S Sauron skrev:
Som ung student på 80-talet bodde jag i studentkorridor där vi delade på proppskåpet mellan 8 lägenheter och gemensamt kök. Proppskåpet hade var och varannan säkring inlindad i aluminiumfolie eftersom ingen ville köpa nya proppar när det behövdes. Jag gick då till hyresvärdens servicekontor och frågade om jag kunde få ut ett par paket säkringar till korridoren. De tittade lite misstänksamt på mig och sa att de hade inga att ge mig. Då bad jag, flinande, om lite mer aluminiumfolie istället så att jag kunde laga mat på spisen som hade lagt av. Då minsann lyckades de hitta säkringar som de lite skamset gav mig.
Apropå studentkorridor så blev jag nyfiken på en eldosa i mitt studentrum (också 80-tal) och upptäckte att samtliga 12 rums ringledningar till dörrklockorna passerade där. Rätt kul att med ett par nålar ringa på hos slumpmässigt valda grannar som skyndade till ytterdörren där ingen fanns.

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 7 till
  • Laddar…
S
Elbil parkerad bredvid ett slitet staket med laddningskabel ansluten till laddningsstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte om det är glest klamrat eller dåligt fastsatt i kabelstegen. Kanske båda. Men det var inte snyggt.

A
A Avemo skrev:
Jag vet inte om det är glest klamrat eller dåligt fastsatt i kabelstegen. Kanske båda. Men det var inte snyggt.
Det fanns inga Peningar kvar till att göra det ordentligt...

Det ska beställaren inte behöva betala för
Bara att bestrida fakturan som elfirman skickar ;)

• Haha
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
S
Innergård till dyra, fina äldre radhus av engelsk stil där de andra laddboxarna är prydligt installerade.
Den där lyktstolpen i trä såg rätt ranglig ut och det ligger väl 1 meter ringlad kabel på marken mellan markröret och stolpen.
A Avemo skrev:
”Kabelstegarna” ser fastvuxna ut. Inget område där man gör så mycket jobb på huset själv. ;)

K
Kan man ens få installera de laddboxarna själv? Känns väl inte som att den ligger lös i baklucka på Teslan när man hämta den?

Är de inte trefas dessutom? Och lyktstolpen sen....

Vadå, det är väll vehicle to grid... Dvs lampan lyser när man kopplar in bilen.

• Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
All el är dragen av elektriker påstods det.
Minns inte varför men jag skruvade ut en dimmer och fann en RK, öppnade första spotten av 7st och nollan hänger på en stackars kardel.

För övrigt var alla 7 avlastningar på alla 7 spottar sönderdragna, antagligen åtdragna med skruvdragare, men jag kan tycka man borde ha lärt sig sin läxa efter åtminstone 3st som man drar sönder inte alla 7...
Elanslutningar i dosa med löst hängande nolledare och uppskruvade avlastningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
E
ARJU ARJU skrev:
All el är dragen av elektriker påstods det.
Minns inte varför men jag skruvade ut en dimmer och fann en RK, öppnade första spotten av 7st och nollan hänger på en stackars kardel.

För övrigt var alla 7 avlastningar på alla 7 spottar sönderdragna, antagligen åtdragna med skruvdragare, men jag kan tycka man borde ha lärt sig sin läxa efter åtminstone 3st som man drar sönder inte alla 7...
[bild]
Nej, tyvärr ingen elektriker där inte.

• Gilla
Marilu
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, tyvärr ingen elektriker där inte.
Jag vill inte vara näsvis på något sätt, men hur kan du så frankt påstå det?

• Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan jag se på två sekunder.
Vad menar du med näsvis?
Jag menar här att det låter ibland som att en elektriker aldrig kan göra en dålig koppling/eldragning, utan i så fall är det alltid en ”hempulare”.
Det var lite så jag tolkade ditt svar, men det var kanske en feltolkning.

• Älska
helder
  • Laddar…
E
K knipo skrev:
Jag menar här att det låter ibland som att en elektriker aldrig kan göra en dålig koppling/eldragning, utan i så fall är det alltid en ”hempulare”.
Det var lite så jag tolkade ditt svar, men det var kanske en feltolkning.
Om du såg en person trilla på golvet med hjärtinfarkt och det kom fram någon och slog en stor slägga i huvudet på denne, skulle du då tänka att det var en läkare i farten?

• Haha
  • Gilla
Krokben och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Om du såg en person trilla på golvet med hjärtinfarkt och det kom fram en person och slog en stor slägga i huvudet på denne, skulle du då tänka att det var en läkare i farten?
Jag förstår faktisk inte liknelsen?

Obs!
Jag vill inte med detta ha en otrevlig debatt, men jag tänker att även en elektriker kan göra skitjobb.
Precis som en kock kan ha en dålig dag o misslyckas med såsen.

• Gilla
kisumisu och 5 till
  • Laddar…
E
K knipo skrev:
Jag förstår faktisk inte liknelsen?

Obs!
Jag vill inte med detta ha en otrevlig debatt, men jag tänker att även en elektriker kan göra skitjobb.
Precis som en kock kan ha en dålig dag o misslyckas med såsen.
Om du såg någon göra en gryta på hästgödsel, lakrits och ättika, skulle du då tänka att den personen är nog kock?

Hoppas jag för mig förstådd nu.

En person gör en trädkoja, som rasar ihop och personen faller mot sin dödz skulle du då tänka att det nog var en snickare för hen hade en hammare i handen?

Om någon sagt till dig att det blir snö imorgon men så blir det sol och 20 grader. Skulle din första tanke då vara att den personen är meteorolog, som kunde spå vädret så?

• Gilla
pathal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.