Var det en retorisk fråga, eller undrar du?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
1'a ?
Vilken är det isåfall, och vad är Ohms andra lag då? (och ev 3'e osv...)


Finns dock Kirchhoffs lagar, 1'a som även ibland kallas strömlagen, och Kirchhoffs 2'a som ibland kallas spänningslagen.
Jag ber om ursäkt, jag skulle inte uttryckt det som "Ohms 1:a lag", jag skulle naturligtvis ha skrivit "Ohms första lag". Det är alltså mer ett namn/beteckning än att ange en "en i raden" av Ohmska lagar.
Sedan anses ibland - och lite slarvigt - också finnas en "Ohms andra lag", men med den avser man egentligen brukar kalla "Ohms lag" för det magnetiska flödet - på grund av likheten med Ohms första lag - men nu avseende det magnetiska flödet.
Textutdrag om Ohms första lag, inklusive formeln I = U/R, ur en bok om elektricitetslära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skannad sida ur en svensk elektricitetslärebok som beskriver 'Ohms lag för det magnetiska flödet'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt enligt min gamla kära Helge Bohlins Elektricitetslära från 1961.
Hoppas detta klarar ut vad jag avser.
 
  • Gilla
RogerHql och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
1'a ?
Vilken är det isåfall, och vad är Ohms andra lag då? (och ev 3'e osv...)
Tyvärr hann han bara formulera en lag. Den andra lagen som beskriver sambandet mellan energi, massa och ljusets hastighet blev aldrig klar, så den fick nån annan cred för...
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Jag ber om ursäkt, jag skulle inte uttryckt det som "Ohms 1:a lag", jag skulle naturligtvis ha skrivit "Ohms första lag". Det är alltså mer ett namn/beteckning än att ange en "en i raden" av Ohmska lagar.
Sedan anses ibland - och lite slarvigt - också finnas en "Ohms andra lag", men med den avser man egentligen brukar kalla "Ohms lag" för det magnetiska flödet - på grund av likheten med Ohms första lag - men nu avseende det magnetiska flödet.
[bild] [bild]
Allt enligt min gamla kära Helge Bohlins Elektricitetslära från 1961.
Hoppas detta klarar ut vad jag avser.
Ok, men det går bra att glömma k eftersom parametrarna är definierade i SI-systemet:
Hmm. ok det framgår om man läser lite mer längre ner,sorry...
Sen undrar jag vad Ohms andra lag betyder?
Inga träffar om man googlar?
Det var väl Tesla som sysslade med det magnetiska?

Här är Ohms lag igen och den gäller exakt som den står med sina SI-enheter.
Dvs den kan användas praktiskt och det har jag gjort tusentals gånger nu senast med mina nyinköpta solpaneler som mätes med denna lag som grund!
****************
* U= I x R *
****************


Parameter, Enhet
*************************
U Volt
I Ampere
R Ohm
*************************

"The beauty is in it's simplicity"
 
Redigerat:
R RogerHql skrev:
Ok, men det går bra att glömma k eftersom parametrarna är definierade i SI-systemet:
Sen undrar jag vad Ohms andra lag betyder?
Inga träffar om man googlar?
Det var väl Tesla som sysslade med det magnetiska?

Här är Ohms lag igen och den gäller exakt som den står med sina SI-enheter.
Dvs den kan användas praktiskt och det har jag gjort tusentals gånger nu senast med mina nyinköpta solpaneler som mätes med denna lag som grund!
****************
* U= I x R *
****************


Parameter, Enhet
*************************
U Volt
I Ampere
R Ohm
*************************
Det kan mycket väl vara läraren som uttryckte sig slarvigt - eller jag som missuppfattade - med "Ohms andra lag" i stället för "Ohms lag för det magnetiska flödet". Men Ohm har formellt bara en lag - Ohms första lag.
 
  • Gilla
RogerHql
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det kan mycket väl vara läraren som uttryckte sig slarvigt - eller jag som missuppfattade - med "Ohms andra lag" i stället för "Ohms lag för det magnetiska flödet". Men Ohm har formellt bara en lag - Ohms första lag.
Jo, och den enda grundenheten i SI-systemet är väl Ampere och den definieras väl via kraft mellan två oändligt långa ledare om jag inte minns fel, dvs via det magnetiska!
 
R RogerHql skrev:
Jo, och den enda grundenheten i SI-systemet är väl Ampere och den definieras väl via kraft mellan två oändligt långa ledare om jag inte minns fel, dvs via det magnetiska!
Ok, det var då det... Här finns både den nya och den gamla definitionen. På något sätt föredrar jag den gamla...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ampere#Former_definition_in_the_SI
 
tommib
Jag börjar bli sugen på att att göra någon riktig griskoppling och lägga upp den bara för att få tillbaka tråden till dess ämne....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
MLA79 och 19 till
  • Laddar…
Jag kan hjälpa dig.



Nödlösningen när motorvärmarsladden är borttappad...

Elkabel på ett snötäckt golv som nödlösning för borttappad motorvärmarsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Jag kan hjälpa dig.



Nödlösningen när motorvärmarsladden är borttappad...

[bild]
Hur då, slicka på stiften för att bli varm eller?
 
Man kopplar in ena änden i vägguttaget och den andra i kupevärmaruttaget i bilen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
useless useless skrev:
Man kopplar in ena änden i vägguttaget och den andra i kupevärmaruttaget i bilen.
Med den korta kabeln? Du kan inte ha en stor bil du.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Jonas Persson
Funkar inte på min bil då Defa har en egen skum kontakt inne i kupén.
 
Man får parkera nära stolpen och hänga ut den genom sidorutan.
 
useless useless skrev:
Läs igenom källan och se hur många lagar du kan räkna till.
[länk]
Intressant skrift
Tyvärr omöjlig att ögna igenom på mobilen
Får printa ut den och läsa igenom den :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.