Du får se till att det sitter ett schucko uttag i änden bara så fungerar fulkopplingen även på din bil. Se nedan.460768_forgreningssett-1000x1000.jpg

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Var sätter man då kupévärmaren?

Tyvärr ser man den där dubbelproppkopplingen lite då och då, ett uttag i grillen förekommer också...

Fotografen Fotografen skrev:
Var sätter man då kupévärmaren?
I en grendosa.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte värsta kopplingen, men ganska olämplig. Två lampsocklar, ihopkopplade med en klassisk sockerbit helt öppet i ett skärmtak utomhus. Till råga på allt så är skärmtaket av obehandlad kopparplåt...
Två lampsocklar kopplade med en sockerbit i ett obehandlat koppartak utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Bilden tagen efter att inkommande el till sockerbiten tagits bort...

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Kanske inte värsta kopplingen, men ganska olämplig. Två lampsocklar, ihopkopplade med en klassisk sockerbit helt öppet i ett skärmtak utomhus. Till råga på allt så är skärmtaket av obehandlad kopparplåt...
Ahhh, jag tycker nog att koppartaket gör det där lilla extra som gör att det är tillräckligt illa för att platsa här...

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jonas Persson
Är koppartaket jordat?

Man kan vara med om rätt roliga saker med.
Hade jouren för många år sedan och på kvällen ringde en äldre dam och berättade att när jag sätter på spisen så tänts taklampan?Inte möjligt sa jag men åkte upp till flerfastighetshus och visste att dom höll på med omdragningar i fastigheten.Mycket riktigt satte på spisen så tändes taklampan?firman som utförde uppdraget ringde dan efter och bad om ursäkt.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
Det lär väl ha varit en nolla som inte anslutit en nolla någonstans, eller hur?

Typiskt fenomen när en av tre faser saknas.

Redigerat:
  • Gilla
Krokben och 8 till
  • Laddar…
F fb35523 skrev:
Det lär väl ha varit en nolla som inte anslutit en nolla någonstans, eller hur?
Japp

Nej. Det ger inte det fenomenet.

• Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Från hemnetknarkarna:
[bild]
mexitegel mexitegel skrev:
Från hemnetknarkarna:
[bild]
Toppen anläggning. Liknar vår passage system som Titanbeslag/DinBox gjorde med Elempiriet gjorde. El besiktningsmannen behöll bilderna så att när han är ute och undervisar kan visa skrek exempel.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag hade faktiskt i åtanke ett bortfall av en fas men visst KAN en oansluten nolla också ge samma resultat. Det blev lite roligare formulering med nollan i mitt lite övertrötta tillstånd. Jag ber om ursäkt om det inte gick hem : ) Oftast ger dock en oansluten nolla värre problem som kraftig över- och underspänning.

Om endast spisen och en effektstark kökslampa är anslutna och man sätter på spisen på låg effekt så kan man få en simulerad nolla som faktiskt ger en rimlig spänning till lampan. Alternativ kan en LED-lampa klara de 400 V som blir resultatet då spisen ger en simulerad nolla som är i princip lika med en av de andra faserna.

D Daniel 109 skrev:
Nej. Det ger inte det fenomenet.
Ska jag vara ärlig kommer jag inte ihåg vad som var felet så svarade lite för snabbt :surprised:
Sorry men hände mitten på 1980 talet.

En oansluten inkommande nolla kan ge fenomenet att tex en lampa tänds när något annat tänds/startas,
MEN det är BARA om det bara finns belastningar anslutna på samma fas som lampan förutom den apparat man startar.
MEN det är väldigt extremt ovanligt.

För så fort det sitter någon apparat som minimum är i standbyläge på vardera fasen så har man flytande nolla å aktuella fenomenet uteblir.

• Gilla
Progge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.