F fb35523 skrev:
Det lär väl ha varit en nolla som inte anslutit en nolla någonstans, eller hur?
En oansluten nolla = obehörig elektriker?
 
  • Gilla
john.h och 1 till
  • Laddar…
Toa på pizzeria,vet ej avstånd till kranarna men visst bör det vara jordat och försett med någon strumpa runt ledarna som kommer ur väggen?
 
  • Lampa med bar ljuskälla och oskyddade ledningar i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jomenvisst, borde nog vara lite berörningsskydd och kanske en kupa också...?:thinking:
 
Jonas Persson
Är det inte en oanvänd jordskruv längst bak på lamphållaren? Tycker mig se en taggbricka.
 
richardtenggren
Hittade denna intressanta lösning i en vägg jag rev.
Kanske inte så farligt, då jag tidigare tagit bort alla onödiga säkringar, men tidigare satt det en säkring på denna grupp, troligen sedan -73…
Gamla elledningar hopkopplade med gråa isolerband i en plastdosa, gjort som ett montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är ett montage ;)
 
Värsta elkopplingen hittade jag i en lägenhet i Jakobsberg.
Spisen är säkrad 16A, ifrån spisdosan har dom dragit en förlängningssladd 1,5kvmm med två uttag.
Den ena går till en diskmaskin och den andra har dom satt på en stickpropp på en EKUA 2x0,7 som matar ett vägguttag i köket.
Ekua:n är spikad på sockeln emellan ledarna, varvid det är spänning på nästan varenda spikskalle.
Och så undrar dom varför katten hoppar till varje gång den är i köket.:)
 
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Emil Stenqvist och 7 till
  • Laddar…
P Peter_JP skrev:
Värsta elkopplingen hittade jag i en lägenhet i Jakobsberg.
Spisen är säkrad 16A, ifrån spisdosan har dom dragit en förlängningssladd 1,5kvmm med två uttag.
Den ena går till en diskmaskin och den andra har dom satt på en stickpropp på en EKUA 2x0,7 som matar ett vägguttag i köket.
Ekua:n är spikad på sockeln emellan ledarna, varvid det är spänning på nästan varenda spikskalle.
Och så undrar dom varför katten hoppar till varje gång den är i köket.:)
Den berättelsen var väl kvalificerad för "Värsta elkopplingen"
 
Hittat på ett vandrarhem inom Mikael L:s upptagningsområde Eluttag monterat på vägg med kablar och kabelkanal i ett vandrarhem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Världskarta på vägg under elledningar och elkabelränna i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i vandrarhem med träpanel och synliga rör på mörkgrå marmorerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen dörr visar säkringar och kablage på ett vandrarhem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elledningar längs vägg, en router, och en väggkorg med konstgjorda blommor inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska kablar ovanför dörr med WC-skylt och klädhängare på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrhandtag med lås och insektsnät, intill en vägg med elledningar och kopplingslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Krokben och 6 till
  • Laddar…
H
prototypen prototypen skrev:
Hittat på ett vandrarhem inom Mikael L:s upptagningsområde[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Det ju verkligen inte snyggt men är det något annat än det saknade täcklocket för normslitsen i elcentralen som faktiskt är ett problem rent säkerhetsmässigt?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Hittat på ett vandrarhem inom Mikael L:s upptagningsområde
Japp, det där jobbet gjorde jag i våras. Snyggt va? :cool:


Skämt åsido, det är faktiskt bara fult, inte formellt fel, såvitt jag kan se.



Jag kan istället bidra med bilden från gårdagens jobb (detta kommer bli en flerstegsraket, där målet är att nästa år, typ, i samband med nytt kök, få bort denna gamla central helt och få in allt i den nya jag satt upp)

Men i vilket fall, "centralen från helvetet" trodde jag att jag redan stött på, men Gud hade faktiskt sparat den åt mig fram till igår:
Rörig elcentral med dubblade säkringar, många nollor under en bygel och avsågade fasskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dubbelt eller trippelt på varenda säkring, totalt 6 st nollor/jord under en och samma bygel.
Spis och VVB delar säkringar. :surprised:
Men VVB var nedställd till lägsta möjliga effekt.
En massa avsågade fasskenor (kanske en gammal konvertering från enfas till 3-fas).
Ja det fanns inte en enda ljuspunkt här. Märkligt att det ens fungerat i alla år utan problem och missöden.
 
  • Wow
Krokben
  • Laddar…
Vi upptäckte några fantastiska kopplingar när vi fick tillträde till vår villa. Denna taklampa är ett lysande exempel på hur man ska koppla el.

Vill man spara in på klammer, spika istället mellan ledarna och hoppas man inte träffar fel:
Slarvigt draget silverfärgat elkabel för taklampa fäst ovanför vita takrosetten, utan synliga klammer och osäker kabeltyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver det så är det väl inte så noga med hur många kardeler som går in i kontaktstiftet? Friskt kopplat, hälften brunnet som det brukar heta. För övrigt ser det ut som att valet av lampsladd mer ser ut som en enkelisolerad högtalarkabel:
Hand håller en lamphållare med felaktigt anslutna och överbelastade kontaktstift, som exempel på dålig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske en gammal televerkare som bodde där. De spikade sin 2-ledarkabel så. :D
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
V Vesh skrev:
För övrigt ser det ut som att valet av lampsladd mer ser ut som en enkelisolerad högtalarkabel:
Bra val! Mycket mindre risk att spiken träffar kopparen med rätt sladdval! :cool:
 
prototypen prototypen skrev:
Hittat på ett vandrarhem inom Mikael
Det är inte gjort av någon som var vaken på kursen. :)
 
Det kanske var en del av kursen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.