R Robin Lindberg skrev:
Fasiken det bästa jag läst på länge!
Har inte alla en sån ?:)

Har en allmän fundering.

Har sett ett antal gamla installationer där väggströmbrytaren bryter nollan till taklampan.
En äldre pensionerad elektriker jag pratat med, sade att det var valigt att bryta just nollan. Någon bra förklaring hade han tyvärr inte på fenomenet.

Är det någon som kan förklara tankegångarna för detta?

Det har aldrig varit nått "mål" att bryta nollan, men troligen gjordes det lite oftare på dom riktigt g:a anläggningarna där alla trådar var "svarta" och det var lite svårare att hålla reda på fas och nolla. Efter att PVC isoleringen och olikfärgade ledningar blev vanliga (senare delen av 40-talet) blir det rätt ovanligt med brytare i nollan och troligen medverkade även spänningsökningen (till 220V) på 50-talet till ett restriktivare synsätt angående att bryta nollan.

• Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
A
Anders Björk Anders Björk skrev:
Har en allmän fundering.

Har sett ett antal gamla installationer där väggströmbrytaren bryter nollan till taklampan.
En äldre pensionerad elektriker jag pratat med, sade att det var valigt att bryta just nollan. Någon bra förklaring hade han tyvärr inte på fenomenet.

Är det någon som kan förklara tankegångarna för detta?
Den trappkopplingen kallades för "idioten" och var väldigt vanlig då du sparade en ledare.
Beroende på energibolagschef kunde nollor vara vita eller svarta på den tiden, så det gäller att hålla tungan rätt i mun och veta vilket område man var i

Mikael_L
Trappkopplingen du kallar idioten borde vara den som kallas fulvariant här nedan.
(Kärt barn har många namn)
Den är förbjuden, har varit det länge, men trots allt finns det elektriker som tillämpat den under årens lopp.
Den känns dock utdöd idag, ungdomarna idag har inte ens hört talas om den, utbildning och lärlingssystemet har till sist utrotat varianten (lyckligtvis).

Denna koppling går inte att utföra på något vis utan att man i hälften av fallen har brutit nollan, så det spelar ingen roll om man håller koll eller inte, på vad som är fas och nolla.
261331-31ddc63ebedef1bcc636d88e3ed5441b.jpg

• Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Det har aldrig varit nått "mål" att bryta nollan, men troligen gjordes det lite oftare på dom riktigt g:a anläggningarna där alla trådar var "svarta" och det var lite svårare att hålla reda på fas och nolla. Efter att PVC isoleringen och olikfärgade ledningar blev vanliga (senare delen av 40-talet) blir det rätt ovanligt med brytare i nollan och troligen medverkade även spänningsökningen (till 220V) på 50-talet till ett restriktivare synsätt angående att bryta nollan.
Och inte att förglömma att åren mellan ca 1940 - 1973, så var (ofta) svart och vit fas resp nolla, men vilken som var vilken berodde på vilken ort det var, eller vilken elfirma, eller t.o.m vilken elektriker.
Så ibland var svart nolla, ibland var svart fas, ungefär lika stor chans att göra rätt som fel om man inte har någon koll på vad som gäller (eller var vanligast) på orten.
I Uppsala är det vanligast med vit nolla, svart fas (rikligt med undantag finns dock)
I Stockholm är det tvärtom.
Det är t.o.m så roligt så att jag grejade en del i ett BRF-hus i Uppsala-trakten och blev lite förvånad att det var svart nolla överallt. Men så stötte jag på en gammal gruppförteckning som suttit uppe sedan huset byggdes, det var tydligen en elfirma från Jakobsberg som hade haft el-entreprenaden, så därför var det "stockholmsfärger" där.

Och vad skulle jag komma fram till, jo, då det inte var nationellt bestämt vilken färg fas och nolla skulle ha, så har det blivit under årens lopp så att många elektriker har chansat fel någonstans när de grejat någonstans i äldre anläggningar, så det kan blivit att en eller massor av strömbrytare har bytts från brytning av fasen till brytning av nollan.
Om en koppling blivit fel på en utgående gruppledning, eller t.o.m på inkommande vid ett centralbyte, så blir det ju nollbrytning i flera rum, eller hela lägenheten.

• Gilla
Rimas84 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Jag skulle vilja passa på att även nämna att det är inget "snålt" med den som kallas snålvariant här.
Tvärtom är den ofta den smartaste. Vanligare är att den kallas sparkoppling, detta för att den i vissa fall sparar en tråd.
Jag har övergått till att alltid använda sparkoppling (utom de fall jag behöver få tändning från 3 eller ännu fler ställen med hjälp av korsomkopplare (en sak som händer för mig så ofta som var 5'e till var 10'e år typ :D).

• Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Inte värst, men onödigt.
Jag får ett meddelande.
"din magnet fungerar inte, elektriker har kollat"
Jag beställer en ny magnet med expressfart. Pga snövädret igår tar det mig flera timmar att hämta magneten och åka dit.
Väl där konstaterar jag att elektrikern satt upp en AC transformator, magneten vill ha DC.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte värst, men onödigt.
Jag får ett meddelande.
"din magnet fungerar inte, elektriker har kollat"
Jag beställer en ny magnet med expressfart. Pga snövädret igår tar det mig flera timmar att hämta magneten och åka dit.
Väl där konstaterar jag att elektrikern satt upp en AC transformator, magneten vill ha DC.
Spännande - en likströmstransformator

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Spännande - en likströmstransformator
230 till 24v

Isakare Isakare skrev:
230 till 24v
I spåren på den stora geotermiska solstormen som träffade Kanada 1989-03-13, fick vi ca 100 A likström genom våra stora krafttransformatorer - och de förde ett jädrans liv. Ville bara poängtera att likströmstransformatorer inte finns. En transformator är en växelströmsmaskin - vilket påpekades av vår elkraftlärare på tekniska - vara den enklaste växelströmsmaskinen. Har många gånger tänkt med ett leende "den enklaste växelströmsmaskinen" - jo hej, han visste inte vad han pratade om. Möjligen var teorin enkel - två lindningar på en järnkärna - och färdigt var det.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Boggi skrev:
I spåren på den stora geotermiska solstormen som träffade Kanada 1989-03-13, fick vi ca 100 A likström genom våra stora krafttransformatorer - och de förde ett jädrans liv. Ville bara poängtera att likströmstransformatorer inte finns. En transformator är en växelströmsmaskin - vilket påpekades av vår elkraftlärare på tekniska - vara den enklaste växelströmsmaskinen. Har många gånger tänkt med ett leende "den enklaste växelströmsmaskinen" - jo hej, han visste inte vad han pratade om. Möjligen var teorin enkel - två lindningar på en järnkärna - och färdigt var det.
Hur som, den jag menar kallas allmänt trafo, eller skyddstransformator.

B Boggi skrev:
Men man behöver inte ha någon järnkärna och man kan klara sig med en spole

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har övergått till att alltid använda sparkoppling (utom de fall jag behöver få tändning från 3 eller ännu fler ställen med hjälp av korsomkopplare (en sak som händer för mig så ofta som var 5'e till var 10'e år typ :D).
I mitt hus finns det två ställen med tre lysknappar för en belysning.

Välkommen om du vill ha ett safari med exotiska kopplingar i en gammal skola. Det är inte det underligaste jag hittat här...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.