3 282 207 läst · 11 144 svar
3282k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 188 inlägg
Återigen, vilka pratar du om, det kina som huserar på det euroasiatiska fastlandet eller det kina som huserar på den ö som tidigare kallades Formosa, numera Taiwan?Huddingebo skrev:
Inte hemma hos mig iaf.Dan_Johansson skrev:
Och du verkar tro att man måste bli någon slags absolutist.
När det handlar om att minimera mänden pengar vi förser Kina med, inte en fullständig elimination.
Det är en "jäkla" skillnad på några få elkomponenter mot att hela produkten är byggd i Kina!
Göd inte diktaturer, ge de inte pengar i onödan om du inte själv vill leva i en diktatur.
Samsung, som på senare år har ökat tillverkningen i låglöneländer som Indien och Vietnam, kommer trots nedläggningen av de kinesiska produktionsanläggningarna att fortsätta sälja mobiltelefoner i Kina.3 okt. 2019hsd skrev:
Samsung följer Sony – slutar tillverka mobiler i Kina (nyteknik.se)
Allvetare
· Västra götaland
· 9 188 inlägg
Tja, du har helt klart rätt i att det finns syften med att minska vårat beroende av Kina, och ovanstående kan du mera se som ett tankeexperiment .. Titta runt omkring dig, notera vilka saker du använder som är gjorda i Kina, och försök hitta en ersättare som inte är tillverkad där... Jag räknade saker "på armlängds avstånd" nyss, på min arbetsplats. Jag tappade räkningen efter 15 saker som det uttryckligen står "Made in China" på. Majoriteten av dem går inte att ersätta, som tex. USB-C-dockan som jag kopplar datorn till ...Huddingebo skrev:Inte hemma hos mig iaf.
Och du verkar tro att man måste bli någon slags absolutist.
När det handlar om att minimera mänden pengar vi förser Kina med, inte en fullständig elimination.
Det är en "jäkla" skillnad på några få elkomponenter mot att hela produkten är byggd i Kina!
Göd inte diktaturer, ge de inte pengar i onödan om du inte själv vill leva i en diktatur.
Genuint amerikanskt garage-projekt som växt något med åren.useless skrev: