3 318 055 läst · 11 228 svar
3318k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Var är AC 400/690V vanligt?
När man kör DC reglerar laddstationen spänningen så att den matchar batterispänningen.
När man kör DC reglerar laddstationen spänningen så att den matchar batterispänningen.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 277 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 277 inlägg
nu är det ju inte laddare vi håller på med men vi kör 400/690 på jobbet.D Daniel 109 skrev:
Men vi har gått över mer mot 400/1000 volt nu.
vi kör maskiner på 690, men mer 1000 volt idag för 690 och 400 volt kablarna blir så stora.
![richardtenggren](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/100/100084.jpg?1437381240)
richardtenggren![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 602 inlägg
richardtenggren![Premium Premiumikon: Skruvdragare](/forum/styles/main/premium/skruvdragare.svg)
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 602 inlägg
Har du 400V fasspänning så har du 690V huvudspänning. Kombinationen 400/1000 existerar inte.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 277 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 277 inlägg
okej.D Daniel 109 skrev:
Vi kör alltid högspänt in och tar ut 400/1000 volt.
Trafon flyttas alltid efter var 500 m då vi har för högt spänningsfall annars, hänt att vi använt spänningsförstärkare när det är panik.
Tittar man lite nogrant så ser det ut som det är fler "multihantverkare som varit i farten, nästan bara trepoliga säkringar, dubbla ledare på dom flesta utgående hissklämmorna trots att det finns plats för mer säkringar. Det ser mycket amatörmässigt ut och jag tror INTE att någon yrkesman varit och pillat i den centralen.
Nej, inga andra amatörer vad jag vet, men jag vet att det inte är alla inom yrket som tycker det är fel att göra så. Jag kände på alla anslutningar efter att ha återställt det mest uppenbara fusket, dock satt alla trådar som de skulle.E elmont skrev:Tittar man lite nogrant så ser det ut som det är fler "multihantverkare som varit i farten, nästan bara trepoliga säkringar, dubbla ledare på dom flesta utgående hissklämmorna trots att det finns plats för mer säkringar. Det ser mycket amatörmässigt ut och jag tror INTE att någon yrkesman varit och pillat i den centralen.
![richardtenggren](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/100/100084.jpg?1437381240)
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 602 inlägg
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 602 inlägg