Brasilien har 220V mellan faserna (huvudspänning). I alla fall på vissa ställen.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jonas Persson
O Olle61 skrev:
Brasilien har 220V mellan faserna (huvudspänning). I alla fall på vissa ställen.
Räcker med att åka till Norge som har 230V mellan faserna.

Jo, men då är man långt från där bilden är tagen…

• Gilla
Olle61
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl inte hemma hos dig? ;):cool:

Nej, jag har tyvärr aldrig bott i Sao Paulo.

Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nä, men de kan kopiera hacket när mobilen akut måste laddas och det inte finns ett ledigt eluttag...

useless useless skrev:
Varför just 380V? I Sverige hade det blivit ca 400V.
Ops! Glömde. på säkringsskåpet som jag passerar varje dag jag ska duscha står det 380 volt. Stämmer ska vara 400 volt!
Fast är det ok att ladda mobilen med 400 volt?

N nallepu skrev:
Ops! Glömde. på säkringsskåpet som jag passerar varje dag jag ska duscha står det 380 volt. Stämmer ska vara 400 volt!
Det ju snabbladdning, förstår du inte det? :rofl::cool:

N nallepu skrev:
Det börjar ju talas om 800V för att ladda elbilar riktigt snabbt. En mobil har lite mindre batteri. Så 400V räcker bra för att ladda den snabbt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det börjar ju talas om 800V för att ladda elbilar riktigt snabbt. En mobil har lite mindre batteri. Så 400V räcker bra för att ladda den snabbt.
Det har jag inte hört, var kan man läsa om detta?

J Johan456 skrev:
Hyundai ionic 5 och Kia EV6 lär gå att ladda med 800 V. Audi och Porsche också. Jag har ingen djupare info. Men man hittar snabbt lite när man söker på elbil 800 V.

A Avemo skrev:
Behöver man 4 eller 6 faser då?

• Haha
Myrstacken
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Behöver man 4 eller 6 faser då?
Jag vet inte om det finns någon standard än. Det beror nog på vad man har för telefon.

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Marcussjogren och 5 till
  • Laddar…
M
A Avemo skrev:
Hyundai ionic 5 och Kia EV6 lär gå att ladda med 800 V. Audi och Porsche också. Jag har ingen djupare info. Men man hittar snabbt lite när man söker på elbil 800 V.
teslas lastbilar kör väl typ 1200v?

J Johan456 skrev:
IEC 62169-1 beskriver detta. Kort sammanfattat eftersom det är ot:
Föredragna laddspänningar för ac-ladd är våra vanliga 400/690. För dc-ladd är det 750 och 1000 V (samt några till lägre). Standarden är den som beskriver laddning av EV med sladd idag.
De laddarna jag har eftarenhet av ligger på runt 750 till 900 V ungefär och klarar cirka 150kW utan kylning av kontakten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.