Fairlane Fairlane skrev:
Har du haft en elektriker där som har kopplat den gamla kabeln i en Wago?
Ja, det verkar inte bättre.
Möjligt att den skulle dras om eller något och blivit glömd.
Ska ta reda på det.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det ser ut att vara ett resultat av behörighetsreglerna - någon ville koppla in belysningen och dessa uttag men försökte gå runt kravet på behörighet genom att använda en behörighetsfri "lös" anslutningskabel. Jag ser heller ingenting som är förbjudet med själva lösningen, jag känner inte till någon förbud mot att sätta en stickpropp på en del av en fast installation bara det är väl utfört. Så allt är lagligt :)
Dessvärre håller jag inte med om att det var/är ett "ok" sätt att gå runt reglerna. Jag menar att anläggningen inte är enligt regelverket.

Jag inser mycket väl hur man tänkt, men jag vill bestämt påminna mig att reglerna säger att den fast uppskruvade anläggningen utgör en fast installation oavsett matningen.

  • Med vägguttaget sker brytning av skyddsjorden till den fasta anläggningen, vilket inte är ok.
  • Gummikabel i fast anläggning är inte ok. (stickpropp - dosa)
  • Och skall man vara sådan: intaget i dosan verkar inte ha dragavlastning till gummikabeln. Ser ut som en gammal vanlig tätning - den generationen kunde ha en utbyggnad med överfall och skruvar som håller fast kabeln - de syns tydligt.

För att runda reglerna borde det vara sladdlampor (som kan vara lysrör också) och grendosor/grodor med 100% flexibel ledning. Då blir det en tillfällig anläggning, typ byggström.

Men en sådan får man inte använda till tidens ända heller. Bara så läge det verkligen är bygge som pågår - ärligt alltså, inte att det fattas en taklist i ena hörnet.

Jag tror säkert att detta är utfört av någon obehörig, som kanske tänkte att en dag skall kusinens svåger från Medelpad, som är elektriker, komma förbi, "godkänna" och koppla in. Det fanns tydligen en period, några år, tror det var sent 50-tal, när en elinstallatör kunde agera just så, men de reglerna drogs tillbaka rätt fort efter att de införts... (och då ville det ju till att släktingen endera hade behörigheten och firman, eller tog det med sin chef...). Den använda utrustning på bilden är nyare än 50-tal, så det går inte att hävda något "finurligt" där.

Och som vanligt; det är innehavaren som är ansvarig om något händer. Största faran här, rent tekniskt, är i mina ögon den svaga anslutningen av skyddsjord.
 
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
Är det här ett resultat av regeländringen att man numera får klamra fast lös kabel utan att det räknas som fast installation? På 70-talet vill jag minnas att det här inte var ok.
 
Denna snygga kabeldragning uppenbarade sig när jag renoverade min hall för några år sedan.

Det som var mest idiotiskt lyckades jag tyvärr inte få foton på. Kopplade om taklampa och bytte strömställare men fick det inte att fungera, det lyste bara svagt! När jag hade dubbel och trippelkollat att jag kopplat rätt så slet jag till slut ur kablarna ur väggen, då visade det sig att tidigare ägare hade skarvat kabeln inne i röret, men hade slut på svart kabel så han hade bytt färg till vit!
 
  • Öppnad vägg under renovering som avslöjar oordnad kabeldragning bakom gammal ytbehandling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och kablar oorganiserat dragna genom en vägg med öppen isolering och en gasrörinstallation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Okonventionell kabeldragning i en renoverad hall med synliga kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 5 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Dessvärre håller jag inte med om att det var/är ett "ok" sätt att gå runt reglerna. Jag menar att anläggningen inte är enligt regelverket.
Jag mistänker att vår vän Bo Siltberg är en aning ironisk över reglerna, hur de ser ut och varför. Jag har svårt att tro att den typen av lösning får något gillande.
Minns att Bo inte får sin inkomst från att utföra elinstallationer.
 
