3 272 311 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
https://elps.tramse.net/kryp.html
Möjligen är det 5-6 mm, för en dubbelisolerad produkt.
Jag är mest svagt bekant med EN61010 som är den harmoniserade standarden för laboratorieprodukter.
Det är inte vanliga konsumentprodukter (home appliance).
Möjligen är det 5-6 mm, för en dubbelisolerad produkt.
Jag är mest svagt bekant med EN61010 som är den harmoniserade standarden för laboratorieprodukter.
Det är inte vanliga konsumentprodukter (home appliance).
Oavsett brister i laddaren så har ju du brustit i din uppsikt över barnet om det kunnat bryta av en laddare sittandes i ett vägguttag.larsbj skrev:
- Lämna aldrig laddare i ett uttag. Barn som kommer åt den kan få ström i sig om de till exempel suger eller biter på sladden.
- https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/du-ar-ansvarig-for-elen/barn-och-elsakerhet/
Hur man skriver att man inte har barn utan att direkt skriva att man inte har barn...D Dilato skrev:
Nu va vi i rummet och laddaren användes.D Dilato skrev:
Kan ju aldrig va möjligt att det ska va ok att sälja en grej som blir direkt livsfarligt så lätt.
De flesta hus har ju av någon obegriplig anlednin uttagen vid golvet .
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Fasiken det bästa jag läst på länge!J Joakim-E skrev:Jag har en bekant som jobbar lite extra med att hyra ut ljudanläggningar. Jag hittade en kreativt kopplad "adapter" hos honom.
Det var en 32A-trefashandske (hane), och ut ur handsken dinglade tre stycken 10A enfas-grenuttag i sina respektiva sladdar. Ett grenuttag för varje fas.
"Ibland behövs det lite mer kräm till slutstegen"
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Hade en kund som jobbade med drift av fastigheter, utav nån anledning skulle jag låna hans slagborr med sladd…
Inget vägguttag i sikte… fick stoppa han när han skulle linda fk runt pinnarna på stickproppen från närmaste elcentral.
Fick förklara att det ej var ok men fick svaret, det gick jättebra förra gången!
Inget vägguttag i sikte… fick stoppa han när han skulle linda fk runt pinnarna på stickproppen från närmaste elcentral.
Fick förklara att det ej var ok men fick svaret, det gick jättebra förra gången!
Lågspänning eller klenspänning?
Typ 100% garanterat svagström. Jag har aldrig sett annat för termiska ställdon i sådana här sammanhang.
Det verkar som att radiatorn har flyttats lite eller bytts till en mindre, sen blev det ett temporärt snabbfix för att få igång värmen, som glömdes bort sen.
Där det är ihopkopplat med wago, där satt det troligen en liten dosa, och sen en kort ledning upp till ställdonet som satt där före.
Det är min gissning.
När jag (och "styr"-folk i allmänhet) drar sånt här blir det som regel en elqrb 2x1, som är klenare enkelkardelig svagströmskabel som har blå och orange som partfärger.
Här verkar det använts en SKX 2x0,75mm2, vilket kanske är lite udda. Men framförallt om det inte alls är något traditionellt styr inblandat, utan bara lokal reglering med saker från radiator/golvvärmetillverkare så är det inget märkligt.
Det verkar som att radiatorn har flyttats lite eller bytts till en mindre, sen blev det ett temporärt snabbfix för att få igång värmen, som glömdes bort sen.
Där det är ihopkopplat med wago, där satt det troligen en liten dosa, och sen en kort ledning upp till ställdonet som satt där före.
Det är min gissning.
När jag (och "styr"-folk i allmänhet) drar sånt här blir det som regel en elqrb 2x1, som är klenare enkelkardelig svagströmskabel som har blå och orange som partfärger.
Här verkar det använts en SKX 2x0,75mm2, vilket kanske är lite udda. Men framförallt om det inte alls är något traditionellt styr inblandat, utan bara lokal reglering med saker från radiator/golvvärmetillverkare så är det inget märkligt.
Redigerat: