K
L Lutte skrev:
Men när ledarna sen tryckts in så här det blivit ett brott på kabeln.
Var var brottet?
 
harry73
Ser inget fel, svart är tandtråd och alla ledare som tändes var svarta (i alla fall delvis) ;)
 
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och du menar att en elektriker skalar med en kniv? Och dessutom inte sätter klammer vid böjen,
Elektrikern kan ju skalat med en c22 fast vårdslöst, o det är min gode vän som anlitat elektrikern med egen firma som gjort jobbet.
Så inget hempul denna gång.

Det som var mest intressant var hur kontaktorn till den nu utrivna pannan var kopplad av samma elektriker då han även bytte central.


K Kallebo skrev:
Var var brottet?
Precis där man skalat manteln på kabeln
 
C
L Lutte skrev:
Ett uttag i den murriga mysiga källaren såg ut såhär när man öppnade den
Det är inte den där typen av snabbkopplingar där ledaren riskerar att hamna löst under blecket om man inte trycker ner flärpen tillräckligt hårt när ledaren förs in?
Och vad har hänt där på nollsidan - går båda nollorna in i samma hål?
 
C cpalm skrev:
Det är inte den där typen av snabbkopplingar där ledaren riskerar att hamna löst under blecket om man inte trycker ner flärpen tillräckligt hårt när ledaren förs in?
Och vad har hänt där på nollsidan - går båda nollorna in i samma hål?
Kollade aldrig om dom låg på rätt sida, det var dock ett eljo uttag men det har nog iaf 10 år på nacken.

Uppmärksamt av dig, märkte inte det själv, men jag var och petade och ena nollan gick att dra ur med handkraft så det stämmer nog att det är två ledare i samma hål. Kan inte svära på om bilden är tagen innan eller efter att jag var och petade och grävde bland kablarna så den flyttade sig.
 
L Lutte skrev:
Elektrikern kan ju skalat med en c22 fast vårdslöst, o det är min gode vän som anlitat elektrikern med egen firma som gjort jobbet.
Så inget hempul denna gång.
Varför ska man anlita elektriker om dom gör ett så dåligt jobb?
 
Elcentral med öppna säkerhetsbrytare och oorganiserade röda och svarta ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte det värsta kanske, men en påminnelse till dom som tror att ledarfärgerna har någon betydelse.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G
Elektronerna är väl färgblinda? Hört att det bara är män som kan vara färgblinda så alltså är behövs det manliga elektroner i vissa installationer.
Hade en gång en Austin Mini där tidigare ägare bytt alla kablar till blå i ett Lucas system. Va lite jobbigt vid felsökning
 
Hemligheten med ett elsystem från Lucas är att inte släpa ut röken, den ska vara där.

Men det är ingen fara finns som reservdel.
 
  • Reservdelsflaska märkt 'REPLACEMENT WIRING HARNESS SMOKE' från Lucas på en röd bil i en verkstadslokal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
StoffeGbg och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Elektronerna är väl färgblinda? Hört att det bara är män som kan vara färgblinda så alltså är behövs det manliga elektroner i vissa installationer.
Hade en gång en Austin Mini där tidigare ägare bytt alla kablar till blå i ett Lucas system. Va lite jobbigt vid felsökning
Jag var tvungen att googla på varför det heter Lucas-system och snubblade in på den här sidan, och fick dagens roligaste läsning :D

https://www.volvop1800club.se/tidningen/2_03/lucas.htm
 
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
Som ung student på 80-talet bodde jag i studentkorridor där vi delade på proppskåpet mellan 8 lägenheter och gemensamt kök. Proppskåpet hade var och varannan säkring inlindad i aluminiumfolie eftersom ingen ville köpa nya proppar när det behövdes. Jag gick då till hyresvärdens servicekontor och frågade om jag kunde få ut ett par paket säkringar till korridoren. De tittade lite misstänksamt på mig och sa att de hade inga att ge mig. Då bad jag, flinande, om lite mer aluminiumfolie istället så att jag kunde laga mat på spisen som hade lagt av. Då minsann lyckades de hitta säkringar som de lite skamset gav mig.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Hade en gång en Austin Mini där tidigare ägare bytt alla kablar till blå i ett Lucas system. Va lite jobbigt vid felsökning
Lucas var den som uppfann mörkret.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Lucas var den som uppfann mörkret.
Även kallad "Mörkrets furste" och "Uppfinnaren av glappkontakten" :crysmile:
 
L lordi skrev:
Även kallad "Mörkrets furste" och "Uppfinnaren av glappkontakten" :crysmile:
Om vi nu skall dra alla Lucas skämten igen ...

Lucas försökte sig på dammsugare, den enda produkten de designat, som inte suger.
 
  • Haha
  • Gilla
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.