • Laddar…
Den vänstra "adaptern" ser spännande ut med en skruvad del där den kontakterar i lamphållaren. Kan ju inte vara gjord igår...

M -MH- skrev:
Den vänstra "adaptern" ser spännande ut med en skruvad del där den kontakterar i lamphållaren. Kan ju inte vara gjord igår...
Ja, det är någon sorts bricka. Det tredje hålet i mitten verkar vara en mässingsskruv då det sitter någon sorts mutter på andra sidan. Att få in kontakten var lite kärvt men symaskinen har en skåra i stiften så det gick utmärkt. Blecket för glödlampan ser väl använt ut och sladdrar lite lätt.

Svart vattenflaska av metall, stängd kork, står på träbord, snedvinkel, skugga bildas.
Skapa konto
En hand håller en svart cylindrisk föremål ovanför ett träbord. Objekt ser ut som en del av ljusarmatur.
Skapa konto

Nu behövde jag inte använda dessa utan hittade två ojordade grenuttag. Ni behöver inte vara oroliga grenuttagen är S-märkta och det står 250 V 16 A. Lampsladdarna måste varit tåligare förr, för det är 0,75 mm2.

Kanske vattenkyld sladd då?

J Jernhand skrev:
Dammade av min gamla symaskin, eller pappas fasters rättare sagt.
Måste bara leta fram rätt skarvsladdar för har inget ojordat eluttag i köket.

Sen kom jag ju på att det finns andra sätt så man slipper dra sladdar kors och tvärs. :crysmile:(y)

[bild]
Läckert, dom där har tänt på många ladugårdar.

B Boggi skrev:
Läckert, dom där har tänt på många ladugårdar.
Ähh... de är ju bara att släcka :crysmile:

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Vad tycker vi om denna installation i sommarstugan?
Elcentral med säkringar, automatsäkringar, jordfelsbrytare och etiketter. Ledningar och komponenter inuti en teknisk anläggning.
Skapa konto

Några highlights:
Slut på 6mm2? Inga problem, 2*1,5 är ju ungefär 6 så arean är ju ungefär samma.
Elektrisk installation med säkringar och kablar i en fördelarlåda, väggmonterad, oöppnad konstruktion.
Skapa konto

Fick några ledare över? Inga problem, låt dem hänga bredvid bara.
Hand håller elkabel, elcentral med ledningar och märkningar, installationsarbete, tekniskt underhåll.
Skapa konto

Inga passande klamrar till röret för inkommande el? Lugna ner dig, tapeten håller röret på plats!
En hand mot en vit dörr, öppnar eller stänger, interiör, oskarp bakgrund.
Skapa konto

Har man kort med rör kan man med fördel använda ett till flera grupper. Funkar ju utmärkt med 16 enfasgrupper och 2 trefas på 10 utgående VP-rör. Sluta gråta.
Ledningar och rör i en oordnad elinstallation mot en vit vägg.
Skapa konto

Men då blir det väl lite sådär med reglementet va, undrar vän av ordning. Är det verkligen korrekt med en takdosa där det går in en knippe med 4 spänningssatta faser och två nollor som bara genar genom dosan, samt två nollor, två faser samt en nolla som kommer in genom en annan stuts och viker av åt sidan. Fuck you, vän av ordning säger mitt hus.
Öppet takfäste med elledningar, demonterad lampa, installation eller reparation av takbelysning, inomhus.
Skapa konto

Slutligen en bild på något som inte är fel men fantastiskt. Ett drivdon av det mer aggressiva slaget :)

• Vit elcentral monterad på vägg, elektriska kablar, dammig, etikett med tekniska specifikationer, skruvfästen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
kwasibengt och 13 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Vad tycker vi om denna installation i sommarstugan?
Äh, en täckplåt eller så, så är det ingen fara.

• Tyvärr kan jag inte förse en beskrivning eftersom det inte finns någon bild tillgänglig att analysera. Om du laddar upp en bild, kan jag hjälpa till.
  • Gilla
kwasibengt och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Äh, en täckplåt eller så, så är det ingen fara.
Ja helt ärligt har jag ju tagit bort lite masonitbitar som satt för de delar som inte täcktes av kapslingarna. Man fann det uppenbarligen vara en god ide att skuva masonit framför värsta delarna av installationen. Som distanser valde man såklart det isolerande materialet "kopparrör".

• Haha
  • Gilla
tobbbias och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.