Gillande nä, emot reglerna ja kanske. Det är en bedömningssak - t.ex omfattningen av den "fasta installationen". Om det passar i denna tråd ser jag också som tveksamt. Riktigt så illa ser det inte ut att vara.
 
H
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Gillande nä, emot reglerna ja kanske. Det är en bedömningssak - t.ex omfattningen av den "fasta installationen". Om det passar i denna tråd ser jag också som tveksamt. Riktigt så illa ser det inte ut att vara.
Något som dock ser allvarligt ut är att det verkar vara en en klippt kabel i högra utgången på kopplingsdosan vilken lär kunna vara spänningssatt när "apparaten" är inkopplad.
 
Varför besvärar man sig att bygga in när det ser ut så här? Och varför har man bemödat sig att sprätta upp en bit flexslang och lagt in trådarna i den när det ändå inte gör någon skillnad för helheten? Någon har haft så bråttom att han (eller, osannolikt, hon) inte haft tid att köpa material.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Varför besvärar man sig att bygga in när det ser ut så här? Och varför har man bemödat sig att sprätta upp en bit flexslang och lagt in trådarna i den när det ändå inte gör någon skillnad för helheten? Någon har haft så bråttom att han (eller, osannolikt, hon) inte haft tid att köpa material.[/QUOTE


Det var nog bara ren inkompetens.. Jag har sanerat en hel del andra härliga saker också, tex så hade de tagit ström till spotlights i hallen från ett vägguttag med dold apparatsladd istället för att koppla in sig vid strömbrytare.
Toa på övervåningen matades via uttaget som var utomhus, alltså kabel på utsidan av huset.
Elcentralen var också en röra. Tog in en elektriker och bytte den samt alla utgående sladdar efter hallrenoveringen...
 
Skarvade kablar med eltejp på en osäker strömbrytare monterad i kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är detta verkligen ok? Kabelarean verkar klen och elektrikern verkar ha skarvat med eltejp.

Dålig elektrisk installation med skarvad kabel med eltejp och exponerade kontakter på kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Han verkar använt nån gammal ljusslinga, en hane till trafon och två honor till respektive slinga.

Strömbrytare monterad på kartong med synliga gröna streck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Strömbrytaren verkar bara sitta i kartong.

Interiör av ett rum klätt med kartong och belysning installerad på ett potentiellt osäkert sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En slinga i hallen.

Improviserat sovrum i kartong med belysning, skarvad kabel och strömbrytare monterad på kartongväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och en slinga i sovrummet.

Oorganiserad kabeldragning med eltejp över stora kartonger i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeldragningen kan man också ha synpunkter på.

Elektrisk installation med skarvad kabel fixerad med eltejp och en strömbrytare vid en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även klamringen av kabeln till discokulan lämnar lite i övrigt att önska.

Men jag kan lova att hyresgästerna är nöjda ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Exostor och 17 till
  • Laddar…
A
kreativt!
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Är det ett Tokyo-Automathotell eller vad handlar det om?
 
  • Gilla
  • Haha
Micke_xyz och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är det ett Tokyo-Automathotell eller vad handlar det om?
Air bnb troligen :D
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Kompis hade lite bekymmer med att jordfelsbrytaren löste i tid och otid, så var förbi idag och kikade lite.

Ett uttag i den murriga mysiga källaren såg ut såhär när man öppnade den

Eldamagerat eluttag med synliga kablar och svartbränd isolering på en lila vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O så en närbild på eländet.
Skadat eluttag med synliga brännskador och felaktigt isolerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Noterade eltejpen, så drog bort den och då hade jag fasledaren i näven.
Kablarna var skalade lite väl häftigt med kniv så då isolerade man med lite tejp.
Men när ledarna sen tryckts in så här det blivit ett brott på kabeln.

Fanns lite mer fel men detta var väl det farligaste, o allt gjort av en elfirma
 
  • Wow
guggen
  • Laddar…
Och du menar att en elektriker skalar med en kniv? Och dessutom inte sätter klammer vid böjen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.