3 304 075 läst · 11 228 svar
3304k läst
11,2k svar
Värsta elkopplingen?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 380 inlägg
Snabbkopplingar.
Elektrikern kan ju skalat med en c22 fast vårdslöst, o det är min gode vän som anlitat elektrikern med egen firma som gjort jobbet.E elmont skrev:
Så inget hempul denna gång.
Det som var mest intressant var hur kontaktorn till den nu utrivna pannan var kopplad av samma elektriker då han även bytte central.
Precis där man skalat manteln på kabelnK Kallebo skrev:
Det är inte den där typen av snabbkopplingar där ledaren riskerar att hamna löst under blecket om man inte trycker ner flärpen tillräckligt hårt när ledaren förs in?L Lutte skrev:
Och vad har hänt där på nollsidan - går båda nollorna in i samma hål?
Kollade aldrig om dom låg på rätt sida, det var dock ett eljo uttag men det har nog iaf 10 år på nacken.C cpalm skrev:
Uppmärksamt av dig, märkte inte det själv, men jag var och petade och ena nollan gick att dra ur med handkraft så det stämmer nog att det är två ledare i samma hål. Kan inte svära på om bilden är tagen innan eller efter att jag var och petade och grävde bland kablarna så den flyttade sig.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Elektronerna är väl färgblinda? Hört att det bara är män som kan vara färgblinda så alltså är behövs det manliga elektroner i vissa installationer.
Hade en gång en Austin Mini där tidigare ägare bytt alla kablar till blå i ett Lucas system. Va lite jobbigt vid felsökning
Hade en gång en Austin Mini där tidigare ägare bytt alla kablar till blå i ett Lucas system. Va lite jobbigt vid felsökning
Jag var tvungen att googla på varför det heter Lucas-system och snubblade in på den här sidan, och fick dagens roligaste läsningG OMathson skrev:
https://www.volvop1800club.se/tidningen/2_03/lucas.htm
Som ung student på 80-talet bodde jag i studentkorridor där vi delade på proppskåpet mellan 8 lägenheter och gemensamt kök. Proppskåpet hade var och varannan säkring inlindad i aluminiumfolie eftersom ingen ville köpa nya proppar när det behövdes. Jag gick då till hyresvärdens servicekontor och frågade om jag kunde få ut ett par paket säkringar till korridoren. De tittade lite misstänksamt på mig och sa att de hade inga att ge mig. Då bad jag, flinande, om lite mer aluminiumfolie istället så att jag kunde laga mat på spisen som hade lagt av. Då minsann lyckades de hitta säkringar som de lite skamset gav mig.