hsd
Jomenvisst var nollan där men inte riktigt fast

Ny kollega har stått bredvid mig minst 20 gånger när jag kopplat in en automatik, och jag har varje gång sagt "Glöm inte skruva upp plintarna"
Kopplingplintarna för inkommande matning och motorn är inte öppna från fabrik, utan man får skruva ut några varv innan man stoppar in kabeln.
Det är inte skruven som klämmer kabeln, utan en släde som flyttar sig med skruven.
Nu kan han det här tänkte jag, och han fick koppla in sin första automatik själv.
Han hade inte lyssnat, kablarna till motor och matning var lösa i plintarna, det sa pooof, jag fick beställa en ny a 14.000:- + m

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Låt nästa "lärling" göra inkopplingen under din översyn så lär han sig säkert betydligt mer/bättre än om han ska stå på sidan om och ha det långtråkigt.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag håller iofs med dig om att det är vettigare att den nya kollegan får skruva själv under överinseende men jag kan ändå inte låta bli att undra vad det är för installatör som inte ens dragtestar anslutningarna. Det känns som att något helt fundamentalt har gått vederbörande förbi.

• Gilla
EdwinG84 och 7 till
  • Laddar…
Får erkänna att jag är för rastlös att stå bredvid nån i 2 timmar och titta på nått som tar en kvart.
Men jag kollade över hela inkopplingen innan, alla kablar satt rätt, men jag missade att känna på de, som man ju gör per automatik när man kopplar själv.

Idag stötte jag på en annan grej, 3 jordfelsbrytare efter varandra. Det är kanske inget fel, men udda.
En separat till värmekablar i en dörrkarm till en frys.
En i en undercentral som matar allt runt frysen.
Och en i centralen.
Ingen var märkt, inte heller säkringen i centralen.
Tog en stund att klura ut var matningen var.

• Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Får erkänna att jag är för rastlös att stå bredvid nån i 2 timmar och titta på nått som tar en kvart.
Du borde gå en kurs i handledning... ;)

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du borde gå en kurs i handledning... ;)
Det kan man givetvis tycka.
Men i det aktuella fallet handlar det om "Tummen på fel ställe" och förmåga att ta in information.

Ok. Kanske en kurs i passiv aggressionshantering då?

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Låt nästa "lärling" göra inkopplingen under din översyn så lär han sig säkert betydligt mer/bättre än om han ska stå på sidan om och ha det långtråkigt.
Det finns många varianter på devisen, men alla är baserad på samma underliggande sanning:

What I hear I may forget.
What I see I may remember,
But what I do I will know.

Ja det är trist att stå och titta på när någon gör något för att lära sig. Men det finns egentligen inte några alternativ.

• Gilla
MultiMan och 14 till
  • Laddar…
hsd
Från elinstallatören :
Hemmagjorda proppar: ”Inga hinder för 500 ampere”
PUBLICERAD 16 NOV 2022, 15:39

Kreativa-proppar-fotade-av-Markus-Kajerlv-970x647.jpg
En överraskning väntade i proppskåpet. Foto Markus Kajerlöv
När elektrikern felsökte villan fick han ”en konstig känsla av att allt inte stod rätt till”. Och mycket riktigt. I garagets elcentral fanns de mest kreativa proppar han någonsin sett.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 5 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Från elinstallatören :
Hemmagjorda proppar: ”Inga hinder för 500 ampere”
PUBLICERAD 16 NOV 2022, 15:39

[bild]
En överraskning väntade i proppskåpet. Foto Markus Kajerlöv
När elektrikern felsökte villan fick han ”en konstig känsla av att allt inte stod rätt till”. Och mycket riktigt. I garagets elcentral fanns de mest kreativa proppar han någonsin sett.
Varför krångla till det så mycket
Räcker att vira in den i aluminimfolie

• Gilla
  • Älska
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Såg en gång en utökad anläggning med ett nytt utanpåliggande 4-vägsuutag. Uttagen matades med en skarvsladd från ett annat uttag med den innovativa lösningen av två hanar. Klar ett minus att endast tre uttag fann kvar för last men det fungerade ju annars bra enligt brukaren.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
DANNE_K_ DANNE_K_ skrev:
I ett hotellrum på söder i Stockholm.
[bild] [bild]
Imponerande, måste vara ett fem-stjärnigt etablissemang.

Felen i Sverige är ändå ofta rätt beskedliga mot vad man ser utomlands. Besiktigade en fastighet i Kabul en gång för ett SIDA-kontor som skulle flytta dit. Elen var redan "fixad" av lokala förmågor enligt uppgift. Hela interna elsystemet var draget med signalakabel ELAKY.

En entreprenör i Nairobi som jag anlitat för att byta ut hela elsystemet på ambassadören residens hade klippt av alla jordledningar i alla uttag. Förklaringen var att den behövs inte, det fungerar ändå.

I Kairo blir det ofta strömavbrott men man struntar i fasföljden när man lagar felet. Vår entreprenör hade därför byggt ett skåp med ett stort antal kontaktorer som alltid rättade till fasföljden till vårt hus när strömmen komm tillbaka! :)

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 9 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Felen i Sverige är ändå ofta rätt beskedliga mot vad man ser utomlands. Besiktigade en fastighet i Kabul en gång för ett SIDA-kontor som skulle flytta dit. Elen var redan "fixad" av lokala förmågor enligt uppgift. Hela interna elsystemet var draget med signalakabel ELAKY.

En entreprenör i Nairobi som jag anlitat för att byta ut hela elsystemet på ambassadören residens hade klippt av alla jordledningar i alla uttag. Förklaringen var att den behövs inte, det fungerar ändå.

I Kairo blir det ofta strömavbrott men man struntar i fasföljden när man lagar felet. Vår entreprenör hade därför byggt ett skåp med ett stort antal kontaktorer som alltid rättade till fasföljden till vårt hus när strömmen komm tillbaka! :)
Intressant med en fasföljdsautomatik - det var något nytt i min värld.
Men varje dag ................

• Gilla
Mikael 81 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.