Panor82
Jag hade visst utgåva 3.1 Oktober 2017.
 
Panor82 Panor82 skrev:
Jag hade visst utgåva 3.1 Oktober 2017.
Tack, då får jag försöka skaffa den. Tyckte jag såg något om att det skulle komma en ny utgåva 2019 - fanns det någon substans i det - eller var det bara löst prat?
 
Panor82
Det vet jag faktiskt inte, har haft denna i 3-4år så kanske möjligt att den inte är den senaste heller.

*Edit*
https://elstandard.se/handbok/436

Det verkar som att den jag har är den senaste ändå.
 
Panor82 Panor82 skrev:
Det vet jag faktiskt inte, har haft denna i 3-4år så kanske möjligt att den inte är den senaste heller
OK, men din version är väl i varje fall ett steg framåt - min noterade jag var från 2009.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Såg det:cool: 8år är väl inte så farligt, förutom att det hände ganska mycket runt 2017 elmässigt överlag.

*Nu tror jag vi låter denna tråd handla om värsta elkopplingen igen blev lite väl mkt offtopic. *
 
Panor82 Panor82 skrev:
Såg det:cool: 8år är väl inte så farligt, förutom att det hände ganska mycket runt 2017 elmässigt överlag.
Suck, tur att Ohms 1:a lag gäller fortfarande i varje fall - hoppas jag ......... eller?
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Någon som ser något mer problem än dragavlastningen?


Made in China?.
 
Mikael_L
B Boggi skrev:
Suck, tur att Ohms 1:a lag gäller fortfarande i varje fall - hoppas jag ......... eller?
1'a ?
Vilken är det isåfall, och vad är Ohms andra lag då? (och ev 3'e osv...)


Finns dock Kirchhoffs lagar, 1'a som även ibland kallas strömlagen, och Kirchhoffs 2'a som ibland kallas spänningslagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ohms enda lag: I=UxR
Go figure!
sen har vi effektlagen P=UxI

Nu kan du räkna ut hur varma dina underdimensionerade ledningar blir innan säkringen brinner!
 
vem vet? Du kanske kan koka kaffe på din hoprullade vinda med förlängningssladd om du ansluter den till ditt 2kW element!
 
Det finns bara en som är uppkallad efter herr Ohm.
 
useless useless skrev:
Läs igenom källan och se hur många lagar du kan räkna till.
[länk]
HAHA!
Det är inte Ohms lag, det är Ohms bibel!

Här är Ohms lag i WikiFormat så man får ens chans att förstå vad det handlar om.
…och Die galvanische Kettle” refereras det faktiskt till!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag
 
…och på sidan 244 förefaller vår gode Georg Ohm att närma sig Uppenbarelseboken—>
Sida ur en vetenskaplig bok med matematiska formler och tysk text relaterad till fysik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
det
 
det går att mäta Resistans (i Ohm) med en vanlig
multimeter från Biltema/Jula
prova det på din spis/utegrill/grilltändare så kan man enkelt(nåja) räkna ut om angiven effekt stämmer.
testa sen att göra samma sak på en Halogenlampa.
Varför blir det fel då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.