3 272 231 läst · 11 080 svar
3272k läst
11,1k svar
Värsta elkopplingen?
Var sätter man då kupévärmaren?
Tyvärr ser man den där dubbelproppkopplingen lite då och då, ett uttag i grillen förekommer också...
Tyvärr ser man den där dubbelproppkopplingen lite då och då, ett uttag i grillen förekommer också...
Kanske inte värsta kopplingen, men ganska olämplig. Två lampsocklar, ihopkopplade med en klassisk sockerbit helt öppet i ett skärmtak utomhus. Till råga på allt så är skärmtaket av obehandlad kopparplåt...
Edit: Bilden tagen efter att inkommande el till sockerbiten tagits bort...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: Bilden tagen efter att inkommande el till sockerbiten tagits bort...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 928 inlägg
Ahhh, jag tycker nog att koppartaket gör det där lilla extra som gör att det är tillräckligt illa för att platsa här...D Dublin skrev:
Man kan vara med om rätt roliga saker med.
Hade jouren för många år sedan och på kvällen ringde en äldre dam och berättade att när jag sätter på spisen så tänts taklampan?Inte möjligt sa jag men åkte upp till flerfastighetshus och visste att dom höll på med omdragningar i fastigheten.Mycket riktigt satte på spisen så tändes taklampan?firman som utförde uppdraget ringde dan efter och bad om ursäkt.
Hade jouren för många år sedan och på kvällen ringde en äldre dam och berättade att när jag sätter på spisen så tänts taklampan?Inte möjligt sa jag men åkte upp till flerfastighetshus och visste att dom höll på med omdragningar i fastigheten.Mycket riktigt satte på spisen så tändes taklampan?firman som utförde uppdraget ringde dan efter och bad om ursäkt.
Nej. Det ger inte det fenomenet.
Jag hade faktiskt i åtanke ett bortfall av en fas men visst KAN en oansluten nolla också ge samma resultat. Det blev lite roligare formulering med nollan i mitt lite övertrötta tillstånd. Jag ber om ursäkt om det inte gick hem : ) Oftast ger dock en oansluten nolla värre problem som kraftig över- och underspänning.
Om endast spisen och en effektstark kökslampa är anslutna och man sätter på spisen på låg effekt så kan man få en simulerad nolla som faktiskt ger en rimlig spänning till lampan. Alternativ kan en LED-lampa klara de 400 V som blir resultatet då spisen ger en simulerad nolla som är i princip lika med en av de andra faserna.
Om endast spisen och en effektstark kökslampa är anslutna och man sätter på spisen på låg effekt så kan man få en simulerad nolla som faktiskt ger en rimlig spänning till lampan. Alternativ kan en LED-lampa klara de 400 V som blir resultatet då spisen ger en simulerad nolla som är i princip lika med en av de andra faserna.
En oansluten inkommande nolla kan ge fenomenet att tex en lampa tänds när något annat tänds/startas,
MEN det är BARA om det bara finns belastningar anslutna på samma fas som lampan förutom den apparat man startar.
MEN det är väldigt extremt ovanligt.
För så fort det sitter någon apparat som minimum är i standbyläge på vardera fasen så har man flytande nolla å aktuella fenomenet uteblir.
MEN det är BARA om det bara finns belastningar anslutna på samma fas som lampan förutom den apparat man startar.
MEN det är väldigt extremt ovanligt.
För så fort det sitter någon apparat som minimum är i standbyläge på vardera fasen så har man flytande nolla å aktuella fenomenet uteblir.